Американската филмова индустрия е в плен на най-голямата стачка в бранша от цели 63 години - първо сценаристите, а след това и актьорите спряха работа с искане за нови договори, които защитават професиите им от навлизането на AI и които им гарантират по-добри условия на труд. Всеки ден от протеста струва милиони долари на студиата, които са в пълен блокаж.
Там, където мнозина губят, малцина виждат възможността да спечелят. Именно в такава позиция е стрийминг гигантът Netflix, който компенсира ефектите от стачката в Холивуд, като възлага нови и нови продукции извън САЩ, коментират анализатори, цитирани от "Ройтерс".
Контекст: За първи път от 1960 г. американските актьори и сценаристи протестират едновременно. Обединява ги една обща заплаха - изкуственият интелект. Платформи като ChatGPT и в момента могат да пишат сценарен текст по заявка - все още качеството му е много ниско, но опасенията са, че с развитието на технологията съвсем скоро студиата ще спрат да плащат на живи хора.
Подобна заплаха виждат и актьорите - особено след предложение образите на статистите да бъдат дигитализирани и преупотребявани в множество продукции с помощта на AI.
Извън това, професионалистите от филмовия бизнес настояват за по-добро заплащане с оглед икономическите реалности и големите изисквания на стрийминг платформите.
Детайли: Немалка е иронията, че именно най-големият играч в премиум поточното видео - Netflix, се очертава като един от най-малко засегнатите от стачката. Главната причина е, че компанията има голям продукционен капацитет зад граница. Това става ясно от коментари на анализатори от SVB MoffetNathanson, Credit Suisse и Insider Intelligence.
Така в хитове се превръщат поредици като френския Lupin, а освен това по график върви подготовката за старта на очаквани заглавия като Heart of Stone с Гал Гадот. Очакването е стрийминг компанията да може без проблем да балансира своето съдържание даже и при по-дълго продължаване на стачката.
За разлика от телевизиите и студиата, насочени към кината, Netflix действа като наистина глобална компания - намира продуктите, от които има нужда, там, където те могат да бъдат произведени. А САЩ са от малкото държави, в които креативният бранш е наистина обединен и организиран, т.е. способен да реагира със стачки.
Още нещо: Ако Netflix покаже добро темпо в момент, в който останалите играчи се задъхват, това ще бетонира лидерството на платформата в изключително конкурентния стрийминг пазар, където са още Max, Disney+, Apple TV+, Amazon Prime Video и много други играчи. В сегашната несигурна икономическа ситуация потребителите намаляват разходите си и Netflix е на отлична позиция да е последното, от което ще се откажат те.
Резултатите също говорят в тази посока. Очаква се на 19 юли компанията да обяви най-силното си тримесечие откъм привлечени нови абонати от пандемията насам - близо 1,8 млн. домакинства. Според анализатори ограничаването на практиката на споделяне на пароли и въвеждането на по-евтин план с реклами са се оказали удачни решения.
Така не е изненада, че представянето на акциите на Netflix буквално разгромява конкуренцията.
От друга страна: Успехът на Netflix е мрачно напомняне, че в наши дни е много трудно професионалистите от даден сектор да наложат на международна компания при какви етични и финансови условия да работи тя. Компанията използва от години изкуствен интелект за клиентската си платформа, но публично не е коментирала какво мисли за заместването на актьори и сценаристи с алгоритми.
Очевидно е, обаче, че ако от Netflix решат да направят тази крачка, трудно ще бъдат спрени.