Все повече американски филми стигат до китайските кина след падането на противоепидемичните мерки, а бившият вече изпълнителен директор на "Дисни" Боб Чапек даже е обсъждал с високопоставен дипломат от комунистическата страна възможностите за евентуално навлизане на стрийминг услугата Disney+, съобщава Semafor, като се позовава на свои източници.

Това е станало в началото на миналата година, по време на посещение на тогавашния посланик в САЩ и настоящ външен министър Кин Ганг в студиата на "Дисни" около 50-годишнината от историческото посещение на Ричард Никсън в Пекин.

Пътническите полети в Китай скочиха с 34,8% през януари

След падането на мерките: Огромен скок на пътническите полети в Китай

Вече се лети от и до 58 държави

Според Semafor оптимизмът на Чапек е бил изненадващ даже за собствения му екип. Американските дигитални платформи като Facebook и Netflix отдавна са се отказали да пробиват на китайския пазар, който изглежда "резервиран" за местни играчи. Затова и не е изненадващо, че повече от 12 месеца по-късно, по нищо не си личи Disney+ да има шансове да се появи в Китай.

Опитът обаче е показателен за голямата амбиция на Холивуд по отношение на комунистическата страна. Когато говорим за кино, там не липсват резултати: американските студиа отново имат солиден бизнес в Китай, като "Дисни" са лидер - но с новия-стар изпълнителен директор Боб Айгер, един от най-опитните в плаването в бурните води на международната развлекателна индустрия.

Какъв ще е растежът на икономиките на САЩ, Китай и Япония през 2023 година

Какъв ще е растежът на трите най-големи икономики в света през 2023 година

Прогнозата на ООН

Новият "Аватар" заработи 240 млн. долара по време на Пролетния фестивал, а освен него на големия екран са "Черната пантера: Уаканда завинаги" и "Антмен и Осата: Квантомания". Допуснати бяха и премиерите на блокбъстъри от Paramount ("Dungeons & Dragons: Разбойническа чест"), Warner ("Шазам: Яростта на боговете") и Universal (хорърът M3GAN). След повече от 2 години с полупразни киносалони по целия свят, пробивът в Китай е глътка въздух финансово за студиата.

"Има драматична промяна и то много по-бърза, отколкото бих могъл да си представя, а аз съм оптимист", коментира пред онлайн изданието Рич Гелфорд, изпълнителен директор на компанията IMAX, която има сериозен бизнес с кино екрани в Китай.

Снимка 607504

Източник: GettyImages

Според неназован представител на кино индустрията, който често общува с китайските регулатори, идеологията е заменена от фокус върху икономическия растеж и възстановяването на местната развлекателна индустрия. Факт е обаче и че киното в КНР през последните две десетилетия направи качествен скок и местните суперпродукции (особено на историческа тематика) често се оказват по-популярни от западните заглавия.

Важен момент е и че търговските отношения между САЩ и Китай изглеждат в добро здраве, но все пак остават в сянката на геополитическо напрежение, което във всеки един момент може да има последици за бизнеса. В момента изглежда немислимо някое от големите студиа сериозно да промени свой филм, за да се хареса на Пекин - това веднага ще има последици във Вашингтон. Там сенаторите се готвят да привикат Боб Айгер, за да обясни на сенаторите какво е искал да постигне в разговора си с бъдещия китайски външен министър.