Договор с американските ВВС за 4,9 млрд. долара. Искат нови самолети за дозареждане във въздуха. Предлагате им платформа, базирана на авиолайнер, който така или иначе произвеждате. Стискате си ръцете... и губите 7 млрд. долара, а години по-късно машините така и не са готови за употреба.

Това е поредна илюстрация на горчивия опит на Boeing с военните договори с фиксирана цена. Тези контракти могат да донесат много пари на изпълнителя, но могат и буквално да застрашат оцеляването му - всичко зависи от проекта и икономическата ситуация, пише Defense News в свой материал.

Любимият опасен договор

При договорите с фиксирана цена изпълнителят се задължава да изпълни ангажимента си срещу сума, уговорена преди подписването. Това (както ще стане очевидно) носи рискове за компанията, но има и потенциала да бъде печеливш залог - при другите военни контракти маржът на печалбата е между 5% и 12%, докато в този случай за изпълнителя остава всичко, което не е било похарчено.

Според някои експерти, този подход работи за по-простите проекти, но сложните програми не са идеален вариант. Defense News цитира анализатора Лорен Томсън, според когото в ситуация, в която фирмата няма печалба или даже направо започва да губи пари, тя може да започне да прави опасни икономии. В такава ситуация забавянията са най-малкия проблем.

По време на Студената война Пентагонът беше по-склонен да помага на изпадналите в затруднение изпълнители, но сега - след консолидацията на военната индустрия в мултимилиардни гиганти, очевидно никой във Вашингтон няма намерение да помогне на Boeing.

Конкретният проблем

Договорът на Boeing за летящите цистерни KC-46 е от преди 13 години. Макар и базиран на Boeing 767, новият самолет е съпътстван от производствени и експлоатационни проблеми, които изискваха много допълнителни доработки - и то на фона на все по-скъпи цени за труд и материали.

Първите машини трябваше да са в строя през 2017 г., но това ще стане най-рано през октомври 2025 г.

Всеки нов Air Force One носи по над $1 млрд. загуба за Boeing

Всеки нов Air Force One носи по над $1 млрд. загуба за Boeing

Програмата се превръща в истинска катастрофа за компанията

Boeing се пребориха за още 3 големи ВВС договора - за новия тренировъчен самолет T-7A Red Hawk, дронът за дозареждане във въздуха MQ-26A Stingray и за новата президентска машина Air Force One. Всички те натовариха компанията с милиарди заради забавяния и излезли от контрол разходи.

През декември миналата година компанията се отказа от участие в конкурса за нов Самолет на Страшния съд (летящ команден пункт в случай на ядрена война или катастрофално бедствие) заради изискването на военновъздушните сили договорът да е с фиксирана цена.

Изхвърлиха Boeing от конкурса за нов "Самолет на Страшния съд"

Изхвърлиха Boeing от конкурса за нов "Самолет на Страшния съд"

Надпреварата е за договор на стойност $8 милиарда

Ще се промени ли нещо?

Докато Boeing страдат финансово от договорните си ангажименти, конкурентите им Northrop Grumman успяха да договорят различен тип контракт за разработката на новия бомбардировач B-21 Raider. ВВС покриха развойната дейност и в крайна сметка компанията излезе на печалба от това начинание.

Първите серийни бройки, обаче, също са в рамките на договор с фиксирана цена и отново самолетостроителят поне към момента се очаква да е "на червено" от този етап.

Според цитирани от Defense News анализатори Пентагонът няма лесно да се откаже от именно този вид възлагане, но все пак промяната е видима. Експертите във Вашингтон виждат, че трябва да се търси по-гъвкав подход поне за по-амбициозните военни програми.