Tesla може да премине през най-тежкото тримесечие в историята, си в периода между април и юни, посочва Гордън Джонсън от GLJ Research, цитиран от Zero Hedge. Това е възможно да се превърне в повратен момент за управляваната от Илън Мъск компания, чиито акции се изстреляха със 162% в рамките на последните шест месеца.
На практика от края на март Tesla е изправена пред спад на продажбите на всички пазари, на които оперира. През март в Китай те нараснаха с 449% спрямо февруари тази година, но през април спаднаха с 34,8% спрямо март. Сред причините за това са както кризата и спадналите продажби на автомобили изобщо, така и постепенно нарастващата конкуренция.
Един от основните конкуренти на американската компания на най-големия автомобилен пазар на Земята е местната Polestar. Тя е собственост на Geely и се фокусира върху производството на луксозни електромобили. Към началото на годината брандът имаше само един шоурум - в Пекин, но вече има планове за 20 нови, които по план ще отворят след два месеца, както и за стартиране на продажбите чрез дилъри партньори, предаде Yahoo! News.
Друг местен конкурент на Tesla в Китай е Xpeng, която планира 200 шоурума в Китай, а благодарение на финансовата подкрепа на Alibaba, тя е изключително конкурентоспособна. Експанзията на търговската мрежа на местните производители, разбира се, е съпроводена с нарастване на производството, като планът на Китай е до 2025 г. четвърт от всички коли на местния пазар да са електромобили.
В Европа ситуацията е не по-добра. До момента само няколко страни са излезли с данни за новорегистрираните автомобили през миналия месец, но във всички тях продажбите на Tesla се понижават. Спрямо април, техният спад е от почти 14%, а спрямо май 2019 г. - 83,3%. През април те се сринаха с 34,2% на годишна основа, което до момента превръща тримесечието в най-тежкото в историята на компанията.
Данните за сделките с моделите 3, S и X показват, че в Нидерландия, Великобритания, Германия, Швеция, Испания, Португалия и Дания на месечна основа продажбите се сриват с по 100% през миналия месец. Съвкупно на Стария континент са били продадени общо 675 превозни средства от трите модела. Това доведе и до спад на пазарния дял на компанията в Европа. Към края на миналата година той беше 37,2%, а в края на март той вече е 25,3%, посочва Джонсън.
В САЩ данните за регистрираните в Ню Йорк електромобили на изглеждат добре от началото на второто тримесечие до момента, но от CLJ припомнят, че регистрациите в щата се оповестяват по-късно от продажбите, т.е. те обхващат електромобили, закупени по-рано. В останалите щати, за които има данни, продажбите се понижават с двуцифрени темпове.
"Наблюдавайки публично достъпните данни, анализаторите са принудени да се върнат към фундаментите на Tesla, които включват загуба на пазарен дял в Европа и Китай. Затова настроенията може да се насочат надолу", пише Джонсън.