Налице са все повече признаци, че глобалните продажби на автомобили ще продължат да се възстановяват от пандемичните дъна, както и от недостига на чипове и други проблеми, свързани с веригата на доставки, пише Bloomberg. И докато този процес набира инерция, става все по-ясно, че е все по-малко вероятно продажбите на коли с двигатели с вътрешно горене (ДВГ) да се възстановят до предпандемичните нива.
Анализаторите на BloombergNEF са уверени, че световният пазар на конвенционални автомобили е достигнал своя исторически пик през 2017 година, а днес бележи очевиден спад.
Прогнозите за търсенето на петрол, публикувани преди няколко години, все още предполагаха стабилен ръст на продажбите на тези превозни средства до 2030 година.
Преди и сега
В пиковата 2017 година бяха продадени 86 милиона леки коли с двигател с вътрешно горене, включително обикновени хибриди като Toyota Prius. Изцяло електрическите автомобили и плъгин хибридите бяха малка част от пазара през тази година, като общите им обеми надхвърляха с малко 1 милион броя.
Картината през 2022 година е доста по-различна. Продажбите на конвенционални коли се свиват с 20% спрямо 2017 година до 69 милиона броя, докато електромобилите отчитат ръст до 10,4 милиона броя.
Според прогнозите, делът на електрическите автомобили ще достигне около една трета от всички продажби на леки коли през 2023 година.
Определянето на точния брой автомобили в света е трудна задача, но експертите очакват глобалният парк от коли с двигатели с вътрешно горене да остане относително стабилен през следващите три години, след което ще започне сериозно да намалява - от 2026 година.