Може да сте чували, че Пощенската служба в САЩ има проблеми. Е, тогава се опитайте да доставите пощата в Индонезия, далечен архипелаг с толкова много острови, че правителството буквално не знае точния им брой.
Пощенските служби навсякъде по света трябва да се справят с факта, че хората вече почти не изпращат писма. В Индонезия обаче бумът в онлайн пазаруването, който трябва да стимулира пощенските услуги, всъщност е в техен ущърб, тъй като регулаторите са определили много ниски цени за доставка на колети, пише Bloomberg.
"Таксите са по-ниски от нашите търговски разходи. Много пъти съм искал корекция", твърди Гиларси Вахю Сетиджоно, бивш инвестиционен банкер на Merrill Lynch, който стана президент на пощенската компания през 2015 г.
Далечната география на Индонезия превръща онлайн пазаруването в дар от Бога за потребителите, но затруднява хората, които трябва да доставят пакетите, преминавайки често над вода и планини.
Електронната търговия в Индонезия се очаква да нарасне поне 6 пъти през следващите 4-5 години
До 2022 г. пазарът за електронна търговия на страната ще нарасне до 65 млрд. долара - над 8 пъти повече от миналогодишните 8 млрд. долара, според McKinsey. Голяма част от тежестта ще падне върху плещите на пощенската служба, която ще доставя по 4.4 млн. пратки, поръчани чрез онлайн пазаруване всеки ден, или 6 пъти повече от сега.
В САЩ президентът Доналд Тръмп атакува Amazon.com, че се отнася с пощенската служба като с млад куриер и плаща по-малко от необходимото за транспортирането, но този бизнес всъщност е лъч светлина за американските пощи. Техните загуби - 656 млн. долара само през второто тримесечие - се дължат на намаляващите обеми писма и по-високите разходи за здравни и пенсионни обезщетения.
Финансите на пощенската служба на Индонезия - държавната PT Pos Indonesia - не са в толкова лошо състояние, но според Сетиджоно тежестта от доставките на пратки ще се влошава с всяко следващо тримесечие. Печалбата спадна с 18% миналата година.
За да постави 272-годишната пощенска услуга на по-стабилна основа, ръководителят преструктурира. Той се разделя с логистичното подразделение, изгражда нов бизнес, обслужващ цифровите плащания и планира първата в историята на компанията продажба на облигации на стойност на 1 трилион индонезийски рупии (60 млн. долара).
Островите в Индонезия са трудни за изброяване, да не говорим за доставки
Нещото, което никой не може да промени, е географията на Индонезия. Страната има толкова много острови, че миналата година правителството предприе преброяване, за да определи официално броя им. Накрая стана ясно, че те са над 18 000, а ако бъдат подредени във верига, тя ще се простира от Ню Йорк до Аляска.
Това - заедно с лошите пътища и мостове - е причината търговското корабоплаване и други видове логистика да изразходват 23% от брутния вътрешен продукт на страната, според правителствени данни. Това е и причината, поради която повече от половината от 4800 клона на пощенската служба се намират на търговски нежизнеспособни места, твърди Сетиджоно.
Представете си пакет от 2 кг, изпратен от оживената Джакарта до Варопен - слабо населена територия, намираща се на 3300 км на изолирания бряг на Папуа, където пътищата лъкатушат през гористи планини и често са непроходими през сезона на мусоните. За този сложен маршрут правителството определя на пощите такса от около 268 000 рупии (16 долара). Частният спедитор JNE Express таксува същата доставка с 430 000 рупии (29.5 долара), според своя онлайн калкулатор.
Това несъответствие измъчва Сетиджоно от момента, в който заема най-високата длъжност в пощите преди 3 години. Той иска цените да бъдат определени от пазара, а не от министерството на съобщенията, което не е повишавало тарифите от 2009 г., дори когато икономиката отбелязва средногодишен темп на растеж от около 5.5%.
Източник: Pos Indonesia
Гиларси Сетиджоно се бори да направи печеливши пощите в Индонезия
"Далеч не е достатъчно. Имаме задължение да работим в нежизнеспособни райони. Независимо дали става дума за планински върхове или отдалечени острови, трябва да действаме там, където са нашите граждани", обяснява ръководителят.
Министърът на съобщенията Рудиантара изразява съчувствие, но смята, че тарифите не могат да бъдат променяни без задълбочена оценка на разходите на пощенската служба, което ще отнеме време.
"Не можем просто да променим тарифите. Това трябва да е част от нашата логистична стратегия", твърди министърът.
Реално погледнато, цените се определят само за лични доставки. Идеята е да се гарантира, че обикновените хора могат да си позволят да изпращат пакети на семейството и приятелите си. На практика обаче онлайн търговците често се възползват от щедростта на правителството.
37-годишната Берлиана от Западна Ява, която продава дрехи във Facebook и Instagram, признава това. Тя е в бизнеса от 4-5 години и изпраща стоките си чрез персоналните тарифи на пощата, когато е възможно. "Малките пощенски служби не задават много въпроси", казва индонезийката.
За Сетиджоно дилемата остава. "Колкото повече подобряваме представянето си, толкова повече се покачват обемите. Колкото по-голям е обемът, толкова повече плащам", признава той.