Японският автомобилен производител Toyota през периода януари-ноември 2023 г. е увеличил глобалните производствени обеми с 11% - до 9,23 милиона коли, според данните, публикувани на сайта на компанията. Това е по-високо от предишния годишен рекорд на компанията от 9,05 милиона автомобила, поставен през 2019 година.
Продажбите на Toyota за изтеклите 11 месеца на годината са се увеличили със 7% и възлизат на 9,37 милиона автомобила.
Продажбите в САЩ през януари-ноември са се увеличили с 5% (до 2,02 милиона автомобила), в Европа - с 8% (до 1,02 милиона), в Япония - с 31% (до 1,56 милиона). Междувременно продажбите в Китай са паднали с 2% до 1,72 милиона автомобила.
Глобалните продажби на автомобили Toyota с електрически двигатели за 11-те месеца са се увеличили с 34% - до 3,34 милиона, включително хибриди (HEV) - с 30%, до 3,1 милиона Продажбите на напълно електрически превозни средства (BEV) са се увеличили повече от пет пъти, до 95,2 хиляди.
Toyota Motor рискува да остане изостанала в революцията на електрическите превозни средства и новият шеф Коджи Сато обеща да навакса, пише Reuters. Но и през 2024 г. най-големият актив на компанията в тази област ще бъде лидерството при хибридите на батерии и колите на газ.
Но има напредък. Продажбите на чисто електрически коли на Toyota изглежда ще се учетворят през 2023 г. спрямо 2022 г., макар и от ниска база. А през октомври компанията обяви "технологичен пробив" в твърдотелните батерии, обещавайки значително по-дълъг обхват и по-бързо зареждане.
Главният план на Сато ще отнеме време: моделите от следващо поколение излизат на асфалта едва през 2026 г., отбелязва Ройтрс. Но и темпото на съперниците се забави, заедно с търсенето. Глобалните продажби на електрически превозни средства са малко под 10 милиона през първите девет месеца на 2023 г., според Canalys, което предполага приблизително 30% увеличение за цялата година. Това е по-малко от трицифрените печалби през 2021 г. General Motors и Ford Motor намалиха или отложиха инвестиционните си планове за EV, докато спадащите цени намалиха оперативния марж на печалбата на Tesla.
Междувременно Toyota разполага със зряла технология, която може да използва под формата на хибридни превозни средства. Компанията е пионер в тази комбинация от акумулаторен двигател и газов двигател с Prius през 1997 г. Идеята се радва на ренесанс в САЩ и Китай, а анализаторите от Nomura смятат, че по-високите цени на петрола ще ускорят прилагането й през 2024 година.