"A1 България" ще обжалва в съда решението на Комисията за защита на конкуренцията, с което се позволява на Vivacom и United Towers да придобият инфраструктурата на "Булсатком". Това обяви в интервю за Money.bg главният изпълнителен директор на А1 Александър Димитров.

Той посочи, че даже един от членовете на антимонополния орган е подписал решението с особено мнение - защото, подобно на A1, смята, че сделката трябва да се разглежда в рамките на цялостния сюжет около промяната на собствеността на "Булсатком".

КЗК пусна ключова сделка около придобиването на "Булсатком"

КЗК пусна ключова сделка около придобиването на "Булсатком"

Антимонополният орган не видя проблеми в преминаването на инфраструктурата на доставчика към Vivacom и United Towers

Димитров подчерта, че консолидирането на пазара само по себе си не е проблем за ръководената от него компания, но това трябва да се случва законно и прозрачно: "Ние сме достатъчно големи, имаме собствена оптична мрежа, собствени канали, имаме достатъчно конкурентни предимства, за да се борим с тях. Това, което ни притеснява, е начинът, по който го правят (разширяването на пазарния дял - б.р.)".

Той предупреди, че, ако нищо не се промени, клиентите "много скоро няма да имат избор", а освен това може да се стигне до ситуация, в която един доминиращ играч да притиска както останалите доставчици, така и телевизиите.

Според него КЗК има инструменти, с които да защити интересите на всички засегнати страни, включително - принудително разпродаване на част от активите след евентуална сделка за придобиването на "Булсатком".

4 канала спорт и...

A1 развива телевизионни канали със спортно съдържание под бранда MAX Sport. В групите на останалите български телекоми, обаче, има и големи политематични телевизии. Има ли компанията амбиции в тази посока?

"Двете големи телевизионни групи практически са монополисти. Ние вярваме, че има нужда от още играчи", заяви Димитров, но побърза да подчертае, че компанията не е взела решение по въпроса, а и пред подобен проект не липсват предизвикателства - малък пазар за собственото съдържание и сериозни ангажименти откъм програмиране и медийно присъствие.

 bTV с две промени във висшия ръководен екип на медията

bTV сменя ключови висши мениджъри

Позицията директор "Програма" се поема от Апостол Пенчев

"Трябва да се прецени дали има икономически смисъл за нас, дали ще добави стойност към продукта, който ние продаваме на нашите клиенти", посочи Александър Димитров.

"Проклятието" на операторите

Неотдавна мобилната мрежа на A1 беше обявена за най-бързата в България от Ookla. Според Александър Димитров, голям фактор за наградата е 5G ULTRA мрежата на компанията, която обаче, тепърва ще разгръща потенциала си: "Самите физически характеристики на технологията предполагат много по-широко използване на 5G, отколкото просто да имаш по-висока скорост на телефона си или да стриймваш Netflix в по-добро качество".

Даде и примери - автономни автомобили, телемедицина, милиони свързани в мрежата устройства и други.

Признание от Южна Корея: 5G се провали

Признание от Южна Корея: 5G се провали

Огромната инвестиция в мрежи от ново поколение не донесе очакваната промяна, смятат от SK Telecom

За да станат факт всички тези приложения, обаче, те трябва да бъдат разработени от бизнеса: "Проклятието" на операторите е, че ние първо трябва да инвестираме и, след като направим мрежата работеща, компаниите, които биха използвали мрежата, вече започват да мислят за иновации. Без да имат мрежата, те не могат да направят нищо".

A1 има техническата възможност да предложи на бизнеса частни 5G мрежи, вече се изпробват конкретни решения в различни компании, но все още няма подписани договори у нас, призна главният изпълнителен директор на A1. "Подобни сделки и в Западна Европа все още са рядкост. Тепърва технологията ще се развие", отбеляза Димитров.

Следва пълният текст на интервюто:

През последните няколко месеца сме свидетели на видимо изостряне на тона между големите телекоми у нас. "Ябълката на раздора" е съдбата на "Булсатком". Нека да припомним какво всъщност се случи и защо A1 реагира толкова остро?

Ние виждаме супер агресивно поведение по непрозрачен начин, основно от страна на БТК. Това включва няколко неща.

Ние сме най-големият клиент на БТК по отношение на каналната мрежа - многократно сме по-големи от всеки друг. По две причини - първо защото имаме най-голямата оптична мрежа и сме едни от малкото, които си рапортуват цялата употреба на каналната мрежа и си я плащат. Второ, защото за разлика от малките оператори, нямаме практиката да си слагаме кабелите по клоните на дърветата.

КРС не позволи на Vivacom да увеличи цените за достъп до шахтите си

КРС не позволи на Vivacom да увеличи цените за достъп до шахтите си

Това е още един фронт в конфликта в телеком сектора

В един момент какво направиха - събуждат се една сутрин и казват "Ние искаме ръст с над 25% на таксите". Без да могат да покажат никакво увеличение на разходите. Това е канална мрежа, която те са наследили още от държавната БТК, инвестициите им за тази мрежа през последните 20 години са нула.

Казусът стигна до КРС, защото това не са нормални търговски отношения, цената вече не е регулирана. Когато те поискаха от КРС тази услуга да се премахне от регулираните, имахме разбирането, че ще имаме нормални търговски отношения. Подписваме относително дългосрочен договор, така че и те да имат сигурни приходи от нас, и ние да имаме ясна идея какви ще са ни разходите.

Без никакво предизвестие, с едно бланкетно писмо обявиха увеличение на цените едностранно. Разбира се, че няма как да го приемем.

Имахме доста сблъсъци по отношение на разпределението на спектъра. Винаги искат нещо, което другите не могат да направят.

Vivacom (най-накрая) придоби и русенската NetWorx

Vivacom (най-накрая) придоби един от най-големите регионални интернет доставчици у нас

Заради КЗК и допълнителни преговори сделката отне повече от 2 години

Истината e, че консолидирането особено на интернет пазара е по-скоро добра новина за нас. От чисто конкурентна гледна точка това е по-добре, защото малките доставчици не играят по правилата - не рапортуват реалния брой абонати, някои не плащат авторски права или ДДС и т.н. Тоест от гледна точка на пазарна конкуренция, регулация и прозрачност, ние приветстваме ефекта на изсветляване на пазара.

Затова и в самото начало, независимо, че започнаха да изкупуват агресивно малки оператори и да си вдигат по този начин пазарния дял, ние казахме "Окей, хората имат план за консолидация, нека си го следват". Така че не консолидацията сама по себе си е проблем, а това, че тя се прави по непазарен и непрозрачен начин.

Говорите за казусите около "Булсатком"?

Да. Излиза публична информация, че те са финансирали подставено лице. Ние реагираме, писахме на ЕК, на КЗК и т.н. Тогава излязоха публично и казаха "Не, няма такова нещо! Това е отделна, чисто финансова сделка, нямаме намерение да купуваме "Булсатком". 2-3 месеца след това - вече имат намерение.

На нас, за разлика от някои други участници на пазара, не ни е основен проблем, че те ще имат 60% пазарен дял на ТВ услуги. Ние сме достатъчно големи, имаме собствена оптична мрежа, собствени канали, имаме достатъчно конкурентни предимства, за да се борим с тях. Това, което ни притеснява, е начинът, по който го правят.

"Недопустима арогантност": Конкурентите на Vivacom атакуваха сделката за "Булсатком"

"Недопустима арогантност": Конкурентите на Vivacom атакуваха сделката за "Булсатком"

A1 обвини КЗК в нерешителност, заедно с Yettel ще оспорват придобиването

Съвсем нормално е в такава ситуация КЗК да стартира задълбочено проучване. Да види пазара, да види влиянието на инфраструктурата, която купиха преди 6-7 месеца от "Булсатком", да види влиянието на комбинираната група Vivacom плюс "Булсатком". Тогава вече да се вземе решение, което да запази интересите на останалите конкуренти, а и, най-важното - на клиентите. Много скоро те няма да имат избор, ако се продължава по този начин.

Преди дни КЗК обяви, че не вижда проблем в преминаването на инфраструктурата на "Булсатком" към Vivacom и United Towers. Как гледа A1 на това решение?

Решението явно не е единодушно. Един от членовете на комисията го е подписал с особено мнение. Дал е аргументи, че всъщност има концентрация, че решението на комисията е незаконосъобразно, доколкото казусът трябва да се разглежда в неговата цялост, като се вземе предвид и нотификацията от месец ноември тази година за намерението на United Group да придобие контрол върху Булсатком. Ние не сме против сделката, ние сме против начина, по който се прави. Те първо изобщо не уведомиха КЗК - КЗК се самосезира и после бяха принудени да я нотифицират, защото вдигнахме шум. Никоя компания не може да се бърка в работата на регулаторите.

Ще го обжалвате ли?

Със сигурност. Вече обжалвахме незабавното изпълнение. Ще го обжалваме и по същество, не толкова защото имаме проблем с придобиването на инфраструктурата, а защото това е стъпката към одобрение на следващата сделка - покупката на клиентите, а това е нещо, което те отричат.

Дори един от членовете на КЗК е описал , че въпреки нотификациите да са за две сделки, "в случая е налице една сделка". За нас това е проблемът - че се прави по прикрит начин. Разбира се, ако някой иска да инвестира нещо в България - това е добре за клиентите, добре е за средата и конкуренцията, но трябва да се прави по регламентиран начин.

Защо целият този сюжет е важен за потребителите?

Ще дам пример. Всички оператори, които включваме "Нова телевизия" в пакета си услуги към клиентите, плащаме права за съдържанието. Представете си, ако един човек е собственик и на телевизията, и на 60% от пазара. Какво му е най-лесно - да вдигне цените за съдържанието на всички свои клиенти.

За 60% от пазара това е "ляв джоб - десен джоб", плаща ги на себе си. Останалите компании ще имат повишен разход и те ще трябва да го прехвърлят на клиентите си.

Над 120 000 домакинства плащат (неосъзнато) за пиратска телевизия

Над 120 000 домакинства плащат (неосъзнато) за пиратска телевизия

Близо 2.5 милиона домакинства са общите абонати на платена телевизия у нас

Друг пример. При положение, че контролираш 60% от ТВ клиентите в България, можеш съвсем спокойно да предприемеш агресивни действия по отношение на някой телевизионен канал. Да изнудваш: "Ако не намалите цените за излъчване на вашите канали, ще ви ги спрем за 60% от клиентите".

Точно тези неща искаме да се урегулират, а това може да стане само при детайлно проучване на пазара от страна на КЗК, ако обедини преписките и разгледа поредицата от сделки в цялост. Тогава ще може да се вземе решение кои от рисковете могат да бъдат преодолени - чрез регулирани цени, регулирана надценка, може да ги задължат да продадат част от клиентите, които купиха с "Булсатком". Такава е практиката в подобни казуси в страни от Европейския съюз.

Една от малкото телеком сделки у нас, която е с поне далечно сравними мащаби, е тази за blizoo. Какви са най-големите разлики?

Основната разлика е огромният пазарен дял. По времето, когато нашата компания закупи blizoo, двете компании заедно имаха много по-малък пазарен дял, който по никакъв начин не повлия на останалите играчи.

В регулациите т.нар. пазарна сила се отключва в момента, в който минеш 50% пазарен дял. Нашият пазарен дял на ТВ услуги, когато купихме blizoo, беше 4,5%, а blizoo бяха с 13,3%. Между 17,8% и 60% има огромна разлика.

Колко клиента ще придобие Mtel след купуването на blizoo?

Колко клиента ще придобие Mtel след купуването на blizoo?

КЗК одобри днес сделката

Освен това, ние нямахме нищо против да има детайлно пазарно проучване. Когато купихме blizoo, част от абонатите бяха в Северна Македония - направи се международно проучване, македонският антимонополен орган трябваше да даде разрешение. Ние изчакахме, докато всеки един от регулаторите одобри сделката, която пак подчертавам не създаде оператор с огромна пазарна сила.

Има ли подобни ситуации на телеком пазара другаде в нашия регион, на Балканите?

От това, което виждаме ние, по-скоро не. България е по-особен пазар - има около 500 малки оператора. В повечето държави не е така, конкурентите са близо до едноцифрено число.

Ние нямаме против консолидацията по принцип, имаме против консолидацията по неправилен начин.

Мрежата на A1 наскоро беше отличена от Ookla, но в свое скорошно интервю казвате: "Преминаването на 5G също е доста сериозно финансово предизвикателство, което тепърва ще трябва да се превърне в бизнес, който да носи приходи"...

Факт е, че имате 5G на смартфона си и за достъп до тази технология не плащате допълнително. В същото време, спектърът е допълнителна инвестиция, също както и усилването на кулите и активното оборудване. Трафикът по мрежата е по-голям, увеличават се разходите за електроенергия на базовите станции.

Пионери в 5G като корейската SK Telecom по-рано през тази година признаха, че мрежите от пето поколение не са отговорили на големите очаквания към тях. Вие какво мислите?

Бих казал, че са далеч от потенциала си - все още. Причината е, че първите приложения на 5G са насочени основно към крайния клиент и те са свързани основно с по-високата скорост и капацитет на връзката. С инвестициите и развитието на 5G това ще се промени и 5G ще намери приложения в бизнеса с пускането на частни мрежи, което вече ще направи технологията икономически изгодна и ще й позволи да покаже но основните си предимства. Самите физически характеристики на технологията предполагат много по-широко използване на 5G, отколкото просто да имаш по-висока скорост на телефона си или да стриймваш Netflix в по-добро качество. Самоуправляващи се автомобили, edge computing, телемедицина, възможност на милиони устройства да бъдат свързани в мрежата - това са все характеристики само на 5G.

5G трябваше да е революция, а гръмна като балон

5G трябваше да е революция, а гръмна като балон

Мобилните мрежи от пето поколение имат потенциал, но падат жертва на нереалистични очаквания

Времезакъснението и броят свързани устройства на една базова станция за мен са двете най-важни характеристики на 5G.

Истинските самоуправляващи се автомобили, за да могат да имат бърза реакция при промяна на пътната обстановка, или трябва да имат в багажника един много голям компютър, или да имат супер бърза edge връзка с основния компютър в централата на фирмата.

Замислете се, в момента всички говорят за генеративен изкуствен интелект, но освен това всеки един от нас да си играе с ChatGPT, все още има малко реални приложения, които да носят истинска стойност за хората или бизнеса.

Вярвам, че с времето компаниите, които са свързани с нашата индустрия - софтуерните и хардуерните компании, тези, които се занимават с комунални услуги, автомобилни производители, няма да могат да продължат развитието си без 5G и 6G технологията.

"Проклятието" на операторите е, че ние първо трябва да инвестираме и, след като направим мрежата работеща, компаниите, които биха използвали мрежата, вече започват да мислят за иновации. Без да имат мрежата, те не могат да направят нищо.

Много експерти са на мнението, че най-големият потенциал на 5G е в индустрията. Преди дни на семинара си в Боровец от A1 говорихте именно за т.нар слайсинг и за 5G мрежи специално за нуждите на бизнеса. Виждате ли интерес и желание от партньорите ви например в производствената сфера да внедряват решения, базирани на 5G?

Интерес по-скоро има, реални сделки все още нямаме сключени. На няколко места правим т.нар. proof of concept - конкретни компании искат да видят какви са ефектите от подобно разделяне на мрежата.

Подобни сделки и в Западна Европа все още са рядкост. Тепърва технологията ще се развие. Вярвам, че и IoT устройствата ще започнат да я използват. Всичко зависи от иновативните технологични компании, които, използвайки свързаността, която сме осигурили, ще намерят вариант как да направят живота на хората по-лесен и по-хубав.

Отново по време на семинара стана дума и за проекта 5G SEAGUL. Какво представлява той?

Той ще даде възможност на самоуправляващи се автомобили да пътуват от София до Атина. Този участък е част от план на ЕС за пътна мрежа, която да е готова за автономни коли. Финансира се на 50% от нас, Wings ICT и Соsmote, другата половина е от ЕС.

Идеята е да се направи непрекъсваемо покритие при преминаването на границата. Най-голямото предизвикателство за нас и за колегите от Cosmote е да осигурим непрестанен поток от данни при преминаването от тяхната базова станция към нашата. Работим по това решение заедно с производителите на мрежово оборудване и на устройствата, които ще се инсталират в автомобилите.

Ще се осигурява ли мобилна свързаност и за друга употреба?

Със сигурност и това е причината да участваме в проекта. Това ще подобри качеството на покритието за нашите клиенти.

Около подготовката на Плана за възстановяване също имаше идея да се финансира 5G покритието по магистралите, но този проект беше заменен с идеята за държавен телеком. Има ли 5G SEAGUL нещо общо с някое от тези начинания?

Това бяха неосъществени свръхамбиции на един зам.-министър, който искаше България да има държавен подводен кабел в Черно море, собствен мобилен оператор и други подобни. За щастие на българския народ, това не се осъществи, защото пак щяха да бъдат заровени стотици милиони в една държавна мрежа - никъде по света го няма това нещо.

Матиас Лоренц, А1 Австрия: "Без инвестициите на телеком индустрията в изграждане на инфраструктура дигитализацията не би била възможна"

Матиас Лоренц, А1 Австрия: "Без инвестициите на телеком индустрията в изграждане на инфраструктура дигитализацията не би била възможна"

Всеки жител на Австрия е използвал средно по 1000 GB през 2021 година

Това беше част от Плана за възстановяване, но като краен вариант и Министерството на транспорта, и ЕС не дадоха "зелена светлина" на този проект. В същото време, беше допуснат много по-важен проект - да се осигури оптична свързаност на много повече населени места в България. Това ще помогне на операторите да имат по-добри услуги, на крайните клиенти - да имат бърз интернет почти навсякъде и на държавните институции - да имат по-лесен път към дигитализацията.

Тази мрежа ще е достъпна за всеки един от операторите у нас - опорна мрежа, отворена за частни компании и институции.

Мина година и половина от обявяването на една от знаковите сделки за технологичния сектор у нас през 2022 г. - придобиването на "Стемо" от A1. Тогава заявихте, че двете компании ще функционират независимо, но ще се движат по общ път. Валидно ли е това днес?

В по-голямата си част - да. Наскоро бяхме обявени като най-големия системен интегратор у нас - това е заедно със "Стемо", но и без "Стемо" ние пак щяхме да сме най-големи. Тази година ще я приключим на около 220 млн. лева оборот само от ICT бизнес услуги, като "Стемо" е 60 млн. от тях.

В същото време, "Стемо" имат достъп до технологии, специалисти и клиенти, който ние преди нямахме. Ние вървим по ясен процес на интеграция на начините на работа на двете компании. "Стемо" като юридическо лице ще продължи да съществува. Има предимства от това - например гъвкавостта на малката фирма.

А1 окончателно придоби българската IT компания СТЕМО

А1 придоби една от най-големите български IT компании

Двете компании ще продължат да работят самостоятелно

В същото време, тече интеграция на бекофис дейностите и поддръжката с цел да сме по-ефективни.

Сега, когато A1 е най-големият системен интегратор у нас, можете ли да дадете примери за синергиите между продуктите и услугите, предлагани от компаниите?

Ние като A1 можем да доставим свързаността и киберсигурността на клиента, "Стемо" може да достави поддържката на ERP системата, printing-as-a-service, както и поддръжка и доставка на центрове на данни.

Така можем да отидем при клиента и да му доставим целия портфейл от ICT услуги - от свързаността, през инфраструктура като услуга (IaaS), софтуер като услуга (SaaS), клауд услуги, виртуализация, решения за киберсигурност до внедряване на ERP, системна интеграция и ИТ поддръжка. Това е основният ни плюс и затова взехме решение да ги купим. Те са добавка към нашето портфолио - с изключение на много малко вертикали, почти нямаше припокриване на активностите на двете компании. Така добавихме продукти, специалисти и партньори, които преди нямахме.

A1 е не само телеком/техком, но и създател на съдържание чрез MAX Sport. Групите на вашите конкуренти имат не само спортни, но и политематични телевизионни канали - A1 има ли амбиции отвъд спортното съдържание?

За никой не е тайна, че в България няма много голяма конкуренция по отношение на политематичните канали. Двете големи телевизионни групи практически са монополисти.

Ние вярваме, че има нужда от още играчи, мислим как да постъпим и какво да направим - нямаме още крайно решение. България е относително малък пазар и произведеното съдържание много трудно може да бъде използвано някъде другаде.

Създаването на политематична телевизия е много сериозен ангажимент откъм програмиране и медийно присъствие. Трябва да се прецени дали има икономически смисъл за нас, дали ще добави стойност към продукта, който ние продаваме на нашите клиенти.

Вече предлагате Netflix към своите абонаментни планове. Каква е обратната връзка на потребителите, какъв е интересът към абонаментите?

Бяхме доста приятно изненадани от реакцията на клиентите. В крайна сметка, Netflix е световноизвестна компания и вярваме, че възможността да сме на едно място с подобен лидер ни донесе плюсове.

Вярваме, че за клиентите има много плюсове - за съществуващите клиенти на Netflix, както и за новите. За едни това ще е, че няма нужда от кредитна карта. За други - комбинацията с нашите услуги ще им донесе отстъпка в цената.

United Group пред Money.bg: Докато A1 си партнира с Netflix, Vivacom опитва да спаси национален оператор

United Group пред Money.bg: Докато A1 си партнира с Netflix, Vivacom опитва да спаси национален оператор

Заемът за Спас Русев и решението за придобиване на "Булсатком" са две независими операции, категорични са от групата

Остава ангажиментът на нас и на Netflix да добавим субтитри на български, защото в момента няма.

Не се ли превръща в конкурент на A1 Видеотека?

Не, защото това са различни филми. Нашата задача беше да предложим на клиента избор. Със сигурност в момента Netflix е доминиращата платформа в света. Работим и с HBO, като част от съдържанието е налично в нашата видеотека. В зависимост от нагласата на клиента, той може да избере едно или другото, или и двете. Няма припокриване на съдържанието.

Същото нещо, макар и не толкова активно, правим с Amazon Prime - нашите клиенти могат да го добавят в платформата Xplore TV и така да има по-бърз и удобен достъп до услугата. Не го рекламираме, защото този продукт е много нишов.

Вярваме, че в един момент клиентите ще се уморят да се абонират за 100 различни стрийминг платформи. Ние ще им дадем възможност с един абонамент да имат достъп до един набор от няколко услуги и, в зависимост от вкуса, нагласата и финансовите възможности, да изберат най-подходящото за тях.