Със сигурност имате детски спомен (или такъв от преди два часа) от шарения 3D свят на някоя любима компютърна или конзолна игра. Може би си мечтаете за автомобил, който се управлява сам. Няма как да не сте чували за виртуалните валути, а сигурно и за чат ботовете, които сякаш знаят всичко. Какво е общото между всички тях... или по-скоро кое е общото лице на всички тези големи технологични индустрии? Запознайте се с един от най-интересните хора в Силициевата Долина - Дженсън Хуанг.
Съоснователят и президент на Nvidia е не просто един от най-технически грамотните ръководители на технологични компании, но също така е и човек, който е надарен с усет за технологиите, които имат потенциал да се превърнат в нещо много голямо. Доказва го вече повече от 30 години.
От тоалетните на общежитието до AMD
Роден в Тайван през 1963 г., Хуанг расте в Тайланд, като на 10-годишна възраст той и брат му са изпратени от семейството им да учат в САЩ. Посещават училище пансион в Кентъки, където бъдещият мениджър има отговорна задача - да чисти тоалетните на общежитие, в което живеят още 150 момчета. С днешна дата той не го намира за унизително, даже смята, че тежката и неприятна работа е калила характера му.
По същия начин Хуанг гледа и на работата си като сервитьор малко по-късно - с нейна помощ спрял да бъде срамежлив. Явно помага, тъй като в момента той е от ярките фигури в технологичния бизнес - рядко спазва строг дрескод, има татуировка с логото на Nvidia и е един от интересните събеседници на различни форуми.
Източник: GettyImages
По образование той е електроинженер с диплома от Станфорд, като прави впечатление с изключителната концентрация, която влага в изпълнението на поставените задачи.
През 1984 г. започва работа като дизайнер на микропроцесори в бъдещия архивраг Advanced Micro Devices, а година след това се прехвърля при друг производител на чипове - LSI Logic.
Начало на играта
През 1993 г. Дженсън Хуанг е добре платен експерт в LSI, но това не му е достатъчно. Това е времето на Doom, Dune 2 и Myst - исторически момент, в който персоналният компютър се утвърждава като основна платформа за игри. PC-базираните системи са отворени - хардуерът може да се надгражда и така да отговаря на изискванията на геймърите.
Голямата тема в началото на 90-те е 3D графиката. Точно там Хуанг и двама негови приятели насочват усилията на своята нова компания, която първоначално си няма име, а по-късно от New Vision (NV) става Nvidia - като заиграване с латинската дума за завист. Първоначално положението е незавидно - компанията няма пари, а приятелите на основателите са убедени, че те са напълно побъркани да се захващат.
Източник: GettyImages
Първият продукт - NV1 през 1995 г., е изключително амбициозен опит да се интегрира 2D, 3D, аудио и порт за джойстик в една PCI карта. Заради многото компромиси резултатът е слаб и Nvidia се концентрира само в графиката и по-специално в Direct3D и Open GL технологиите. Това е моментът, в който нещата тръгват нагоре - серията видеокарти Riva TNT се представя добре на пазара, а през 1999 г. дебютира брандът GeForce, който става абсолютен лидер.
Успехът не остава незабелязан и Microsoft поръчват на Nvidia видеокартата на първата си собствена конзола - оригиналния Xbox от 2001 г. При персоналните компютри първото десетилетие на новия век практически бетонира оста MS (софтуер) - Intel (процесори) - Nvidia (графични карти) за тези, които искат да играят игри с най-високо качество на графиката.
Следващото ниво
През 2003 г. компанията е на най-добрата възможна позиция - абсолютен законодател в сферата на гейминга (на компютър, но и на подготвяната по това време най-успешна конзола от генерацията си - Sony PlayStation 3). 10 години след началото на Nvidia, обаче, Хуанг отново иска нещо различно. Насочва екипа си в посока, която към онзи момент няма никаква пазарна значимост, но днес носи милиарди.
Най-общо казано, босът на Nvidia стига до правилното заключение, че хардуерът, който създава все по-детайлни виртуални светове за части от секундата, всъщност притежава изчислителни способности, които могат да бъдат полезни и за съвсем различни цели. Така започва процес, който дава първите си резултати през 2007 г.
Източник: GettyImages
Използването на видеокартата за задачи извън игрите бързо намира приложение в мултимедийния софтуер (за композиране на музика, видеомонтаж и т.н.), но освен това прави възможно решаването на различни математически проблеми с висока сложност. А понякога математическите проблеми решават финансови такива.
През 2009 г. се появява Bitcoin. Децентрализираната виртуална валута известно време води почти незабележим живот в средите на IT ентусиасти, хакери и извършители на нелегална дейност, докато интересът към нея не избухва през 2013-2014 г. Растящата цена на криптовалутата правят много примамливо "копаенето" ѝ, но "добивът" на биткойни изисква все по-мощен компютър и по-специално все по-мощна видеокарта.
Източник: GettyImages
Следват тежки дни за геймърите. В рамките на няколко последователни балона на криптовалутите хардуерът на Nvidia на няколко пъти става "златен" и силно дефицитен. По време на последната колективна лудост - около пандемията през 2020-2021 г., компанията продава видеокарти за 3 млрд. долара за "копачки" според Bloomberg.
Стъпки встрани
Междувременно Nvidia под ръководството на Хуанг се утвърждава и в други области. Нейната хардуерна платформа за автономни коли е успешна, като различни големи производители като Tesla я вграждат в моделите си.
Източник: GettyImages
Подобно на Intel, компанията стъпва и в мобилната сфера. Прави го по-ограничено - с Tegra платформата, но и така не поема толкова голям риск, колкото се оказват например процесорите Atom. Nvidia дават на смартфоните първите двуядрени и четириядрени процесори през 2010 г. и 2012 г., а по-късно излиза и със собствена серия геймърски таблети.
Източник: iStock
След това платформата остава в сянка, като голям фактор за това вероятно е дълго проточилата се и в крайна сметка провалила се сделка за покупката на Arm - компанията с може би най-голямо ноу-хау за мобилни процесори. Nvidia все пак имат от какво да са горди, когато става дума за Tegra - тя задвижва Nintendo Switch, третата най-продавана конзола в историята. Говори се, че нов процесор от Nvidia ще задвижва неговия наследник.
Софтуер и хардуер комбинира услугата GeForce Now. Тя дава възможност даже на притежатели на бюджетни системи да играят най-новите игри с перфектна графика - тежестта се поема от системата в облака, която подава готовите изображения. Това е ниша, в която е трудно да си успешен - Google закри своята Stadia, но Nvidia продължава смело напред.
Време е за AI
Nvidia са в авангарда на новата голяма технологична мода - изкуственият интелект. Именно работата на Хуанг по разгръщането на потенциала на видеокартите направи възможно създаването на т.нар изкуствени невронни мрежи, чрез които се прилагат алгоритмите за машинно обучение и в крайна сметка функционира съвременният AI.
През последните години компанията разшири продуктовата си линия с предложения за центрове за данни и облачни системи. Когато става дума за изкуствен интелект, най-доброто на пазара са Nvidia Hopper и Ampere картите. Системи със стотици от тях работят по огромните езикови модели, които правят възможно генерирането на текстове и изображения и анализа в реално време на огромни количества параметри.
Източник: GettyImages
В ситуация, в която сякаш всички технологични компании работят по AI, това означава огромен пазар. Само за месец акциите на Nvidia скочиха с над 40%, а личното състояние на Хуанг достигна близо 19 млрд. долара - скок с почти една четвърт само за една година. Както отбелязва Techspot, сам по себе си ботът ChatGPT ще е отговорен за между 3 и 11 млрд. долара допълнителни продажби на Nvidia.
Според Хуанг сега е "iPhone моментът за изкуствения интелект".
Това не е един ограничен успех - както отбелязва MoneyWeek, стойността на акциите на Nvidia се е покачила десеторно само в периода от 2016 г. до 2020 г.
Какво следва?
В материал за Дженсън Хуанг "Файненшъл Таймс" цитира един от първите инвеститори в Nvidia, който го описва като човек, който умее да позиционира компанията по най-добрия начин спрямо тенденциите на пазара - с поглед 5-10 години напред във времето и без да си създава ореола на визионер, който гледа към кацане на Марс.
Затова и може да не знаем какво точно ще е "следващото голямо нещо" в света на технологиите, но едно е сигурно - Nvidia и Хуанг ще са някъде около него.