Производителят на електрически автомобили Tesla (TSLA) освен най-голямата по пазарна капитализация компания в сектора, е и един от най-важните автомобилни производители на планетата. И докато тя продаде само 936 000 превозни средства през 2021 г. спрямо 6 291 000 продадени от GM например, пазарната капитализация на Tesla от 1 трилион долара надминава пазарната капитализация на GM (GM), Honda (HMC), Ford (F) и Toyota (TM) взети заедно.
За Tesla обаче, не беше никак лесно да стигне до тази рекордна оценка. Компанията е създадена през далечната вече 2003 г. от инженерите Мартин Еберхард и Марк Тарпенинг. И въпреки факта, че главният изпълнителен директор Илон Мъск безспорно е лицето на автомобилния производител, той не беше неин оригинален основател.
Мъск всъщност се присъедини към Tesla през 2004 г., когато предостави 6,35 милиона долара от първоначалните 6,5 милиона долара на компанията за финансиране от Серия А. С тази инвестиция Мъск стана председател на Tesla, докато Еберхард беше главен изпълнителен директор. Еберхард се оттегли през август 2007 г. след задкулисна борба за власт с Мъск. Майкъл Маркс, ранен инвеститор в Tesla, впоследствие беше назначен за временен главен изпълнителен директор до този ноември, когато основателят на Monolithic Memories Зеев Дрори пое ролята.
Междувременно Тарпенинг напусна през 2008 г., същата година, когато първият автомобил на Tesla, Roadster, влезе в производство. През октомври 2008 г. Мъск става главен изпълнителен директор. Ударена от рецесията, Tesla продаде 10% дял на Daimler и взе държавен заем от 465 милиона долара през 2009 г. Въпреки това успя да дебютира прототип на Model S през същата година.
Драмата с главния изпълнителен директор все още не беше приключила. През юни 2009 г. Еберхард съди Мъск. Делото твърди, че Мъск е свалил Еберхард и се е опитал да пренапише историята, за да изглежда, че той е основал Tesla. Но в странен обрат, двамата се договориха през септември 2009 г., като Еберхард и Мъск се съгласиха да споделят титлата съосновател с трима други, включително Тарпенинг.
Официалната биография на Мъск, също го нарича главен изпълнителен директор и съосновател. През 2010 г. електрическият автомобилен производител стана публичен на цена от 17 долара за акция, а през 2012 г. Model S беше официално пуснат в продажба. По-късно същата година Мъск разкри третия автомобил на компанията, Model X.
Допълнен с врати с крило на чайка, Model X добави просторен SUV към нарастващата гама на Tesla. През 2014 г. Мъск представи една от най-противоречивите характеристики на Tesla: нейните възможности за подпомагане на водача, известни като автопилот. Критиците обаче посочват, че марката Autopilot прави технологията да звучи така, сякаш може да управлява превозно средство без участието на водача. Докато Tesla изисква шофьорите да държат ръцете си на волана дори на автопилот, функцията е свързана с катастрофи.
Това включва най-малко 11 фатални катастрофи, както Рик Нюман от Yahoo Finance съобщи миналата година. Междувременно Model X излезе на пътя през 2015 г., а през 2016 г. Мъск разкри най-евтиният представител на гамата - Model 3. Сравнително евтино електрическо превозно средство, Model 3 проправи пътя към електромобилите за средностатистическия потребител. Закъсненията в доставката и производството на Model 3, съчетани с милиардите долари, които Tesla харчеше всяко тримесечие, доведоха до срив на акциите на компанията.
През това време, твърди Мъск, той се опитва да се свърже с главния изпълнителен директор на Apple Тим Кук в опит да продаде Tesla на технологичния гигант. Мъск казва, че не може да се свърже с Кук. През август 2018 г. Мъск пусна скандалния си туит, твърдейки, че е осигурил финансиране, за да направи Tesla частна за 420 долара на акция, значителна премия по това време. Комисията за ценни книжа и борси обаче твърди, че Мъск не е имал осигурено финансиране за хода и обвини главния изпълнителен директор в измама. Мъск уреди иска през септември 2018 г. и плати глоба от 20 милиона долара, докато Tesla плати отделна глоба от 20 милиона долара.
На Мъск също беше наредено да се оттегли като председател на Tesla. Оттогава той има остри отношения с комисията за ценни книжа. През 2019 г. Мъск разкри прототипи на Model Y и Cybertruck. Model Y влезе в производство през 2020 г., но Cybertruck се сблъска със значителни закъснения и сега се очаква да влезе в производство през 2023 г.
С фабрики в САЩ, Китай и нов завод в Германия, Tesla е начело като най-големият производител на електромобили на Земята. Но с нарастващо поле на конкуренти като Rivian и Lucid, да не говорим за традиционните автомобилни производители, които навлизат в EV пространството, Tesla ще трябва да продължи да прави иновации, както е правела в миналото, за да гарантира, че ще задържи тази корона и в бъдеще.
foxit
на 17.04.2022 в 15:18:47 #1Така е, и най-великите си имат мръсни тайни, които не искат никой друг да вижда. Даже повечето стават това, което са днес именно благодарение на ревниво пазени мръсни тайни…..