Изглежда, че това ще бъде годината, в която петролните гиганти, особено тези в Европа, ще започнат да изглеждат повече като електрически компании, пише The New York Times.
В края на миналия месец Royal Dutch Shell спечели поръчка за изграждането на огромна вятърна ферма край бреговете на Нидерландия. По-рано през годината Total, която притежава и производител на батерии, се съгласи да направи няколко големи инвестиции в соларната енергия в Испания и във вятърна ферма край Шотландия. Total придоби и електрическа ютилити компания в Испания и се присъединява към Shell и BP в изграждането на зарядни станции за електромобили.
В същото време компаниите се отказват от плановете си за повече петролни кладениц, намалявайки бюджетите си. Shell наскоро съобщи, че ще забави разработката на нови нефтени находища в Мексиканския залив и Северно море, а BP заяви, че няма да търси петрол в нови държави.
Подтикнати от правителства и инвеститори да отговорят на притесненията относно климатичните промени, петролните компании на Европа ускоряват производството на по-чиста енергия - обичайно електричество, понякога водород - и промотират природния газ, за който казват, че е връзката между петрола и въглищата към възобновяемата енергия.
За някои мениджъри резкият спад на търсенето на петрол, причинен от пандемията (и съпътстващият срив в печалбите) е знак, че трябва да променят бизнеса си или ще рискуват да се превърнат в изчезващи динозаври.
Залогът е, че нуждата от електричество ще расте бързо през следващите години.
Американските гиганти като Exxon Mobil и Chevron са по-бавни от европейските си конкуренти, защото са изправени пред по-малък натиск от правителството и инвеститорите.
В същото време компании като Shell и BP се опитват да намерят своето място в ера, в която ще се разчита все по-малко на извличането на природни ресурси от земята и повече към предоставяне на енергия като услуга според нуждата на клиентите - ера, в която компаниите ще приличат повече на ютилити компании, отколкото на петролни.
Те се надяват да се възползват от хилядите си инженери за изграждането на енергийни централи от нов тип, а голямата им мрежа от бензиностанции да се превърне в мрежа от зарядни станции.
Всички големи петролни компании в Европа поставиха цели за намаляване на въглеродните емисии, които допринасят за климатичните промени. Повечето от тях се надяват да достигнат въглеродна неутралност до 2050 г. - цел, възприета и от Европейския съюз и Великобритания. Те планират да продават все повече и повече възобновяема енергия.
Макар да има скептици и сред природозащитниците, и сред инвеститорите дали вековни компании като BP и Shell могат да научат нови номера, гигантите имат ноу-хауто и мащаба да се справят с подобна задача.