Средната цена на новите коли в САЩ е по-висока от всякога и някои от най-големите автомобилни производители започват да обвиняват дилърите, които продават превозните им средства.

Около 10% от търговците в мрежата на Ford например са обявили по-висока цена от предложената от автомобилния производител, казва главният изпълнителен директор на компанията Джеймс Фарли. По думите му дилърите може да получат вече по-малко модели.

С такова предупреждение към дилърите излезе и General Motors. Според компанията някои от тях са надули цените на автомобилите през миналия месец.

В последно време тенденцията сочи, че отношенията между автомобилните производители и търговците се променят, на фона на все по-голямата конкуренция за клиенти на свития пазар, пише Quartz.

Употребяваните автомобили ще поевтинеят с 20-30%

Употребяваните автомобили ще поевтинеят с 20-30%

Кога ще се случи това?

Автомобилните производители обикновено препоръчват цена на дребно, когато продават своите превозни средства на дилъри, но търговците не са задължени да се придържат към нея. Преди е било рядкост дилърите да продават автомобили над цената, препоръчана от компаниите, но тази тенденция започна да се обръща през миналата година. 80,3% от продажбите на автомобили в САЩ са били с по-високи от предложената цена на дребно през януари, в сравнение с едва 0,2% от продажбите на автомобили през 2019 г.

През последната година компаниите се опитваха да произвеждат достатъчно автомобили, за да отговорят на търсенето на клиентите на фона на недостига на микрочипове и другите ограничения във веригата на доставки. Цените, както на употребяваните, така и на новите превозни средства са се повишили до рекордни стойности.

Според различни оценки на експерти един нов автомобил е САЩ е продаван за над 47 000 долара през декември, което е с над 6 000 долара повече от предходната година.

Моделите с най-голяма надценка обикновено са тези от по-луксозен клас. Mercedes-Benz например препоръчва на дилърите цена 168 868 долара за автомобила Mercedes-Benz G-Class, но в момента те го продават за средно 176 299 долара на клиентите.

Компании като GM, Ford са изправени пред конкуренция от автомобилни производители, които продават директно на клиенти. Това е политика на Tesla например. На фона на електрификацията на американския пазар това става още по-голям проблем.

Миналия месец Ford предупреди търговците да не повишават цените за електрическия модел F-150, след съобщения, че те са били рекламирани с до 30 000 долара над предложената цена от компанията.