Средната цена на новите коли в САЩ е по-висока от всякога и някои от най-големите автомобилни производители започват да обвиняват дилърите, които продават превозните им средства.
Около 10% от търговците в мрежата на Ford например са обявили по-висока цена от предложената от автомобилния производител, казва главният изпълнителен директор на компанията Джеймс Фарли. По думите му дилърите може да получат вече по-малко модели.
С такова предупреждение към дилърите излезе и General Motors. Според компанията някои от тях са надули цените на автомобилите през миналия месец.
В последно време тенденцията сочи, че отношенията между автомобилните производители и търговците се променят, на фона на все по-голямата конкуренция за клиенти на свития пазар, пише Quartz.
Автомобилните производители обикновено препоръчват цена на дребно, когато продават своите превозни средства на дилъри, но търговците не са задължени да се придържат към нея. Преди е било рядкост дилърите да продават автомобили над цената, препоръчана от компаниите, но тази тенденция започна да се обръща през миналата година. 80,3% от продажбите на автомобили в САЩ са били с по-високи от предложената цена на дребно през януари, в сравнение с едва 0,2% от продажбите на автомобили през 2019 г.
През последната година компаниите се опитваха да произвеждат достатъчно автомобили, за да отговорят на търсенето на клиентите на фона на недостига на микрочипове и другите ограничения във веригата на доставки. Цените, както на употребяваните, така и на новите превозни средства са се повишили до рекордни стойности.
Според различни оценки на експерти един нов автомобил е САЩ е продаван за над 47 000 долара през декември, което е с над 6 000 долара повече от предходната година.
Моделите с най-голяма надценка обикновено са тези от по-луксозен клас. Mercedes-Benz например препоръчва на дилърите цена 168 868 долара за автомобила Mercedes-Benz G-Class, но в момента те го продават за средно 176 299 долара на клиентите.
Компании като GM, Ford са изправени пред конкуренция от автомобилни производители, които продават директно на клиенти. Това е политика на Tesla например. На фона на електрификацията на американския пазар това става още по-голям проблем.
Миналия месец Ford предупреди търговците да не повишават цените за електрическия модел F-150, след съобщения, че те са били рекламирани с до 30 000 долара над предложената цена от компанията.