SpaceX е най-ценната космическа компания в света и може да предложи на Илон Мъск ключа за отключването на неговата империя. Трудно е да изпитва съжаление към втория най-богат човек в света. Богатството на Мъск се оценява на около 180 милиарда долара, което е общата стойност на неговите дялове в Tesla, SpaceX, Neuralink, Boring Co. и Twitter, наред с други инвестиции. Проблемът обаче е, че всички освен Tesla са частни и следователно неликвидни.
Когато Мъск има нужда от пари, единствената му възможност е да продаде акции на Tesla. Такъв беше случаят от април до декември 2022 г., когато Мъск беше принуден да продаде акции на Tesla за около 23 милиарда долара, за да поддържа Twitter на повърхността, една от причините акциите да паднат с над 50% през този период. Това, от което Мъск наистина се нуждае, е друга публично търгувана компания, която да му позволила да отключи част от богатството си и да намали натиска върху Tesla, според пазарни наблюдатели.
И точно тук се намесва SpaceX. Да се нарече компанията изключително успешна би било подценяване. SpaceX изпраща астронавти до Международната космическа станция и обгражда Земята със своите сателити Starlink и дори съживи умиращата космическа програма на САЩ и я възстанови до глобално господство в изстрелването. Бизнесът му също започва да печели пари. Всяко стартиране може да донесе от 150 милиона до 300 милиона долара продажби, а Starlink имаше един милион абонати в края на 2022 г. Първоначално публично предлагане не е изключено и може да е точно това, от което се нуждаят акционерите на Мъск и Tesla .
"Объркан съм защо бордът на директорите позволи на Илон да срине цената на акциите на Tesla", казва Лео Когуан, третият по големина индивидуален инвеститор в Tesla след Мъск и Лари Елисън. "Защо не продадете акции на SpaceX?"
Защо не, наистина. Не позволявайте на скорошната експлозия на Starship на SpaceX да ви заблуди - SpaceX е на светлинни години пред конкуренцията. В момента фокусът е върху неговата система за изстрелване Starship, най-голямата създавана някога, с повече от два пъти по-голям капацитет на полезен товар от космическата система за изстрелване на
Националната аеронавтика и космическото управление, или SLS, която е част от програмата Artemis за връщане на американски астронавти на Луната. Starship е първата система, проектирана да бъде напълно използваема многократно, надминавайки настоящата система на SpaceX, където само долната степен се използва повторно. Успехът би означавал по-големи полезни товари и по-ниски разходи, правейки Starlink и други базирани в космоса бизнеси по-конкурентоспособни.
SpaceX планира да изгради съзвездие от около 30 000 сателита, за да предлага своята Wi-Fi услуга. "Ние вярваме, че успешното орбитално изстрелване на превозното средство Starship на SpaceX може да бъде най-важното събитие във формирането на космическата икономика след изстрелването на Sputnik през 1957 г.", отбелязва анализаторът на Credit Suisse Скот Деушле, добавяйки, че комбинация от размер, възможност за многократна употреба и лекота на производството може да намали разходите за достигане на ниска околоземна орбита с фактор 30.
Първият интегриран тест с двете половини на безпилотния Starship завърши с "бързо, непланирано разглобяване", жаргон на SpaceX, когато нещо се взриви. Но провалът не е нещо лошо. SpaceX е изстреляла повече от 220 ракети в своята 21-годишна история и е взривила няколко от тях, преди да бъде усвоена технологията за повторно използване на ракети.
Стратегията за многократна употреба и разработка е далеч по-различна от стратегията, използвана от United Launch Alliance, съвместна собственост на Boeing (BA) и Lockheed Martin (LMT), която се стреми към съвършенство, добавяне на разходи и забавяне на развитието. Традиционната космическа индустрия все още не използва повторно ракети, а United Launch Alliance все още служи основно на правителството на САЩ.
Стратегията за активно ухажване на провала проработи за SpaceX. През целия си живот SpaceX е похарчила нещо от порядъка на 10 милиарда долара и има съзвездие от приблизително 4000 сателита, космически кораби за многократна употреба, ракети за многократна употреба и собствен стартов комплекс в Бока Чика, Тексас, за да го покаже. НАСА, от друга страна, е похарчила повече от 20 милиарда долара и 11 години за разработване на SLS, което започна по времето, когато скъпата космическа совалка беше консервирана. SLS е по-мощна от ракетата, която отведе първите астронавти до Луната, но има само едно изстрелване от началото на разработката през 2011 г. SpaceX изстреля 61 ракети през 2022 г.
"SpaceX показа, че да се провалиш и да опиташ отново е много по-евтино и по-ефективно от традиционното космическо развитие", казва Хелен Хюби, съосновател на Exploration Co., която работи върху космически кораби за многократна употреба.
Новопостъпилите имат проблеми да се справят. Virgin Orbit Holdings на Ричард Брансън, компания за изстрелване на сателити, обяви фалит през април, а акциите на Virgin Galactic Holdings (SPCE), неговата компания за космически пътувания, се сринаха с 92% след пика си през февруари 2021 г.
Компании като Momentus ( MNTS), Astra Space (ASTR) и Spire Global (SPIR), които станаха публични чрез компании за придобиване със специална цел през 2021 г., всички се търгуват за по-малко от $1 на акция. Дори Blue Origin на основателя на Amazon.com Джеф Безос, основана през 2000 г. с мотото "gradatim ferociter" - латински за "стъпка по стъпка, свирепо" - не е извършила орбитален полет. Blue Origin също закъсня с доставката на двигатели наUnited Launch Alliance, а ракетата Vulcan, на която ще бъдат използвани, все още не е направила орбитален полет. Компанията не действа със същото чувство за неотложност като SpaceX, казват множество професионалисти в индустрията пред финансовото издание Barron's.
Blue Origin посочва, че е извършила 23 изстрелвания на своето превозно средство за многократна употреба New Shepard, което е превозило повече от 100 полезни товара и 31 души в космоса. И въпреки че може да изостава от SpaceX, има място за повече от един играч, казва Мика Уолтър-Рейндж, съосновател на космическата консултантска фирма Caelus Partners. "Правителствата обичат да избягват монополите", казва той.
Не всичко опира до стартирания. Starlink, базираният в космоса Wi-Fi бизнес на SpaceX, има хиляди спътници, обикалящи около Земята, предоставящи високоскоростна интернет услуга за около $110 на месец. Мащабът и растежът на Starlink карат бизнеса да генерира продажби от около 1,8 милиарда долара през 2023 г., двойно повече от 2022 г. И от всички частни бизнеси на Мъск, Starlink е този, който изглежда най-готов да устои сам. Дори Мъск го призна през 2021 г., когато каза, че може да направи Starlink публична, когато паричните потоци станат предвидими - а паричните потоци сега изглежда стават предвидими.
Дали Мъск трябва да направи IPO на Starlink се свежда до това колко ще донесе от инвеститорите. Частните пазари не са много полезни. Въпреки че SpaceX беше оценен на 137 милиарда долара в последния кръг на финансиране, акциите му не са сменяли ръцете си на платформи, които са специализирани в улесняването на частни транзакции, толкова често.
Rainmaker Securities, например, е изтъргувал повече от 4 милиарда долара акции на SpaceX в транзакции, продължили повече от пет години. Изпълнителният директор на Rainmaker Глен Андерсън напоследък забеляза обезпокоителна тенденция при акциите - те не се търгуват.
"Преди шест месеца, ако получихме блок на SpaceX, той се продаваше за два, три дни", казва той. "Сега имаме блокове на SpaceX в книгите от два месеца." Трудно е да се знае точно защо е така. Най-лесното нещо, което можете да посочите, е пазарът. Nasdaq Composite се отклони с повече от 20% от своя връх, тъй като Федералният резерв повиши лихвените проценти в опит да намали инфлацията. Покачващите се лихвени проценти обикновено засягат по-силно високооценените акции от повечето. SpaceX може да не се търгува публично, но е развиваща се компания и дори оценките на частния пазар не са имунизирани срещу Фед.
Това прави още по-трудно да се разбере колко ще струва Starlink при IPO. При около 140 милиарда долара оценка, SpaceX струва по-малко от стойността на Boeing от около 170 милиарда долара, включително дълг и собствен капитал. Това е висока оценка, дори за компания, която е усъвършенствала ракети за многократна употреба, намалила е разходите за достигане до космоса, възстановила е лидерството на Америка в космическите изстрелвания, загубено от Китай, превозила астронавти на НАСА до Международната космическа станция и стартирала космическа Wi-Fi Fi бизнес, който сега има приблизително 1,2 милиона абонати.
Трудно се намират сравними със Starlink компании. Има HughesNet, която е собственост на EchoStar (SATS) и има 1,2 милиона Wi-Fi абонати. Целият бизнес на EchoStar, който включва и сателитни услуги, продавани на новинарски организации и правителството, се оценява на 1,3 милиарда долара, а акциите се търгуват за около 23 пъти повече от изчислените печалби за 2023 г. HughesNet обаче не расте - голяма разлика от SpaceX, която не би струвала 140 милиарда долара, ако абонатите на Starlink достигат своя връх.
Verizon Communications (VZ) може да е по-добро сравнение. Компанията, която има 143 милиона абонати, се оценява на 335 милиарда долара, включително дълг и собствен капитал, или приблизително 2300 долара на абонат. По тази математика Starlink трябва да достигне до 50 или 60 милиона абонати, за да оправдае общата оценка на SpaceX. Дори това обаче е несъвършено сравнение, тъй като то не отчита разходите за изграждане на мрежата Starlink, колко печеливша може да стане Starlink или дали компанията ще може да намали значително разходите за предоставяне на високоскоростен интернет, са въпроси, чиито отговори могат да предопределят бъдещата оценка на компанията.
Въпреки несигурността, Starlink е бизнесът, който инвеститорите най-вероятно ще могат да закупят по-рано, отколкото по-късно. SpaceX планира да изгради съзвездие от приблизително 30 000 сателита, за да предложи своята Wi-Fi услуга, която може да отнеме до 10 милиарда долара само за изграждане въз основа на прогнозите за текущите цени. IPO, дори при оценка от 70 милиарда долара - ако приемем, че Starlink струва половината от общата стойност на SpaceX - би помогнало на Starlink да събере тези пари, без да се налага да преминава към друг кръг от частно финансиране.
Това също ще позволи на Мъск, който притежава около 42% от SpaceX, да освободи около 30 милиарда долара и да му даде акции на друга компания, които да продаде, когато дойде време да плати данъци или да купи нов бизнес. За акционерите на Tesla това би било успешно IPO, независимо от оценката.
*Материалът е с аналитичен характер и не е съвет за покупка или продажба на акции на фондовите пазари