Напрежението в морския транспорт на товари расте, а с него и рискът от грешки. Притеснителен брой контейнери, превозващи всичко от смартфони до автомобилни гуми, потъва на дъното на океаните, причинявайки загуби за милиони долари, пише Bloomberg.
Индустрията отчита най-големият ръст на загубените контейнери от седем години насам. Над 3 хил. от тях потънаха през 2020 г., а от началото на 2021 г. са изгубени още над 1 000. Инцидентите създават допълнителен натиск над веригите за доставки и редица компании, които разчитат на стоката.
Има много причини за внезапния ръст на инцидентите. От една страна времето става все по-непредвидимо. От друга, корабите стават все по-големи, а контейнерите се извисяват все по-високо. Най-сериозен натиск оказва повишението на е-търговията по време на пандемията, което кара компаниите да се опитват да доставят продуктите възможно най-бързо.
"Увеличената търговия означава, че тези огромни контейнеровози са по-близо до пълен капацитет отколкото в миналото", обяснява Клив Рийд, основател на Reed Marine Maritime Casualty Management Consultancy.
През ноември неочаквано силни ветрове и високи вълни достигнаха 364-метровият контейнеровоз One Apus и причиниха загубата на над 1 800 контейнера. Инцидентът бе най-тежкият от 2013 г., когато MOL Comfort се разцепи на две и потъна заедно с 4 293 контейнера в Индийско море.
През януари Maersk Essen, на път от Китай за САЩ, загуби 750. Месец по-късно 260 контейнера изпаднаха от Maersk Eindhoven.
Нуждата стоката да бъде транспортирана възможно най-бързо създава опасности, които бързо могат да се превърнат в бедствие, казват експерти. Те могат да бъдат различни: от некоректно подреждане и застопоряване на контейнерите до решението на капитаните да не заобиколят буря в опит да спестят гориво и време.
Шансът за грешки се увеличава през последните месеци заради огромния обем стока и умората сред моряците.
Почти всички скорошни инциденти се случват в Тихия океан — регионът с най-много трафик и най-лоши атмосферни условия. Морският маршрут, който свързва азиатските икономики и потребителите в Северна Америка, бе и най-печелившият за компаниите през миналата година.
Пътуването оттам винаги е било трудно и опасно, но заплахите растат заради климатичните промени. Увеличеният трафик от Китай към САЩ през миналата зима съвпадна с най-силните ветрове над Северния Пасифик от 1948 г. насам, посочва Тод Крауфорд, главен метереолог в The Weather Company. Силният вятър увеличава възможността от високи вълни.
Всяка година по море се превозват 226 млн. контейнера и загубата на 1 000 може да не изглежда значителна. Но загубата представлява 60% от финансовите загуби от всички инциденти с контейнери.
Изчислява се, че One Apus е загубил $90 млн. в товар, при средно $50 хил. за контейнер, според Джай Шарма, партньор в Clyde & Co. Загубите от началото на годината възлизат на $54,5 млн.
Проблемът набира популярност и заради заклещения миналия месец Ever Given, който освети част от уязвимостите на индустрията. Засега International Maritime Organization изчаква резултатите от разследванията и призовава да не се избързва със заключенията, че инцидентите се дължат на човешка грешка. Но редица експерти подчертават, че натискът върху веригите за доставки представлява риск. Когато корабите приближат опасно време, капитаните имат възможността да заобиколят опасността. Но в момента, заради увеличения товар, те предпочитат да рискуват, казва Джонатън Рейнджър от American International Group.
Височината на струпаните контейнери расте и заради това корабите са по-нестабилни по време на буря. Опасността става по-голяма, ако тежестта на контейнерите не е разпределена правилно и най-тежките са най-отгоре. Подобни инциденти стават все по-чести.
Преуморените работници също повишават риска и намаляват възможността екипажът да провери внимателно закрепването на контейнерите.
plamen-zahariev
на 29.04.2021 в 19:29:33 #2Да потъват всичките , само моряците дано не пострадад ! Безгранична лакомия . В едно западно семейство , ако се изяде пол. кил. месо , още толкова се изхвърля . Други гладуват .
pavle
на 28.04.2021 в 16:40:42 #1Ей,откъде го изкопахте този кораб ? Домусчиев го наряза на скраб малко след като завладя БМФ - т.е вече почти 10 години ?