Stellantis купува дял от 21% в китайския производител на електромобили Leapmotor за 1,6 милиарда долара, обявиха от компанията в четвъртък. Това е важна стъпка за пренастройка на стратегията на европейския автомобилен производител към Китай, фокусирайки се върху електрическите превозни средства след години на слаби продажби и отдръпване от най-големия автомобилен пазар в света.
Leapmotor също така обяви създаването на съвместно предприятие със Stellantis, в което компанията-майка Chrysler ще притежава 51% дял, което му дава изключителни права за износ, продажба и производство на продукти на Zhejiang Leapmotor Technology извън Голям Китай, съобщава Reuters.
Сделката, която следва обвързването на Volkswagen с Xpeng , обявено през юли , предвещава нова ера на автомобилни съюзи в Китай и отразява как страната се очертава като глобален център на EV технологията .
"Не бяхме толкова успешни в Китай, така че предпочитаме да разчитаме на китайски партньор. Да спечелиш в Китай е по-добре да спечелиш с китайска компания", каза главният изпълнителен директор на Stellantis Карлос Таварес на пресконференция в източния китайски град Ханджоу, седнал до изпълнителния директор на Leapmotor Zhu Jiangming.
Някои анализатори са скептични, че подобно партньорство за вземане на миноритарен дял би помогнало на утвърдени чуждестранни автомобилни марки да съживят западащите си позиции в Китай.
"Малките инвестиции, които им позволяват достъп до по-нова технология, която не са в състояние да разработят вътрешно, не изглеждат като... сребърният куршум, на който се надяват...", каза Ту Ле, основател на базираната в Пекин консултантска компания фирма Sino Auto Insights, цитиран от Ройтерс.
Бил Русо, главен изпълнителен директор на базираната в Шанхай консултантска фирма Automobility, се съгласи, че "успешните автомобилни партньорства са малко на брой и често се разпадат, когато интересите се разминават".
Stellantis, създадена в началото на 2021 г. чрез сливането на френската PSA с Fiat Chrysler (FCA), се бори да продава автомобили в Китай и се стреми да промени стратегията си в страната, където има съвместно предприятие с Dongfeng Motor Group.Групата заяви преди година, че закрива съвместното си предприятие, което произвежда джипове в Китай с Guangzhou Automobile Group след разочароващи резултати.
Stellantis и конкуренти като Renault са загрижени за нарастващата конкуренция от евтини китайски електрически автомобили в Европа, тревога, споделяна от Европейската комисия, която започна антисубсидийно разследване дали да наложи тарифи, за да предпази европейските производители от китайски Внос на EV.
В четвъртък Таварес разкритикува разследването на ЕС.
"Харесваме конкуренцията. Започването на това проучване не е най-добрият начин за справяне с тези въпроси", каза той.
Запитан за това как партньорството на Leapmotor е по-различно от връзките му с Dongfeng и GAC, Таварес каза, че е по-добре китайско предприятие да води пътя на китайския пазар.
Притесненията относно конкуренцията и размиването на съществуващите дялови участия накараха акциите на Leapmotor да поевтинеят с 11% в четвъртък, обръщайки скока от 11% при отварянето на пазара.
Повече от 40 марки EV са въвлечени в тежка ценова война в Китай, предизвикана от намаленията на цените на Tesla по-рано тази година. Въпреки рязкото намаление на цените, продажбите на EV се забавят поради слабото потребителско търсене, оказвайки натиск върху маржовете върху автомобилните производители и техните доставчици.
Съвместното дружество, регистрирано в Холандия, се очаква да започне експортния си бизнес през втората половина на 2024 г., докато Stellantis ще има две места в борда на директорите на китайската фирма, казаха двете компании.
Партньорството ще помогне на Stellantis да разшири гамата си от електромобили и да постигне целта до 2030 г. те да представляват всичките му продажби в Европа и половината от продажбите му в САЩ.
Leapmotor, класиран на девето място по продажби на енергийно нови превозни средства в Китай, се стреми да лицензира своите EV платформи и други EV активи чрез утвърдени чуждестранни производители на автомобили, за да генерира пари. Компанията заяви миналия месец, че се нуждае от най-малко петкратно увеличение на продажбите, за да оцелее в консолидиращата се EV индустрия.
"Със сигурност ще виждаме все повече и повече подобни партньорства, тъй като китайските стартиращи компании за електромобили наистина имат нужда да оцелеят и са готови да имат чуждестранни акционери", каза Йейл Джанг, управляващ директор в базираната в Шанхай консултантска компания Automotive Foresight.
Сделката, която подлежи на регулаторни одобрения, ще накара Leapmotor да издаде 194,3 милиона акции, регистрирани в Хонг Конг, на Stellantis за 43,8 хонконгски долара на акция, премия от 19% спрямо последното затваряне от 36,80 HK$.
След записването Stellantis ще притежава около 21,07% от общо емитираните акции на Leapmotor в Хонконг. Акционерът Dahua заяви, че ще продаде своите 90 милиона акции на Leapmotor на Stellantis като част от сделката.