Брюксел вижда икономическа заплаха за производството на електрически автомобили в Европа, заради евтиния внос от Китай. Европейската комисия официално започна разследване срещу субсидиите за китайските електромобили, задвижвани с акумулаторна батерия (BEV), предават световните агенции. ЕС трябва да определи дали веригите за създаване на стойност на BEV в Китай се ползват от незаконно субсидиране и дали то причинява или има опасност да причини икономическа вреда за Европа.
В хода на разследването ще бъдат проучени вероятните последици и въздействие на мерките върху вносителите, ползвателите и потребителите на електрически автомобили, задвижвани с акумулаторна батерия, в ЕС. Въз основа на констатациите от разследването ЕК ще установи дали е в интерес на общността да отстрани последиците от установените нелоялни търговски практики чрез налагане на антисубсидийни мита върху вноса на електромобили от Китай.
Разследването беше обявено от председателя на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен и към момента е ясно, че ще се придържа към стриктни правни процедури в съответствие с правилата на ЕС, което трябва да даде възможност на всички засегнати страни, включително китайското правителство и дружества/износители, да представят своите коментари, доказателства и аргументи.
Експертите от ЕК твърдят, че имат достатъчно доказателства за това, че неотдавнашното рязко увеличение на евтиния и субсидиран внос на електрически коли от Китай в ЕС представлява икономическа заплаха за отрасъла на Стария континент.
Европейските производители на автомобили отдавна водят битка за производството на по-евтини електрически превозни средства, опитвайки да изтрият преднината на Китай в разработването на бюджетни за потребителите модели.
"Трябва да намалим разликата в разходите с някои китайски играчи, които започнаха с електромобилите поколение по-рано", заяви през септември пред Reuters изпълнителният директор на Renault - Лука де Мео. Той допълни, че когато производствените разходи в Европа намалеят, цените също ще се понижат.
Китайските производители на EV, включително BYD , Nio и Xpeng се насочват към европейския пазар на електромобили, където продажбите скочиха с почти 55% до около 820 000 EV автомобила през първите седем месеца на 2023 година, съставляващи около 13% от всички продажби.
Xpeng планира да се разшири на повече европейски пазари през 2024 година, а Zhejiang Leapmotor Technology обяви пет модела за отвъдморските пазари, включително Европа, през следващите две години.
Според автомобилната консултантска компания Inovev, 8% от новите електромобили, продадени в Европа септември тази година, са произведени от китайски марки, спрямо 6% миналата година и 4% през 2021 година.