Технологиите направиха живота насред пандемията поносим. И когато се завърнем към нормалния свят и отново можем да напуснем жилищата си, за да ходим на работа, училище и да пазаруваме, нищо няма да е същото. Удобствата преди пандемията се превърнаха в нещо жизнено необходимо заради вируса - и едва и ще се откажем от тях, дори когато битката със заразата бъде спечелена. Има няколко причини защо тази нова икономика ще бъде важна част от живота ни и след вируса, пише The Wall Street Journal.
Първо, компаниите направиха огромни инвестиции в нужната инфраструктура, за да доставят стоки и услуги до дома ни бързо и ефективно - което означава и по-лесно и по-евтино. Второ, семействата вече инвестираха в услуги и джаджи, с които да се забавляват вкъщи. Трето, навиците ни се промениха: много хора бяха принудени да се изправят лице в лице с технологиите и се оказа, че възприемането им е по-лесно, отколкото те се опасяваха преди. И на последно място, стотици хора по света, които загубиха работните си места в търговията на дребно или в услугите, сега намериха нови в интернет икономиката. А дори и тези, които запазиха работните си места, виждат как те се променят, за да отговорят на промените в икономиката и живота ни.
Затова не е чудно, че председателят на Фед Джером Пауъл заяви, че "Никога няма да се върнем към същата икономика - възстановяваме се, но в друга икономика".
Достатъчно е да погледнем Amazon като пример за компания, която залага, че настоящото нормално ще остане и в бъдеще. Гигантът в е-търговията вложи $30 млрд. в капиталови разходи за първите девет месеца на 2020 г., като по-голямата част в бизнеса с търговия. Почти всички останали компании, които се състезават с Amazon, направиха свои инвестиции, за да се справят с повишеното търсене. А Netflix, Disney и други подобни гиганти в стрийминг услугите не само добавиха нови клиенти по време на пандемията, но инвестираха и средства в IT инфраструктура и съдържание, за да ги задържат и след края на кризата.
Платформите за доставки като DoorDash и Uber инвестираха в маркетинг, за да привлекат нови ресторанти и нови потребители. Някои заведения пък преминаха на принципа на Domino"s - без маси и само кухня, която готви храната за доставка.Компаниите направиха тези инвестиции и сега ще очакват да продължат да получават възвръщаемост от тях.
По време на пандемията 10 години от създаването на навици в потребителите да пазаруват в интернет бяха компресирани в три месеца, сочи изследване на McKinsey. И вече 90% от хората, родени между 1946 и 1964 г. казват, че ще продължат да използват новите технологии за пазаруване и след края на пандемията.Разбира се, някои в някои индустрии няма заместител: например при концертите. И там търсенето ще се възстанови бързо.
Но в много други това не е така. Трябва да се запитаме: дали хората са доволни от тренировката вкъщи и готови ли са отново да се борят с трафика, за да стигнат до фитнеса? Дали са доволни от стрийминг услугите и новите си телевизори, от възможностите за доставка на храна, или ще се върнат в претъпканите киносалони със скъпи билети и пуканки? Дали ще запалят колата, за да отидат до магазина, където няма същия избор, както в приложението на телефона?
На тези въпроси до голяма степен отговорът е "не".
vylko_dinkov
на 29.11.2020 в 17:18:19 #1Само,че авторът не засяга социално-психологически фактори,които поддържат стария модел все още да съществува дори и в напредналата вече дигитална ера . Примерно пазаруването на дрехи- как човек ще си избере нещо след като един път е получил нещо,което се е разминавало от добре направените снимки в каталог .Той не би рискувал с лека ръка да си купи яке ,риза и прочие . Ходенето на кино- да ,факт че в домашна среда може хем да си пусне филма и да си направи пуканките и да не плащаме 10лв и т.н. Но ходенето на кино е и социално изживяване при което индивида споделя общо пространство с други индивиди и така му се създава чуство на контакт с социума.Същият е принципът със ресторантите и заведенията -в не малка част от случаите посещаваш местата не защото не можеш да си сготвиш дадената храна ,а за смесицата от изживяване ,че си в социума . Друго психологическо явление- харченето на пари офлайн като изживяване.Само по себе си то е по-пълноценно и в завършен вид когато го извършвам физически- виждаш продавача срещу теб,разменяте пари за стока/услуга след което получаваш чувство на балансиране(защото си преценил че конкретната сума е еквивалентна на стойността полезност от купената стока).Тогава "нагона" за харчене е задоволен и започва другия нагон "спестяване" или задържане .Така най-общо се описва и икономическия цикъл на потреблението в микро план. НО когато купуваш онлайн ,това усещане на "задоволеност"се задоволява по-късно и при по-голяма сума . Което погледнато през съотношение изхарчен лев/получено удоволствие се променя в лоша посока. И ето поради това не си заслужава да преминаваме основно към онлайн покупки . Защото излизайки извън науките финанси, където цифрите са независими от типа канал на потребление то на чисто Психо-социално ниво(Социология,Психология) ще сме по-щастливи ако запазим и физическото пазаруване поне за някои сфери -развлечение,вечеря,покупки подаръци и т.н. В стремежа си да сме все по-технологични губим нишката със спецификата на човека като биологичен вид.И благодарение на манипулативността на добре облечени аргументи на заинтересовани бизнесмени ние отиваме сляпо в грешната посока .Лъжат ни,че така е по-практично и икономично, а в края на краищата харчим повече получавайки по-малко удоволствие . Да не забравяме ,че целта на всеки индивид не е колко ще заработи,колко ще изхарчи т.е. счетоводния баланс ,а с какво усилие труд/време ще може да си размени за дадено количество удоволствие.Затова и икономиката не е чисто числа ,а включва и множество социални науки . Пазарувайте от кварталните магазинчета и малките търговци - нека парите ни да останат в местната икономика .Иначе Джеф , Марк ,Бил и компания ще стават все по-велики .....