Зимата наближава, а очакванията са тя да ни излезе скъпо. Още миналият отоплителен сезон (преди началото на войната в Украйна) много от нас платиха в пъти по-високи сметки за газ, парно и ток. А колко по-високи сметки ще плащаме тази зима предстои да разберем. В търсене на по-евтина алтернатива хората започнаха да се запасяват с дърва за огрев и пелети, а други с електрически уреди за отопление. Като резултат най-древният метод за отопление стана значително по-скъп - цената на цепениците се вдигна със 100% и мина 180 лева за кубик. Какво обаче се случва на пазара на електроуреди?
Един основните фактори, които влияят на цените на електроуредите са цените на материалите. А в последните 2 години се забелязва голямо поскъпване на всякакви видове суровини и метали, а именно: мед, стомана, желязо, пластмаса, силициев монокристал, който се използва за изработване на чипове- и съответно печатните платки. Всички тези компоненти са нужни за изработването на климатични и термопомпени системи.
![Снимка 589670](https://webnews.bg/uploads/images/70/9670/589670/640x.jpg?_=1664784173)
Източник: iStock by Getty Images
"За съжаление веригите на доставки все още не са възстановени след пандемията, цените на суровините поскъпват и доставчиците са принудени да вдигат цени на 3-6 месечен период. Цените между А и Б брандовете се доближиха, заради скъпия транспорт и затова клиентите масово се преориентират към висок клас уреди, получавайки качество и енергийна ефективност", коментираха пред Money.bg от Техномаркет.
От друга голяма верига за електроуреди обясниха, че наблюдават двойно увеличение при продажбата на конвектори, а ръстът в цените им е минимален. При климатиците увеличението на търсенето е тройно спрямо предишни години.
"В днешно време се наблюдава повишено търсене на различни методи за отопление и съответно охлаждане, а именно с термопомпи и климатици, както и на бойлери, съчетани със слънчеви панели. Техният пазар вижда ръст всяка година - не само в държавата, а и на световно ниво. Този факт, съчетан с намаленото предлагане, породено от забавянето на веригата за доставки кара търсенето на тези продукти да се усеща в пъти повече от колкото реално е", коментира темата Кирил Христов, собственик на фирма за електроуреди K&B Clima. Той обясни, че сегашната енергийна криза засилва още повече този ефект, до такава степен, че става практически невъзможно да се задоволи изцяло търсенето на пазара.
"Търсенето на термопомпи последните месеци е толкова голямо, че има дни, ако не седмици, в които България няма налична стока и всички чакаме", казва Кирил Христов и допълва, че тази ситуация естествено е породена от високата цена на природния газ.
Засиленото търсене, съчетано с ограниченото предлагане, поради липса на стока, се отразява зле както на бизнеса, така и на крайния потребител. Има случаи, в които клиенти чакат над месец само, за да пристигне климатик и още толкова, за да бъде монтиран.
"За щастие цената на техниката не се вдигна драстично, а с между 5-10%. Това със сигурност е една от причините хората да бързат да сменят газовото котле със термопома или климатик", казва още Кирил Христов.
А колко по-изгодно излиза отоплението на климатик?
Проучване на Техномаркет относно цените на възможните енергийни източници показало, че употребата на висок клас климатици може да спести до 50% от разхода за отопление през зимата.
Същевременно ползите от висок клас хиперинвенторни климатици са по-ниски месечни сметки за ток, които компенсират във времето многократно първоначалната инвестиция за уреда. Подобно е положението и при употреба на висок клас радиатори и конвектори.
Прогнозата на база собственото проучване на Техномаркет и данни от енергийния етикет показала, че при подмяна на уредите у дома с висок клас енергоспестяващи може да се спести до 29% от сметките за електричество. В случая става въпрос за годишно спестяване на разходите за електроенергия, при използване на избрани домакински електроуреди с по-висок енергиен клас, сравнено с използването на същия тип избрани електроуреди с по-нисък енергиен клас.