В петък беше Денят на околната среда, който се счита за професионален празник на експертите в областта. Рядко му обръщам внимание, но сега имам интересен повод - през седмицата се случи тежка авария в Норилск, при която местната компания Норилск Никел (за кратко Норникел) допусна разлив на 20 хил. тона дизелово гориво в местната река.

Екологичните щети за крехката арктическа екосистема са толкова големи, че биват сравнявани с най-известните разливи на нефт в океаните, а даже Путин обяви бедствено положение в региона. Разбира се, активисти, лобисти и медиите не пропускат да коментират колко "лоши" са фосилните горива и как трябва утре да ги заменим с "чисто" електричество на всяка цена.

Denkstatt: Въпреки карантината, Европа ще заложи бъдещето си на "Зелената сделка"

Denkstatt: Въпреки карантината, Европа ще заложи бъдещето си на "Зелената сделка"

Очаква се законът за климата да бъде приет след септември, а България може да има ключово конкурентно предимство

Този конкретен случай обаче е малко по-сложен. Класически слайд от корпоративна презентация за пазарите на Норникел показва защо.

Фиг. 1 Съдържание на метали от кошницата на Норникел в различни типове автомобили

Снимка 483279

Норникел е водещата руска минна и металургична компания. Номер 1 в света по добив на никел и паладий и сред най-големите в добива цялата платинова група (вкл. такива редки метали като родий, иридий и рутений) и мед. Забележете различните типове автомобили какви количества от продуктите им поглъщат!

Обръщам внимание на важните особености:

  1. Паладият се използва в катализаторите на бензиновите коли. Незаменим е за постигане на изискванията на Евро стандартите - той ни спасява от замърсяването на въздуха. Цената му достигна около $2,800 на унция през февруари - за няколко години измести платината, която е в катализаторите на дизелите, и вече е по-скъп от златото (което е около $1,700). Днес паладият се върти около $2,000, но е само въпрос на време да излети пак нагоре като започнат да работят активно заводите. Норникел дава 40% от световния добив на паладий, тоест без работата й качественото пречистване на изгорелите газове на бензиновите коли е практически невъзможно. И това се отнася за целия свят.
  2. Никелът е в батериите на електромобилите. Конвенционален автомобил иска 2-4 кг., електромобил - от 30 до 110 кг. в зависимост от технологията на батерията, като практически всички комерсиални производители разчитат в една или друга степен на метала. Норникел доминира добива и производството на никел в света от десетилетия, вече контролира мини по цял свят и ръководството му протрива доволно ръце при новините за субсидиране на електромобилите. Защото познайте какво ще стане с добива и цената на никела, ако (когато) електромобилите навлязат масово?
  3. Медта е абсолютно неизбежна навсякъде, където се ползва ток - 3-4 пъти по-голямо количество в електромобил. За нея съм писал вече многократно, защото и България може да спечели от ръста й.

С такива слайдове Норникел убеждава инвеститорите, че в компанията има хляб. Ами да, има много хляб и зелени хартийки. И колкото повече се вдигат стандартите за пречистване на газовете (повече паладий) и се стимулира производството на електромобили (повече никел и мед), толкова по-големи ще са печалбите на компании като Норникел и много подобни на тях не само в Русия, но и в Китай, Демократична Република Конго, Южна Африка, Боливия.

Путин даде зелена светлина на петролен проект за €156 милиарда

Путин даде зелена светлина на петролен проект за €156 милиарда

Реализацията на "Восток Ойл" ще увеличи ръста на БВП на Русия с 2%

Защото споменатите метали, както и други като редкоземни елементи, кобалт и литий, идват преди всичко от тези места. А там стандартите за чисто производство и грижата за природата и хората не са първи приоритет. Всъщност и десети не са.

Но както знаем "далеч от очите, далеч от сърцето" - потребителите на Запад виждат и чуват само това, с което ги заливат ежедневно медиите. А посланието в конкретния случай отново е "лошите фосилни горива убиват". И никой не си дава сметка, че въпросните горива стоят и в основата на производството на всичко "зелено", което потребяваме. А то е много по-мръсно и разрушително за природата, отколкото си мислим.

Живеем с внушението, че опазването на околната среда е проста работа: "Правете това или онова или не купувайте това или онова и ще бъдете чисти и непорочни, а планетата ще бъде вечно зелена!"

Да, ама не! Нещата са много сложни и "сребърни куршуми" (идеални решения) практически няма. Затова не подценявайте знанията, уменията и работата на хората, които професионално се занимаваме с опазване на околната среда. Ежедневно се налага да претегляме плюсовете и минусите на всичко, което правим и препоръчваме, като вземаме предвид фактори, за чието съществуване повечето хора дори не подозират. Работата ни е много по-комплексна, отколкото изглежда в масовите медии.

Недостигът на никел може да се окаже пречка пред електромобилите

Недостигът на този метал може да се окаже пречка пред електромобилите

Цената му подскочи със 70 процента през 2019 г. до $18 000 за тон

А Норникел са непоклатими: Новината за разлива свали цената на акциите им с 10% за няколко часа. На следващия ден излезе новината за огромните субсидии, с които Германия планира да стимулира покупките на електромобили. Цените на никела и медта тръгнаха бързо нагоре, а акциите на Норникел отново поскъпнаха. Парите не миришат, особено ако са зелени, нали?