В разгара на търговската война между САЩ и Китай една американска компания успя да преодолее санкциите и напрежението в отношенията между двете държави. През юли тази година американската компания Sun Valley Rice подписа договор, с който става първият американски производител на ориз, внасящ суровината в Китай, пише CNN.

"Беше много трудно да навлезем на китайския пазар, тъй като от години е незаконно там да се продава ориз", посочва Беци Уард, президент на националната търговска асоциация за ориз в Щатите.

Но през 2018 година Вашингтон и Пекин постигнаха споразумение, което позволява американски ориз да се внася в Китай. В следствие на това редица компании в САЩ получават разрешение да внасят ориз в азиатската страна. Първа обаче е Sun Valley, която има и най-голяма заслуга това да се случи.

Тя е семейна компания, основана в Сакременто, Калифорния и опитва да влезе на китайския пазар от 15 години. "Пътувахме често до Китай, за да проучим пазара, посещавахме търговски изложения и се срещахме с представители от сектора. Това беше принос, което направи цялото семейство. Затова, когато се отвори възможността, ние бяхме готови", обяснява Кен Лагранде.

"Районите в Калифорния, където отглеждаме ориз, са със същата географска ширина като тези в Корея и Япония. Така че всички отглеждаме един и същ вид ориз - средни и къси зърна, какъвто е популярен в китайската, японската и корейската кухня", допълва Лагранде.

По думите му, въпреки това, консуматорите на ориз в Китай ще забележат разлика, след като опитат продукцията на Sun Valley. "Той е най-високо качество и е отглеждан и пакетиран при строги екологични стандарти", посочва Лагранде.

Компанията му продава по 113 милиона килограма ориз от разнообразни сортове на година. В началото на есента Sun Valley ще изнесе 39 000 килограма ориз от сорта Carlrose за дъщерното дружество Shenzhen Yintuo на групата Dragon Ocean Hing Group в Китай.

Семейство Лагранде произвежда ориз в долината на Сакраменто от 20-е години на миналия век. Бизнесът е започнал прадядото на Кен. "Той е изчислил, че климатът, почвата и водата са подходящи, за да се отглежда успешно ориз", разказва Лагранде. През годините семейството развива своя бизнес, като започва и да суши ориза. Така постепенно се разраства до LaGrande Family Foods Group.

През 2000 година Кен и баща му предвиждат нуждата от висококачествен ориз и се насочват към производство на ориз за суши. "Sun Valley сега върши всякакви операции - от фермата до готовото ястие. Ние произвеждаме ориз в над 200 ферми, което представлява 10% от отглежданото количество в Калифорния. Правим всичко - сушим го, смиламе го и го опаковаме", казва Лагранде.

Той обаче е наясно и с рисковите, които има при навлизането на нови пазари. Така, например, Sun Valley изнася своята продукция за Европейския съюз, където продължаващите проговори с Щатите доведоха до по-високи мита за суровината.

А при стъпването на още един нов пазар, какъвто е Китай, може да възникнат допълнителни разходи и затруднения. "Въпреки, че сме щастливи, че можем да продаваме на Пекин, винаги нещата могат да се променят и това сътрудничество да не продължи в бъдеще", казва Уард.

Лагранде вярва, че доставките на ориз до Китай ще отворят вратата и за други американски стоки.

"Вече осъществихме първата си продажба и се надяваме доставките на американски ориз за Китай да се увеличават", отбелязва Лагранде.