Броят на акумулаторните електрически превозни средства (BEV) по пътищата на Норвегия е на път да изпревари бензиновите автомобили до края на тази година или в началото на 2025 г., за първи път в която и да е страна по света, според изчисления на анализатори.

Това идва на фона на добрите стимули, осигурени отчасти благодарение на огромното петролно и газово богатство на Норвегия.

Анализаторите обаче смятат, че ще отнеме още няколко години електромобилите да надминат броя на дизеловите превозни средства в Норвегия.

Скандинавската страна има население от 5,5 милиона души и иска да стане първата нация, която ще прекрати продажбата на нови бензинови и дизелови автомобили - до 2025 г.

Девет от десет нови коли, продадени в началото на тази година, са BEV.

Ако повече държави последват примера на Норвегия, търсенето на петрол в световен мащаб може да достигне пика си по-рано от предвиденото. Международната агенция по енергетика предвижда този пик преди 2030 г., като гориво за автомобилите и микробусите са в основата за търсенето на над 25% от търсенето на петрол.

Разследване доведе до спад на износа на електромобили от Китай за ЕС с 20%

Разследване доведе до спад на износа на електромобили от Китай за ЕС с 20%

През първите два месеца на 2024 г. Китай е изнесъл близо 75 600 електромобила за ЕС

Преходът на Норвегия не е евтин. За да постигне това страната освободи BEV от данъци, налагани върху автомобили с двигатели с вътрешно горене и инвестира в обществени зарядни станции.

Електрическите коли представляват 24,3% от 2,9 милиона автомобила в Норвегия към 15 март. 26,9% пък са бензиновите превозни средства, според данни на Норвежката администрация за обществени пътища, цитирани от Ройтерс.

76 000 са бензиновите автомобили - доста под 104 590 нови BEV, продадени в Норвегия през 2023 година.

С близо 370 000 повече дизелови коли по пътищата на Норвегия, отколкото BEV, вероятно ще минат три - четири години електрическите коли да изпреварят и дизеловите превозни средства, смятат експерти.