Заразените в Германия нарастват бързо, но по-голямата част от заводите в най-голямата европейска икономика все още работят, предоставяйки план за действие за страните, които искат да подкрепят икономическата активност по време на пандемията, пише The Wall Street Journal.
Бизнесите, които правителствата определят като по-малко важни, не работят из цяла Европа. Опитите на САЩ да остави отворени заводите предизвикаха напрежение сред работниците. Германия обаче може да покаже пътя на тежко пострадали държави, като Италия, която сега търси начин да възстанови производството.
Германските заводи бързо върнаха работниците на работа и въведоха стриктни мерки за дезинфекция, както и организационни правила. Някои от последните вече се използват и в Китай. Отварянето на заводите не е важно само за защита на работните места и за омекотяване на икономическия шок. Мениджъри казват, че става въпрос и за оцеляването на някои компании.
Според изчисления на банкери, икономисти и представители на индустрията около германските производители работят на 80% капацитет. Производството във Франция и Великобритания през март се сви далеч по-рязко, отколкото в Германия.
Точно колко заводи са отворени не е ясно. Автомобилните производители като Volkswagen и BMW затвориха германските си обекти през последните седмици. Но в други сектори затворените заводи са по-скоро изключение, макар че малко от тях работят на пълен капацитет.
Редица от тях обаче все пак ще трябва да затворят, ако мерките срещу коронавируса останат в сила дълго време. Това ще намали търсенето на Стария континент и ще "отреже" ключови доставки от чужбина. Подобна съдба ги очаква и ако повече работници се заразят, което ще предизвика реакция от властите. Но засега огромният брой поръчки и възстановяване в Китай правят запазването на активността смислено.
За да ограничат риска, мениджърите са въвели бързо хигиенни мерки, които взаимстват от заводите на компаниите в Китай. През февруари, когато коронавирусът изглеждаше като далечна тема за европейците и американците, emb-papst Group, която произвежда електромотори, започва да предприема подобни мерки в заводите си по цял свят. Те включват и забрана за пътувания в чужбина и събиране на едно място на персонала. Част от служителите работят вкъщи.
Екип от хигиенисти пък стерилизира дръжки на вратите, машините и друго оборудване постоянно. Стаите за почивка са пренаредени, така че служителите да не трябва да стоят един до друг. Лекари дори правят тестове на някои от рисковите служители.
HAWE Hydraulik SE, която произвежда хидравлични помпи и клапи, казва, че шестте завода в Германия работят на 100% капацитет. Компанията обаче е създала нови смени, за да осигури, че едни и същи служители работят заедно. Между тях пък има задължително разстояние от 1,5 м., което се следи от медицински персонал и мениджмънта.Ситуацията обаче не може да продължи вечно. Недостиг на части от международните партньори може да накара някои заводи да затворят, освен ако стриктните мерки в Европа не бъдат премахнати през следващите седмици.
Заводът на европейския производител Airbus SE в Северна Германия работи само четири дни в седмицата, тъй като има недостиг на части от Великобритания.
Все пак икономисти посочват, че производителите са в по-добра ситуация да преживеят намалена активност от сектора на услугите, тъй като след това могат да работят извънредно, за да произведат нужните продукти. Хотелите и ресторантите не могат да възстановят загубения бизнес по този начин.
Високата производствена активност в Германия обаче не значи, икономиката на страда. Всяка седмица на тежки мерки "изтрива" по около 1% от БВП на страната, или около $40 млрд., според Ларс Фелд, съветник на германското правителство.