Германия от векове си е изградила репутацията на страна, където бирата е религия. Пенливата напитка е част от германската култура и задължително присъства на трапезата на повечето от живеещите във федералната република.
По официални данни в страната има около 1300 пивоварни, които произвеждат над 5000 марки бира. Германия е дом и на най-старата пивоварна в света - Weihenstephan brewery, разположена в едноименното бенедиктинско абатство, която съществува от 1040 г.
Страната става изключително популярна бирена дестинация през есента заради своя световноизвестен Октоберфест, който ежегодно привлича милиони посетители. За първи път фестът се е състоял на 17 октомври 1810 г., като всъщност е бил сватбеното тържество на принц Лудвиг I и принцеса Тереза.
Но въпреки многовековната традиция, не Германия е държавата, където бирата се консумира в най-големи количества (на глава от населението). От повече от 20 години тази привилегия се пада на нейната съседка Чехия, чиито жители са изпили средно по 142.4 литра от пенливата напитка през 2015 г. (последната година, за която има статистика).
Макар и много по-малка, друга съседка на Германия - Австрия има същата консумация на бира - по 104.7 литра на глава от населението. И в двете държави обаче потреблението на традиционната напитка спада.
Германците пият все по-малко алкохолни напитки, като тази тенденция е валидна както за по-младите, така и за по-възрастните. Причината е нарастващият интерес към здравословния начин на живот и разширяващият се избор от "здравословни напитки".
По официални данни 60-те най-големи германски пивоварни са продали 72 милиона хектолитра бира през първите 9 месеца на 2017 г., което е с 3.1% по-малко от същия период на миналата година.
Вътрешните продажби на бира са намалели с 2.7% след сключване на дългогодишни договори. Това е проблем за индустрията, тъй като местният пазар формира 81.9% от общите продажби на немските пивовари.
Регистрираният спад донякъде се дължи и на друга причина. През 2017 г. в страната не са провеждани големи спортни събития, като международни футболни първенства, които сериозно повишават продажбите на бира.
Не по-малко тревожно за индустията е, че износът също намалява рязко, спадайки с 3.1% към основните пазари в ЕС и 6.6% към тези извън съюза.
Консумацията на бира спада не само в Германия, а и по цял свят. В глобален мащаб продажбите за 2016 г. са намалели с 1.8%, констатира Международният доклад за виното и спиртните напитки.
Потребителите в развитите държави все повече се ориентират към безалкохолните напитки.
Потреблението на бира в Китай, който е най-големият пазар на бира в света, спада с 4.2%. В други големи развиващи се пазари като Бразилия и Русия, то намалява с още по-големи темпове, съответно с 5.3% и 7.8%.