Европейският съюз подозира Китай, че използва Новия път на коприната за контрабанда на стоки в Европа. Гърция и Унгария са се превърнали в главни центрове за нелегален внос на китайски дрехи и обувки в ЕС, а измамата се оценява на няколко милиона евро.
Мащабната схема включва занижаване на стойността на внесените стоки, за да се плащат по-ниски мита и данъци върху продажбите. Тя вече бе разкрита във Великобритания, където се е случвала от години, което провокира Европейската комисия да поиска от Лондон да внесе допълнително 2.7 млрд. евро в бюджета на ЕС заради неплатени мита, пише Reuters.
Следователи от Европейската служба за борба с измамите (OLAF) подозират, че измамната практика се е прехвърлила в Унгария и най-голямото гръцко пристанище - Пирея, което е мажоритарна собственост на китайската COSCO Shipping.
Унгарските и гръцките митнически данни показват скок в подценения внос на облекло и обувки от Китай през последните 2 години. Тази тенденция изненадващо съвпада с момент, в който се забелязва спад на подценен китайски внос във Великобритания, твърдят служители на OLAF пред Reuters.
"Разтревожени сме за това", заяви директорът на OLAF Ернесто Бианки, добавяйки, че наблюдението на вносните потоци ще бъде засилено.
Службата определя като подценени онези стоки, които са далеч под средната декларирана цена във всички митници на ЕС.
Митата при внос на стоки от трети страни са директен приход за ЕС и формират сериозна част от европейския бюджет. Те се събират от националните власти, а след това се изпращат в Брюксел.
Reuters съобщи през април, че италианските власти разследват възможен нелегален внос, осъществяван от китайски престъпни банди чрез пристанището в Пирея.
Китайският собственик COSCO Shipping отрече каквато и да е връзка с престъпната схема. "Компанията се стреми в своите глобални операции последователно и стриктно да спазва местните и международни закони и продължава да оперира в съответствие със законите".
Китай иска да превърне пристанището в Пирея в своя "вход към Европа" като част от инициативата си за 126 млрд. долара "Един пояс, един път", която предвижда създаването на Нов път на коприната по морски и сухопътни маршрути, свързвайки Пекин с търговски партньори по цял свят.
Според плана, бърз железопътен и наземен маршрут, който минава през Балканите, ще свърже Атина с унгарската столица Будапеща. Следователите подозират, че същият маршрут вече може да е използван от трафикантите за подценени и недекларирани китайски стоки към Унгария.
"Може би е твърде рано да се правят заключения, но е тревожно, че измамниците днес очевидно разглеждат инфраструктурните инвестиции като бизнес възможност и за тях", твърди Бианки.
Той призова европейските власти да се уверят, че инфраструктурата, построена от китайците "не се използва за незаконен трафик".
emil-zamfirov
на 08.06.2018 в 20:16:10 #1по добре китайски стоки вместо турски боклуци