Употребата и производството на електрически велосипеди буквално се изстреля в Космоса от началото на пандемията. А България и Полша са двигателят на този бум. Всъщност, този сегмент се оказа един от малкото, които не просто не бяха засегнати, но и отчетоха по-голяма активност през миналата година, разказват в свой анализ от сайта Emerging Europe.

Според нов доклад на Конфедерацията на европейската велосипедна индустрия (CONEBI), продажбите на електрически колела в Европейския съюз (ЕС) и във Великобритания са нараснали с 40% през 2020 година до 22 милиона. Също така такива возила са били продадени на обща стойност от 18,3 милиарда долара. 

Ерхард Бюхел, който е президент на CONEBI, посочва, че това е била най-добрата година, откакто организацията събира данни за пазара. "Инвестициите и иновациите достигнаха 1,5 милиарда евро при ниво от 1 милиард евро през 2019 година. Това доведе до безпрецедентен растеж в Европа", посочва той.

Бумът в производството на електрически колела вече носи големи ползи за България и Полша, които от години са лидери в производството на традиционни велосипеди, се казва в публикацията.

Според изчисленията на Евростат от юли 2021 година Полша е станала четвъртият най-голям производител на велосипеди в ЕС с 1 милион броя за 2020 година. За същия период България е пета в съюза с 484 000 броя, като страната ни изпреварва Франция с производството на общо 430 000 велосипеда.

Ясен Георгиев от Института за икономическа политика коментира пред Emerging Europe, че за традиционни производители на колела, като Полша и България, пренасочването към електрически не би било трудно на фона на растящото търсене.

"Компаниите в сектора се възползват от вече изградените вериги за доставки на класически велосипеди, от относително ниските разходи за труд и от близостта си до големи пазари с висока покупателна способност", посочва той.

"Търсенето за електрически велосипеди е толкова голямо, че някои местни фирми в България обявиха планове за трансформация на производствата си, като почти изцяло ще преминат към електрически модели", допълва Георгиев.

"Макском" ще строи нов завод в партньорство с австрийския гигант Pierer Group

Пловдивски производител на велосипеди ще строи завод в партньорство с австрийския гигант Pierer Group

Компанията става водещ производител на електровелосипеди в ЕС

Един от водещите производители у нас - пловдивската "Маском", например, обяви наскоро, че ще изгради нов завод в близост до града с инвестиция от 40 милиона евро след сделка с австрийския производител Pierer Group.

"През последните три години "Макском" отчете мащабно развитие и значително увеличение на оборота. Регистрирахме 22% ръст през 2019 година и 33% през 2020 година, както и 105% ръст за първата половина на 2021 година", посочват от дружеството.

Целта на компанията е да достигне износ на над 3 милиона електрически велосипеда на стойност над 10 милиарда лева през следващите 10 години.

В края на миналата година пък стана ясно, че друг производител на велосипеди у нас - "Лидер-96", също ще изгради нова база до Пловдив с инвестиция от 4 милиона лева.

Лидер-96 прави нов завод за електрически велосипеди край Пловдив за 4 милиона лева

Пловдивска компания влага 4 милиона лева в нов завод за електрически велосипеди

Над 95% от продукцията на компанията, която е сред лидерите в Европа, е за износ