Забавянето на икономиката на Китай вече се усеща сред търговските партньори на страната по света, пише The Wall Street Journal.
Борбата на Пекин с домашното отслабване, включително с огромните дългове и ограниченията, пред които се изправя частния бизнес, се комбинира с търговското напрежение и натежава над растежа на втората най-голяма икономика, която записва най-бавната си експанзия от три десетилетия насам. Забавената производствена активност и потребление се отразяват на покупките на Китай от компании в Азия, САЩ и Европа. И забавянето се усеща и отвъд акциите, повлиявайки и на икономически растеж далеч отвъд границите на Китай.
Годините на бърз растеж направиха Поднебесната империя важен търговски партньор за редица страни по света. През последното десетилетие страната отговаря за една пета от общия растеж на световния внос и износ и изигра ключова роля в подкрепата на търсенето по време на слабости, като например финансовата криза в еврозоната.
Сега икономическата слабост на Китай се усеща навсякъде. Намаляващото търсене в страната на полупроводници и свързано оборудване, както и части за смартфони, забави износа от Япония, третата най-голяма икономика в света, с 3,8 процента през декември спрямо година по-рано.
Германия усилено се опитваше да подобри търговията с Китай, но тази експозиция е основната причина защо най-голямата икономика в Европа нарасна с едва 1,5 процента миналата година, най-бавният темп от пет години насам.
Износът към Китай от големи развити икономики, включително САЩ и други страни в Азия, бе с почти 10 процента по-нисък миналата година спрямо 2017 г., по данни на Oxford Economics."Китай отговаряше толкова много за световния растеж, че когато тя забави темп, това се усеща по целия свят", казва Шейн Оливър, главен икономист в AMP Capital.
В Европа това представлява нова голяма заплаха на фона на политическата нестабилност и търговските спорове. В САЩ забавящите се продажби към Китай слагат край на 3-годишния бум на някои производители.
Китай е важен пазар за множество американски производители и забавянето на икономиката на Поднебесната империя измъчва компании от ранга на Caterpillar и 3M, както и по-малки производители.
Германската Continental AG, водещ доставчик на автомобилни части, очаква производството на автомобили в Китай да намалее с двуцифрен темп през януари, спрямо 2018 г., което ще има пряко последствие за компанията.
Забавянето удря Азия особено тежко.Азиатските страни продават в Китай продукти от дрехи и автомобили до технологии. Намаляващият апетит на Поднебесната империя се вижда особено ясно в края на миналата година и особено при полупроводниците, които представляват около 15 процента от вноса на страната и са незаменими за растежа ѝ.
Южнокорейският производител SK Hynix миналата седмица съобщи, че печалбата е намаляла с 28 процента през четвъртото тримесечие на миналата година спрямо предходните три месеца и посочи, че спадът е заради по-ниско търсене от Китай за скъпи смартфони.
Японската Nidec Corp, доставчик на Apple, също намали прогнозите си за печалба, цитирайки същите фактори.Южна Корея, която изпраща една четвърт от износа си към Китай, отчита спад на приходите от търговията зад граница с 14% през декември спрямо година по-рано.
Базираната в Калифорния Nvidia Corp, основен доставчик на видео карти в Китай, заяви, че по-слабото търсене най-вероятно ще изтрие $500 милиона от приходите ѝ през последните три месеца на миналата година.
За Европа забавянето на Китай идва на фона на политически проблеми във Великобритания, Франция и Италия. Старият континент страда и от търговските спорове между САЩ и Германия, която избегна за малко техническа рецесия.
А и в последните години Китай стана много по-важен клиент за европейските производители. През 2017 г. Китай се превърна във втория най-голям експортен пазар за блока след САЩ и сега отговаря за 10,5% от износа на ЕС.
Adidas AG, вторият най-голям производител на спортно облекло и обувки след Nike Inc, предупреди през ноември, че бизнесът ѝ в Китай ще забави темп в края на годината. В Поднебесната империя растежът на продажбите на дребно се забави до почти рекордно ниско ниво в края на 2018 г.