Докато Вашингтон и Сеул се опитват да поддържат единен фронт срещу Северна Корея, случилото се с 2 товарни кораба показва как режимът на Ким Чен-ун продължава да намира начини да избегне все по-тежките международни санкции.
Въпреки максималния натиск от страна на САЩ, Пхенян спечели почти 200 млн. долара през първите 9 месеца на 2017 г. от забранения износ на суровини, които са решаващ източник на чуждестранна валута за изолирания режим, според поверителен доклад на ООН, цитиран от Bloomberg.
Северна Корея е транспортирала въглища до пристанища в Русия, Китай, Южна Корея и Виетнам, използвайки главно фалшиви документи и фронт компании, които прикриват реалния произход на въглищата.
Забраненият внос и износ се осъществява с кораби, пътуващи под флага на държави от Африка, Карибския басейн и Хонконг. Санкционираните кораби приемат нови знамена, създават се нови компании, които да маскират собствеността, а корабите получават нова самоличност. Но продължават да плават по едни и същи маршрути.
Игра на имена
Такъв е случаят с двата кораба - "Джин Тенг" и "Джин Тай 7", които многократно променят своите имена и собственици. "Джин Тенг", санкциониран от САЩ през март 2016 г., става "Шен Да 8", а след това "Ханг Ю 1" в края на миналата година.
"Джин Тай 7", също наказан от САЩ през март 2016 г., променя името си на "Шенг Да 6" 2 месеца по-късно, а след това и на "Ботуин 7" в края на миналата година. Това се случва преди да се договорят последните санкции на ООН през декември. Въпреки промените в името, и двата кораба остават в списъка на санкциите на САЩ.
"Ботуин 7" посещава китайското пристанище Лянюнган през януари, а през същия месец "Ханг Ю 1" акостира в Нингбо-Жоушан, също в Китай. И двата кораба, собственост на компания, базирана в Пхенян, са променили имената си, за да не бъдат разкрити. Американски експерти анализират множество съдебни и корпоративни документи, за да установят връзки между фронт компании и санкционирани субекти.
"Санкциите срещу Северна Корея до голяма степен са символични жестове на неодобрение, които не показват никаква възможност да променят политическото поведение на династията Ким", смята Робърт Хуиш, преподавател в Университета Далхауси в Халифакс, Канада, който следи морския трафик на изолираната държава.
Прилагането на санкции е най-голямото предизвикателство за администрацията на Доналд Тръмп, която убеди Съвета за сигурност на ООН да наложи все по-строга мрежа от ограничения. Министърът на финансите Стивън Мнучин наскоро обяви нови санкции срещу 27 дружества и 28 кораба, които "значително ще попречат на способността на Северна Корея да извършва измамни морски дейности, улесняващи незаконните превози на въглища и горива, и ще ограничат способността на режима да превозва стоки през международни води".
Но намирането и проследяването на съвместни предприятия и скрити отношения на Северна Корея е трудна задача за Министерството на финансите и за следователите на ООН.
"Един от интересните аспекти на усилията на севернокорейския режим за избягване на санкциите и генериране на приходи е колко диверсифицирана е търговията му извън Северна Корея. Някои от тези партньорски фирми поддържат динамични търговски интереси и вериги за доставки с европейски и азиатски фирми", посочва Бен Дейвис, бивш служител на Министерството на финансите на САЩ и ръководител на изследванията в Kharon.
Повече от половината държави-членки на ООН, които трябваше да подадат доклади за изпълнението, не са го направили до септември 2017 г. Следователите на ООН се оплакват, че много държави реагират неадекватно на твърдения и доказателства за нарушения на санкциите. Много държави-членки имат или слаби национални правоприлагащи агенции, или конкуриращи се политически или правни приоритети, като оставя нарушителите на санкциите да действат необезпокоявани.
Ролята на Китай
Въпреки мерките на Китай да намали търговията си със Северна Корея, именно Пекин гарантира икономическата жизнеспособност на Ким. Китайската помощ, търговия и инвестиции са от решаващо значение за социалната стабилност и икономическата производителност на Северна Корея и ключов източник на технологии и твърда валута.
Въпреки че Китай затвори севернокорейските фирми и съвместните предприятия, американските представители твърдят, че властите в Пекин могат да направят повече, за да засилят санкциите срещу Северна Корея.
Разплитането на връзките между китайските и севернокорейските компании е най-трудната задача. През лятото САЩ санкционира китайска въглищна компания за продажба на севернокорейски въглища и за предполагаемо използване на приходите за закупуване на други продукти за Пхенян, включително ядрени и ракетни компоненти.
Компанията, базирана в китайския град Дандонг, на границата между Северна Корея и Китай, има корпоративна страница на Alibaba преди да бъде санкционирана и повече от дузина търговски партньори, сред които 2 китайски държавни дружества.
"Министерството на финансите все повече преследва китайските актьори, за да изпрати на китайските лидери послание, че никоя фирма не е безопасност. Администрацията залага, че това ще накара Китай да се тревожи за налагането на санкции по нов начин и да усетят ефекта от санкциите", твърди Джордж Лопес, експерт по санкциите и професор в Университета Нотр Дам.
Китай обаче не е единственият източник на търговия със Северна Корея. В доклада на ООН се посочва базираната в Сингапур компания OCN, търговец на едро на електроника и луксозни стоки, изнасяща за Пхенян луксозни стоки, които са обект на санкции и поддържаща нерегламентирани финансови отношения с изолираната държава.
През юли директорът на компанията Лео Нг нарече "напълно фалшиви" твърденията, че компанията изнася забранени предмети за Северна Корея в интервю пред местен вестник.
OCN обаче е свързана със севернокорейската Служба 39 - "потаен клон на правителството на Северна Корея, който се занимава с незаконни икономически дейности и генерира приходи за лидерство на Северна Корея", твърдят американските власти.
jasentcho
на 28.02.2018 в 19:45:59 #1Абе, забравих и името на фирмата, дето купи ЧЕЗ, тя къде беше базирана и колко долара имаше капитал? -Бе, ти виж на Американските ТЕЦ-ове що има руски имена и 18000 долара уставен капитал.... Много питате, усмихна се учтиво посредникът. Изглежда не сте се возил скоро в багажника на кола. Пак помислете за питанията и ще ви повозим...