Идва перфектна буря за световните дизелови пазари. Капацитетите за рафиниране са ограничени и запасите в Северното полукълбо се изчерпват с началото на студения сезон. Свиването на доставките може да застраши транспортни мрежи, като се има предвид, че това гориво се използва за кораби, камиони и влакове, но и за отопление на домове и предприятия, както и като източник на електроенергия за комунални услуги, пише Zero Hedge.
Преди дни Bloomberg предупреди, че само "след месеци почти всеки регион на планетата ще бъде изправен пред опасност от недостиг на дизелово гориво, точно както свиването на доставките на почти всички световни пазари донесе инфлацията и сви растежа".
И цените на бензина, и тези на дизела са свързани с цените на суровия петрол, определени на световния пазар.
Според Марк Финли, сътрудник по енергетика в Института за обществена политика Бейкър към университета Райс, повишените цени на дизела могат да струват на икономиката на САЩ 100 милиарда долара.
Запасите от дизел в САЩ паднаха до най-ниското си ниво от 1982 г. Доставките за това време на годината са на най-ниските нива досега. Според Администрацията за енергийна информация САЩ имат запаси за само 25 дни, най-ниските от 2008 г. насам.
Цените на американския дизел на спот пазара в пристанището на Ню Йорк са се повишили над 265%, откакто президентът Байдън встъпи на власт от 2021 г. Цените достигнаха 5,37 долара за галон (3,7 литра) през пролетта на 2022 г. и оттогава паднаха на 3,51 долара.
Освен САЩ, Северозападна Европа е изправена пред проблем с доставките на дизелово гориво. Очаква се запасите в Европа да се понижат още повече, след като руските санкции за суров петрол и други продукти влязат в сила през следващите месеци. Нововъзникващи пазари дори са изтласкани от закупуването на индустриално гориво. Като Пакистан например.
"Това със сигурност е най-голямата дизелова криза, която някога съм виждал", според Дарио Скафарди, бивш главен изпълнителен директор на италианската петролна рафинерия Saras SpA, който има опит от четири десетилетия в индустрията.
Причината за глобалния недостиг на дизел е много ясна: Това отчасти е заради пандемията, след като ограниченията унищожиха търсенето и принудиха рафинериите да затворят някои от своите най-малко печеливши заводи. Преходът от изкопаемите горива към по-чиста енергия попречи на инвестициите в сектора. От 2020 г. капацитетът на рафиниране в САЩ се е свил с повече от 1 милион барела на ден. Междувременно в Европа прекъсванията на корабоплаването и стачките на работниците също засегнаха производството на рафинериите.
Забраната за руски суров петрол за Европа през декември може да влоши ситуацията. Забраната за руския дизел през февруари може да донесе още повече хаос за континента. Според Reuters търговците панически трупат руски петролни продукти преди забраните да влязат в сила. По-рано тази година САЩ спряха доставките на руски дизел, който миналата година беше основен доставчик за Източното крайбрежие.
Стачките напоследък също изостриха недостига на дизел в Европа в големите рафинерии. Френските рафинерии претърпяха няколко трудови акции тази есен, както и голяма рафинерия на BP в Ротердам във вторник.