Коста Атанасов е на ръба да напусне родната си Северна Македония и да отиде във Великобритания през 2017 година, когато чува за производител на авточасти, който е открил магазин в крайбрежния град Охрид, който е едно от любимите му места.
Тогава героят на тази история е на 33 години и е прекарал две години и половина, работейки за чуждестранна нефтена и газова компания - работа, която го кара да прекарва повече време в Африка, отколкото у дома.
Когато негов приятел умира от малария, той решава, че пребиваването му там трябва да приключи. Неговата любопитна история, свързана с "двигателя" на икономиката на Северна Македония на фона на ниските заплати в сектора, разказва Balkan Insight.
Въоръжен с бакалавърска степен по инженерство на моторни превозни средства, Атанасов кандидатства за работа като инженер по планиране на производството в Kostal Macedonia в Охрид, някога дом на фабрика, произвеждаща ремъци, огледала и други части за емблематичната за бивша Югославия Zastava.
Днес той е мениджър по производствено планиране.
"Усилията, които полагаме за нашите работни места в крайна сметка се отплащат", каза Атанасов.
И той не е единственият, който се възползва от разрастващия се автомобилен сектор в страната.
През 2019 година 15-те най-големи компании за автомобилни части в Северна Македония - германската Kostal е сред тях, са генерирали общи приходи от 2,8 милиарда евро, или еквивалента на една четвърт от брутния вътрешен продукт на страната, според държавната агенция за инвестиции Invest North Macedonia
15-те представляват 43 процента от общия годишен износ. Самите Kostal увеличават работната си сила в Северна Македония от 48 през 2015 година до близо 1000 през 2022 година.
И докато някои експерти предупреждават за опасностите от прекомерното разчитане на една експортна индустрия, други казват, че подобна инвестиция създава шанс за диверсификация на износа предвид разнообразието от материали, използвани в такива фабрики.
Страната наскоро се отклони от традиционния си износ като желязо и стомана в полза на набор от продукти с по-висока стойност като машини и транспортно оборудване, както и химически и свързани продукти.
"Въпреки че има по-голяма концентрация на експортни продукти, произведени в индустриалните зони, те са продукти, които изискват по-висока степен на обработка от продуктите, които преди това са съставлявали структурата на македонския износ", казва Катерина Тошевска-Тръпчевска, която е професор в многостранни търговски системи и международни търговски транзакции в Скопие.
"Ако има по-голяма концентрация на производство и износ на продукти от автомобилната индустрия във и от Македония, това може да се използва като предимство за специализиране в този сектор и укрепване на позицията на тези компании в глобалния свят вериги за доставки."
Заплатите в сектора, които са под средните в страната, обаче остават проблем за продължаващия растеж на индустрията.
Източник: EPA/БГНЕС
Ръст на производството
Балканите до голяма степен пропуснаха разширяването на автомобилната индустрия в Централна и Източна Европа след края на Студената война, но с нарастването на заплатите в Унгария, Словакия и Чешката република някои от големите производители на автомобили и компании които изграждат своите части, са започнали да търсят другаде.
В Сърбия машините и транспортните средства представляват около 27 процента от общия износ на страната през първите 11 месеца на 2022 година, докато в Босна и Херцеговина износът на машини, електрическо оборудване и превозни средства представлява около 17 процента през същия период.
В другия край на скалата, в Албания, машините, оборудването и резервните части представляват едва осем процента от общия износ.
В Северна Македония производствената промишленост е най-големият работодател в страната, плащайки заплатите на около 21,5 процента от общата работна сила през второто тримесечие на 2022 година, според последните данни на националната статистическа агенция, следвана от търговията на едро и сектора на търговията на дребно и индустрията за ремонт на автомобили.
Инвестиционният бум в автомобилния сектор значително промени експортната структура на страната, която през последното десетилетие беше доминирана от производствения сектор след дълъг период, в който основният износ на страната бяха метали и текстилни продукти.
Между януари и октомври миналата година, например, Северна Македония е изнесла промишлени продукти на стойност 6,2 милиарда евро или 89 процента от общия износ. Най-големите дестинации включват Германия, България, Сърбия, Гърция и Италия.
Източник: iStock by Getty Images
Инвестициите
Както сегашните управляващи социалдемократи в Северна Македония, така и техните предшественици от националистическата ВМРО-ДПМНЕ обичат да си приписват заслуги за пристигналите чуждестранни инвестиции.
Привилегиите, които се предлагат на чуждестранните инвеститори, включват 10-годишни данъчни облекчения върху корпоративните печалби и личните доходи, освобождаване от ДДС в зоните за технологично индустриално развитие на страната и нулеви митнически данъци върху оборудване, машини и резервни части.
Инвеститорите могат да очакват и финансови облекчения при дългосрочно наемане на терени в такива зони и безплатно присъединяване към газопреносната, водопроводната и канализационната мрежи.
Съгласно закон от 2018 година Invest North Macedonia предлага финансова помощ на чуждестранни инвеститори за редица инвестиции, като например нова заетост, сътрудничество с местни доставчици, научноизследователски и развойни центрове и дейности и дори придобивания на компании.
Данните на Дирекцията за технологично индустриално развитие на зоните показват, че в зоните са изградили автомобилни заводи инвеститори от САЩ, Турция, Германия, Швейцария, Норвегия, Канада, Белгия и Ирландия.
Базираната в Лондон химическа компания Johnson Matthey беше сред първите, когато отвори завод за катализатори за контрол на емисиите през 2007 година, а след това и други последваха нейните стъпки, включително белгийската Van Hool, базираната в САЩ Adient, Joyson, Dura и ARC, германската Draexlmaier, Marquardt и Kromberg & Schubert, швейцарската Baumer и канадската Magna.
Някои от тези заводи се намират извън региона на Скопие, в градове като Кавадарци, Битоля, Велес, Кочани, Кичево, Прилеп и Тетово, което позволява на квалифицираните местни жители да избегнат преместване в столицата. Но благоприятният бизнес климат не е единствената примамка.
Северна Македония, която е без излаз на море, се намира на кръстопътя на два основни европейски транспортни коридора.
Както знаем, страната граничи с две членки на Европейския съюз - България и Гърция, а освен това е страна по споразумения за свободна търговия с Европейския съюз, Европейската асоциация за свободна търговия, Турция и Украйна. Член е и на Централноевропейското споразумение за свободна търговия. От 2020 година Северна Македония е член и на НАТО. Заплатите обаче остават ниски.
Евтината работна ръка
По последни официални данни средната месечна нетна заплата на работещите в производството на автомобили в края на 2022 година е около 500 евро, което е под средната за страната.
И наистина, ниските заплати държат много млади хора настрана, предпочитайки по-добре платени, по-гъвкави сектори като ИТ. През учебната 2021-2022 година във Факултета по информационни науки и компютърна техника на държавния университет са се записали 4145 нови студенти при 832 в Машинния факултет.
През четвъртото тримесечие на миналата година е имало 2636 свободни работни места в производствения сектор, или 27 процента от всички свободни работни места в Северна Македония. Много млади хора просто се местят в чужбина, точно както почти направи Атанасов, преди да забележи работата на Костал.
"С тази работа навлязох в нова индустрия, която ме свързва с това, което съм учил, така че най-накрая мога да работя в моята област", подчертава Атанасов.
Той обаче знае, че много негови колеги ще изберат да заминат в чужбина, защото, както сам казва - страната му има "тъжна история". Именно затова той решава да остане, като призовава сънародниците си за същото. Надявайки се на по-справедливо заплащане в сектора.