Европа предлага на хората всякакви видове туристически преживявания - от приключения до почивка на плажа и исторически обиколки. Това привлича посетители от целия свят... до степен в Испания вече разгневени местни хора да ги пръскат с вода и да се вдигат на протести.

Живеем във време, в което свръхтуризмът владее най-популярните градове на Стария континент. Изненада ли е това? Може би за малцина, защото все още е сравнително рядко срещано местните жители да излизат по улиците, за да протестират срещу туризма. Въпреки това, учените прогнозираха, че туризмът ще стигне дотук много преди темата да стане масова, пише Fortune.

Един от най-ранните модели, обясняващи това, е на Джордж Докси, който през 1975 г. разработва така наречения модел "Индекс на раздразнение" (или "Irridex"). Той предполага, че дадено място започва да посреща туристите с еуфория, но с увеличаването на техния брой настроенията еволюират в апатия и раздразнение. Последният етап - който наблюдаваме в момента, е антагонизъм към туристите.

Нови набиращи популярност видове туризъм и техните цени

Нови набиращи популярност видове туризъм и техните цени

Чужденци препоръчват България за т.нар. "бавен туризъм"

Уточняваме отново - Докси вижда това през 1975 г. Почти половин век назад.

Внимавай какво си пожелаваш

Настроенията се превръщат в негативни в отговор на влошаването на качеството на живот на местните жители, например когато достъпни жилища станат недостъпни. Градските власти опитват да реагират на това с допълнителни такси и лимити за апартаментите за краткосрочен наем тип Airbnb, но очевидно резултатът не е особено добър - след премахването на противоепидемичните мерки броят на посетителите реално е скочил.

Този подход е по-скоро реактивен, отколкото изпреварващ. Това важи и за градове, които някога са желаели туристи, но когато те са се появили, не са знаели как да ги ограничат.

Барселона например не беше на картата до 90-те години на миналия век, когато беше домакин на Летните олимпийски игри. Сега тя е сред най-посещаваните градове в Европа и е мястото, където е съсредоточена голяма част от неотдавнашната реакция на туристите.

Най-добрите страни за туризъм тази година

Най-добрите страни за туризъм тази година

Световният икономически форум избра кои са новите дестинации

"Основната причина е, че местата, които изпитват свръхтуризъм, са места, които не са взели мерки да предотвратят това преди години", казва Ричард Бътлър, професор по хотелиерство и управление на туризма в университета в Стратклайд, който е изследвал тенденциите в туризма в Европа.

Няма как да има единно мнение

Лесно е да критикуваме тълпите пияни англичани/германци/поляци/българи, заради които човек не може да седне да изпие една бира на спокойствие в някое малко заведение, но е факт и че туризмът генерира приходи за общините, създава работни места и (когато посетителите не са перманентно на градус) насърчава културния обем.

"Едно от нещата, които обикновено се забравят в шума около свръхтуризма, е, че местните жители са част от него. В някакъв момент те са били доброволни участници в това", казва проф. Бътлър пред Fortune.

Снимка 676255

Източник: iStock

Той отбелязва, че обикновено оценката за туризма е строго индивидуална - гледната точка на собственика на магазин за сувенири може да е доста по-различна от тази на жителите на популярен сред почиващите квартал.

"Има хора, които мразят туризма и искат всичко това да си отиде, има хора, които искат да има повече туризъм, и има маса по средата, която е малко ядосана от някои аспекти на туризма, но вижда, че той има стойност или пари", подчертава той.

Разработеният от него модел, "Жизненият цикъл на Бътлър", разглежда въздействието на туризма върху дестинацията на различни етапи:

  • Когато туристите открият дадено място, то започва да се развива и разраства, за да поддържа много посетители.
  • В крайна сметка се стига до застой, тъй като броят на туристите е достигнал своя връх.
  • От този момент нататък от града зависи да начертае пътя напред, което може да доведе до спад в туризма или до подмладяване с повече инвестиции и атракции.

"Това, което виждаме сега, е не толкова, че туристите не ходят, защото е претъпкано, а че местните жители негодуват, защото е твърде претъпкано. Преминава се границата", казва той.

Експертът е категоричен, че е нужен диалог - защото без баланс между интересите на обикновените местни жители и на туристическата индустрия най-накрая всички ще са недоволни.