Петролни танкове, тръгнали от Казахстан и Русия и насочени към пристанища в Черно море, се борят с тежки закъснения около проливите в Турция. Това е причината милиони барели черно злато, изнасяни за рафинериите в Средиземноморския регион, все още да не са доставени, разказва Bloomberg.

Край Босфора и Дарданелите се извиват дълги опашки от танкери, чакащи да преминат, а основната причина за забавянето са нови правила за морския транспорт в страната, приети през септември, обясняват от турската специализирана компания Tribeca Shipping.

В резултат около 39 милиона барела петрол все още не са доставени, а лошите метеорологични условия през зимата затрудняват процеса допълнително.

"Рафинериите в Средиземноморския регион съвсем скоро ще усетят първите затруднения от тези закъснения и ситуацията ще продължи да се влошава", смята анализаторът от Facts Global Energy Джеймс Дейвис. Все пак той посочва, че има сигнали за решаване на проблема, което би ограничило този негативен ефект.

Черноморските проливи са от ключово значение за износа на петрол от Казахстан, Русия и Азербейджан. Танкерите от тези държави трябва да минат през тях, за да достигнат международните пазари.

Конкретно в случая с Казахстан доставките растат през последните години, като в края на 2018 година те вече надхвърлят 2 милиона барела дневно. Междувременно данни за износа през руското пристанище в Новорусийск също показват сериозно изоставане в графика.

"Танкерите чакат около 13 дни, за да преминат през Босфора и Дарданелите, за да излязат от Черно море. Това е най-дългият период на изчакване от 2014 година насам и е повече от два пъти по-дълъг престой от нормалния", посочват от Tribeca.