Причините за закъснения при международната логистика са свързани основно с "тесни" места в инфраструктурата на пристанища, летища и други логистични центрове, а не със самите транспортни процеси, се казва в доклад на Световната банка, чието публикуване съвпада с това на индекса за ефективност на логистиката, пише "Комерсант".
Така, през лятото на 2022 г., 12% от всички контейнери в света са се намирали на кораби, чакащи разтоварване на пристанища. От Световната банка отбелязват, че за да се намали времето за доставка на товари, е необходимо да се увеличат в световен мащаб инвестициите в транспортна инфраструктура, да се ускорят митническите процедури и да въведат нови технологии за проследяване превоза на товарите.
Средно времето на забавяне на товарите в пристанищата в света е от три до девет дни, като най-голямо е забавянето на товарите в пристанищата на Близкия изток и Африка. Така например, по данни на Световната банка, в периода май-септември 2022 г., средното време на забавяне, е било: три дни в Сингапур и Индия, седем в САЩ и десет в Германия.
В световен мащаб, средното време за доставка на товари по море за посочения период е 44 дни със стандартно отклонение от 10,5 дни, но само 60% от това време е било за транспорт, а останалото - за товарене, разтоварване и прехвърляне от едно транспортно средство на друго. Пояснява се, че на контейнерното корабоплаване, като най-евтиният способ за доставка, се падат половината от международните доставки в стойностно изражение, а на въздушния транспорт - 35%, макар че при нето закъсненията при превоза на товари са средно три пъти по-кратки.
Разгледано от друг ъгъл, при износа на товари забавянията са свързани преди всичко с качеството на логистиката (например, контейнерът трябва да пристигне на пристанището предварително). Докато при внос, за забавянията на товарите "допринасят" по-често митническия и валутния контрол.
Основните проблеми в логистиката, възникнали по време на пандемията, вече са решени: т.нар. индекс на "натиск" върху веригите за доставки достигна своя връх в края на 2021 г. (тогава беше 4,3 стандартно отклонение от историческата средна стойност), а през март 2022 г. се понижи до 2,8, и след кратко повишение през април, постепенно падна на "почти нормални" нива (0,9) до септември.
В резултат на това, тарифите за превоз на товари с света през есента на миналата година се върнаха около нивата отпреди пандемията.
Независимо от това, санкциите повлияха в посока нарастване на закъсненията в пристанищата в Северна Европа (заради ограничения на дейността на руски корабособственици). На свой ред, изтеглянето от руския пазар на големи западни логистични компании и санкциите спрямо Руските железници, доведоха до пренасочване на транзитните товарни жп превози от Китай до Европа, към доставки по море.