Великобритания подготвя планове за наемане на множество кораби, които й доставят храна и лекарства в случай, че не успее да постигне сделка за Brexit.

Причината е, че основният маршрут за доставки през Ламанша може бързо да бъде блокиран от засилен митнически контрол от френската страна, принуждавайки Великобритания да търси алтернативни начини за набавяне на стоки от "критичнa необходимост", пише лондонският Times.

Предупрежденията за последствията от напускане на ЕС без нужната подготовка са обсъждани на заседание на британското правителство, а министрите все още са разделени на 2 лагера за начина, по който да се осъществи предстоящият Brexit.

Заплахата да има сериозен недостиг на храна и лекарства на Острова след оттеглянето от ЕС изглежда все по-реална и силно тревожи премиера Тереза Мей.

Великобритания остава без храна, гориво и лекарства, ако не постигне сделка за Brexit

Великобритания остава без храна, гориво и лекарства, ако не постигне сделка за Brexit

Страната е напълно зависима от европейските стоки, доставяни през Ламанша

Правителството всяка седмица ще обсъжда дейностите по подготовката за Brexit и всички необходими детайли. "Приоритетът на правителството е да сключи сделка", заяви Мей пред министрите си.

Маршрутът за доставка на стоки през Ламанша може да функционира само на 12-25% от нормалния му капацитет до 6 месеца след Brexit, според оценки на кабинета.

"Каквото и да правим в нашата част, французите могат да причинят хаос, ако извършват проверки в тяхната. Дувър-Кале ще бъде мястото, където може да се образува тапа", предупреди шефът на администрацията на Мей Дейвид Лидингтън, който де факто е неин заместник.

Ако Великобритания напусне ЕС без сделка, двете страни ще бъдат в различни митнически юрисдикции и потокът от стоки през Ламанша ще трябва да се проверява.

Великобритания се подготвя за запасяване с храни и лекарства преди Brexit

Великобритания се подготвя за запасяване с храни и лекарства преди Brexit

В случай на излизане от блока без сделка

Именно заради това транспортният министър Крис Грейлинг предложи на колегите си държавата да наеме кораби, насочвайки доставките към други свои пристанища, за да се избегне претоварването на Дувър-Кале.

Плавателните съдове трябва да използват по-малко натоварени морски пътища, което да съкрати времето за доставка. "Става дума за осигуряването на важни доставки като храна, лекарства, може би автомобилни части", каза заяви друг източник на лондонския Times запознат с планираната инициатива.

Не всички обаче са убедени в успеха на тази инициатива. "Идеята на правителството, свързана с използването на фериботи, е леко абсурдна", заяви друг източник на вестника.

"Трудно е да се предвиди откъде ще се намерят бързо допълнителни кораби. И не си представям как други пристанища в Обединеното кралство могат да се справят с огромните обеми, които в момента преминават през пролива Дувър", заяви Поулин Бастидън, ръководител в Асоциацията за превоз на товари.

Великобритания губи милиарди при всички сценарии за Brexit

Великобритания губи милиарди при всички сценарии за Brexit

Предпочитаната от Тереза Мей сделка ще струва £615 милиона на седмица

Вносът от ЕС задоволява около 30% от хранителните нужди на Великобритания, а Дувър е ключова входна точка с над 2.5 млн. тежкотоварни автомобили, минаващи през него всяка година.

"Оставаме уверени в постигането на споразумение с ЕС, но правилно е правителството и индустрията да се подготвят за редица сценарии. Продължаваме да работим в тясно сътрудничество с редица партньори по плановете за извънредни ситуации, за да гарантираме, че търговията може да продължи да се движи възможно най-свободно между Обединеното кралство и Европа", заявиха от британското транспортно министерство.

Евроскептичните консерватори са сигурни, че Париж няма да допусне прекъсване на маршрута Дувър-Кале, поради икономическите щети, които би понесъл региона на Кале в Северна Франция.