Япония иска да е по-голям играч в сектора на електромобилите, Дори подписа сделка за търговия с минерали със САЩ. Въпреки това има много да наваксва, а ограниченията при ресурсите могат да забавят напредъка на страната.
През март Токио подписа Споразумението за критичните минерали между САЩ и Япония, което обвързва двете с ангажимента за "укрепване на веригите за доставки и насърчаване на технологиите за батерии за електромобили", пише CNBC.
Според сделката минералите от Япония ще отговарят на изискванията за снабдяване с данъчни кредити за електрически превозни средства в САЩ. Според Закона за намаляване на инфлацията през 2022 г., е нужно да се стимулира местното производство на електрически превозни средства и батерии. Експерти смятат, че подобни сделки "обикновено отнемат години". Япония обаче иска възможно най-бързо да изпълни тези изисквания.
Докато западните и китайските производители на автомобили контролират приблизително 90% от световния пазар на електромобили през 2022 г., японските им съперници имаха дял от по-малко от 5%, според Nikkei Asia.
Производители като Toyota имат планове да запълнят тази "празнина". Новият изпълнителен директор Сато Коджи обяви, че Toyota планира да пусне 10 нови модела електрически превозни средства до 2026 г.
Това е голяма промяна, имайки предвид, че миналия септември, неговият предшественик Акио Тойода заяви, че автомобилният производител ще продължи да инвестира в различни електрифицирани превозни средства - вместо да се насочи изцяло към изцяло електрически превозни средства с батерии.
Японските производители традиционно се фокусират повече върху хибридите и водородните превозни средства. След Toyota, автомобилни производители като Honda и Nissan обявиха значителни увеличения на своите изцяло електрически модели автомобили. Но все пак хибридите все още представляват 96,8% от продажбите на нови електромобили в страната, според Японската асоциация на дилърите на автомобили.
Важните ресурси за производство на електромобили
Япония е зависима от Китай за важни минерали, които са от от голямо значение за производството на компоненти за електромобили. Над 90% от електромобилите имат двигатели, за които са нужни редкоземни елементи, които са географски концентрирани в Китай, според Международната агенция по енергетика.
Китай рафинира 90% от тези елементи, както и 60% - 70% от литий и кобалт, които са необходими за производството на батерии, се казва в доклад на IEA. Япония е най-големият потребител на редкоземни елементи, като диспрозий, след Китай.
Правителството на Япония и водещите производители изследват нови технологии, за да намалят зависимостта от материали, произхождащи от Китай. Намирането на алтернативи на доставките на редкоземни елементи ще отнеме много финанси.
Но страната гледа и в друга посока. Япония да развие по-силни икономически отношения с Индонезия, включително в сектора на минералите. Индонезия има един от най-големите резерви на никел в света и се очаква да допринесе с 46% от глобалното производство на никел до 2027 г., според S&P Global Commodity Insights. Никелът е част от компонентите в клетките на литиево-йонните батерии, използвани от повечето електромобили.
И все пак надеждите на Япония за напредък в производството на електромобили бяха "катализаторът" за важното търговско споразумение за минерали със САЩ. Остава да видим дали скорошните инициативи на автомобилните производители ще осъществят тези амбиции.