Световните фондови пазари бяха заляти от вълна от разпродажби в последните 24 часа, след като Apple намали очакваната печалба, което се прие като знак за забавяне на световната икономика.
Уолстрийт поведе парада - инвеститорите масово разпродаваха акции, след като страховете им се засилиха от по-слаби от очакваното данни за американското производство.
Dow Jones Industrial Average се понижи с 660.02 пункта (2.8%) до 22 686.22 пункта. В най-ниското си ниво за търговската сесия индексът падна с над 700 пункта. S&P 500 се понижи с 2.47% до 2 447.89, докато Nasdaq Composite спадна с 3% до 6 463.50 пункта. През изминалото тримесечие S&P 500 се срина с общо 19.8%, достигайки до ръба на мечия пазар.
Разпродажбата на Уолстрийт бе водена от Apple, чиито акции се обезцениха с почти с 10%, след като компанията намали очакваната печалба, изтъквайки забавяне на китайската икономика.
Само за 3 месеца компанията от Купертино изтри 446 млрд. долара от пазарната си капитализация, което е в пъти повече от стойността на големи компании като Wells Fargo, McDonald's, Costco и Raytheon, посочва CNBC.
Влошените очаквания на Apple замъглиха прогнозите за печалбата на широк спектър от компании - от доставчиците на полупроводници до търговците на електроника.
"Пазарът е мъдростта на всички инвеститори - той премахна този тип новини с остра и насилствена разпродажба, която получихме през декември", казва пред Bloomberg Алек Янг, управляващ директор на изследванията на глобалните пазари във FTSE Russell.
Съвкупността от лоши новини рязко прекъсна най-добрия петдневен цикъл на пазара на акции от 2011 г. насам, като S&P 500 беше натрупал печалба от 7.2%.
Азиатските пазари се търгуваха смесено, като японските акции и индекси паднаха, а китайските леко се повишиха.
Японският Nikkei 225 се понижи с 2.68% в следобедната търговия, докато индексът Topix спадна с около 1.9%, като почти всички сектори отчетоха спад. Ценните книжа на големи компании като конгломерата Softbank се понижиха с около 3.3%, а тези на Fast Retailing, компанията зад магазините за облекло Uniqlo, спадна с близо 6%.
Загубите, натрупани на финансовите пазари, се превръщат в нещо като самоизпълняващо се пророчество, вдъхвайки негативни настроения и засягайки потребителското и бизнес доверие.
"Това е психологията на пазара, която сега е, че растежът се забавя и почти се захранва от само себе си. Бизнесът не иска да харчи, защото потенциално навлизаме в рецесия. Като цяло възприятието води до реалност", заяви Лорънс Бенедикт, основател на Opportunistic Trader.