През празничния сезон в края на годината светът очаква премиерите на две нови конзоли. При това от двете от най-големите имена в сферата - Sony и Microsoft.
Компаниите вече дадоха много подробности за новите си конзоли, съответно PlayStation 5 и Xbox Series X. Конкретните дати на пускането на устройствата все още не са обявени, но едва ли гигантите ще искат да изпуснат сезона на подаръците.
Настоящата публикация, в оригинал на редактора на CNN Business Шенън Лиао, прави обзор и сравнение на двете горещо очаквани версии. Сравняват се техническите спецификации на двете конзоли, техните дизайни и, разбира се, бизнес стратегиите зад тях.
Технически спецификации
Що се отнася до процесора (CPU), Xbox Series X се очаква да бъде малко по-мощен от PlayStation 5. Това обаче едва ли ще доведе до влияние върху игровото изживяване.
Новият процесор на Xbox може да достигне незначително по-бързи тактови скорости при 3.8 гигахерца в сравнение с 3.5 гигахерца при PS5. Поне това са числата. Въпросът тук опира повече до самите игри, така че предстои да разберем какво ще бъде представянето на новите устройства.
Що се отнася до графиката, изглежда, че и тук Xbox на Microsoft има леко предимство. Поне в началото.
Графичните процесори (GPU), или видеокартите, представят игровите графики в различните заглавия. Като цяло колкото повече процесорна мощност има една видеокарта, толкова по-добре може да изглежда играта.
По този показател конзолата на Microsoft разполага с 1,7 терафлопа повече, отколкото PlayStation - единица за измерване на изчислителната скорост на видеокартата.
Но преди да отпишем Sony, трябва да се отбележи, че PlayStation има някои различия в архитектурата на своята видеокарта, които биха могли да се възприемат като по-добри графични показатели, отколкото на първоначален поглед. Следователно ще разберем как всички тези числа влияят на визуалното изживяване, когато видим как изглеждат графиките в различни игри на различните конзоли.
Xbox Series X печели и сблъсъка при вътрешната памет. Xbox ще разполага с 1 терабайт вътрешна памет в сравнение с 825 гигабайта на PlayStation. И да, всеки геймър ще ви каже, че изчерпването на паметта в конзолата може да бъде безпроблемно. Но и двата производителя вече имат решение - те предоставят игри в облачни пространства - PlayStation Now (Sony) и Project xCloud (Microsoft). Днес голяма част от геймърите използват именно облачните пространства на двете компании, разчитайки все по-малко на паметта на самите конзоли. Следователно и по този показател е трудно да определим окончателен победител, въпреки явните 150 гигабайта повече в полза на Xbox Series X.
Източник: CNN Business
Очевидното предимство на Sony е едно, но то въобще не е за подценяване. PS5 ще може да траснферира данни със скорост 5.5 гигабайта в секунда, а Xbox Series X ще работи със скорост от 2.4 гигабайта в секунда. Това може да означава незначително по-бързо време за зареждане и по-малко време, прекарано пред екрана в чакане.
Иначе по другите показатели и двете конзоли са равностойни. Всяка разполага с 16 гигабайта оперативна памет и поддържа на резолюция от 4K и 8K. Много от потребителите обаче може би няма да могат да се възползват от свръх добрата 8K резолюция, защото не разполагат с достатъчно мощни телевизори. Това е и причината повечето разработчици в момента да не оптимизират игри за 8K резолюция. Но тук въпросът е по-скоро с визия за бъдещето - и Sony, и Microsoft са изградили новите си конзоли с 8K поддръжка с перспектива за предстоящата технологична революция.
"Когато проектирахме Xbox Series X ... ние го проектирахме с визия за следващите от 7 до 10 години. Така че сме проектирали системата, за да може да поддържа 8K резолюция", коментира пред CNN Джейсън Роналд, директор на програмния мениджмънт за Xbox Series X.
Бизнес стратегия
В настоящото поколение конзоли PlayStation 4 на Sony превъзхожда многократно Xbox One по продажби. И двете бяха представени през 2013 година, а до началото на 2020 година от PS4 конзолите са продадени 109 милиона броя. Междувременно продажбите на Xbox One не са оповестени, но според изчиследния на Ampere Analysis от конзолата са продадени около 49 милиона броя.
Вметка - Nintendo, чиято конзола Switch е по-ранна в жизнения си цикъл, надмина Xbox One по продажби, като към началото на 2020 година компанията отчита 53 милиона продадени конзоли, въпреки че излиза цели 4 години след Xbox One.
Според геймъри и експерти разликата в числата се свежда до самото съдържание. Sony и Nintendo имат завладяващи игри, които могат да се играят само на собствени конзоли, което заключва феновете на тези франчайзи в техните екосистеми. Някои франчайзи на Nintendo като Super Mario и Pokemon например рядко идват в други платформи и ако го правят, става въпрос за мобилна, а не конзолна версия на игрите. Sony пък "дърпа обороти" сред феновете на всяко поколение с нов набор от ексклузивни за PlayStation игри.
Много Xbox заглавия обаче се пускат едновременно за Xbox и PlayStation, което означава, че феновете на Sony не трябва да мигрират извън предпочитаната от тях екосистема, за да ги играят.
Директорът по проучване на игри на Ampere Пиерс Хардинг-Ролс прогнозира, че Sony отново ще надмине по продажби Microsoft, достигайки до 66 милиона конзоли, продадени до края на 2024 година, в сравнение с очакваните 37 милиона за Xbox Series X. Неговите оценки се основават на предишни данни за продажбите, както и на стратегиите на Sony и Microsoft.
Източник: Sony
Sony ще продължава да разчита на ексклузивните си игри. Xbox е насочен по-скоро към геймъра, отколкото към устройството.
"Sony е фокусирана върху изграждането на ексклузивите за PS5 за продажба на своя хардуер и остава по-традиционна в своя подход. Компанията търси начини да разшири аудиторията си чрез PlayStation Now, но е далеч по-малко агресивна в своя подход в сравнение с Microsoft и Xbox Game Pass", коментира още Хардинг-Ролс.
Microsoft е фокусирана върху продажбата на игри като услуга, с надежда геймърите да купуват месечен абонамент за своя Xbox Game Pass, който предлага достъп до стотици игри с начална цена от 9,99 долара на месец. Microsoft заяви, че всички нови игри ще бъдат достъпни чрез Game Pass.
Също така е обещаващо, че потребителите няма да трябва да надграждат конзолата си до такава от ново поколение - няма да трябва да купуват нов хардуер, за да играят много от новите игри, защото те ще бъдат обратно съвместими с предишното поколение.
Джейсън Роналд от Xbox посочва още пред телевизията, че компанията "наистина се фокусира върху плейъра и не се опитва да принуди потребителя да закупи ново устройство" - Xbox е насочен по-скоро към геймъра, отколкото върху устройството. "Мисля, че това наистина ни отличава от конкуренцията", заявява той.
Повечето потребители със сигурност ще изчакат да видят дали конзолите им си струват ъпгрейд с нова версия. За това несъмнено ще повлияе и пандемията на новия коронавирус, който повиши активността на потребителите, но същевеременно се отрази силно негативно върху доходите на много хора. Това със сигурност ще бъде ключово за крайното решение.