Служебният автобус е полупразен. Вътре са работници от голям хранителен завод, разположен край София. Всеки ден возила като него изминават десетки или даже стотици километри из една, две или повече области, за да съберат персонала на различни предприятия у нас. И все по-често има незаети седалки.
Иронията е, че точно този автобус е паркирал пред Inter Expo Center, където в този момент се провежда изложението Machtech & Innotech Expo. То е посветено на машините и технологиите в металообработката, но през 2024 г. сякаш повече от преди акцентът е върху индустриалните роботи и автоматизации като възможност за справяне с липсата на хора и хронично ниската производителност на труда у нас.
Източник: IEC
Вече не е скъпа играчка
"Беше характерно за металообработката, че има много кадри. Когато започнахме да се развиваме в роботизацията съм имал разговори с клиенти, които казваха: "О, тези роботи са много скъпи, не ми трябват - имам хора, които за много малко пари могат да ми работят!". В момента, освен, че хората струват в пъти повече като ресурс, те не са и налични", коментира пред Money.bg директорът по стратегическото развитие на "Ехнатон" Николай Кривошиев.
Източник: Явор Николов
Николай Кривошиев
Българският интегратор в сферата на индустриалната автоматизация има зад гърба си 28-годишна история, над 900 проекта и повече от 6000 доволни клиента. Когато става дума конкретно за внедрените от компанията около 250 робота, през последните години все повече от тях са за сфери, които вече не могат да намират работници и машинни оператори - хранително-вкусовата, фармацията, машиностроенето и т.н.
"Цялата индустрия среща трудности, защото хората вече, казано в кавички, не искат да си цапат ръцете - предпочитат да работят на компютри отдалечено, с по-облекчени работни часове. Тук идва роботизацията, защото при нея имаме качествена, прецизна и бърза машинна обработка", посочва и мениджърът "Маркетинг и продажби" на "АДП-Смолян" Тодор Митов.
Източник: Явор Николов
Тодор Митов
Малката семейна фирма има 35-годишна история, но от 2007 г. е с основна дейност производство на автоматично оборудване за индустрията. От тази година си партнира с германски производител на нов тип модуларен индустриален робот, но тя има и собствени разработки. "АДП-Смолян" е реализирала над 120 проекта до момента.
"Проучванията сред нашите клиенти показват, че подобен вид автоматизация се изплаща за между една и две години. Ако някой иска да си направи преценка, дали тази инвестиция се струва, то отговорът е много лесен. Сметките, които сме правили по отношение на рентабилността, показват, че една роботизация в дългосрочен план може да струва 1-2 лева на час, което е съпоставено с операторски труд от 15-16 лева на час с включените осигуровки", отбелязва Кривошиев.
По думите му през последните години роботите са станали много по-"способни". Подобренията в машинното зрение правят възможно инспектирането на по-трудни повърхности и така автоматизацията на нови и нови операции става възможна. При това - с напълно повтаряем резултат и без никаква умора 24/7.
В същото време, интегрираните решения "до ключ" и улесненото програмиране правят възможно внедряването на машините даже извън големите компании, които имат сериозни собствени IT и инженерни екипи.
Не и за сметка на хората
И Кривошиев, и Митов са категорични, че целта не е хората да бъдат изхвърлени от производството - те трябва да поемат по-сложните и креативни дейности, а простите задачи като зареждането на детайли да бъдат делегирани на машините.
Вече имат и клиенти, които разсъждават по този начин. По думите на Тодор Митов така бивши машинни оператори стават "настройчици", които задават параметрите за работа на автоматизациите: "Минават едно ниво по-нагоре, т.е. заплащането може да се промени в правилната посока, защото сме получили по-добра производителност. Имаме случаи, в които увеличаваме производителността два или три пъти. Тогава се отварят възможности пред собственика да инвестира в повече оборудване и в работната си ръка".
Източник: Явор Николов
Щандът на "Ехнатон"
Николай Кривошиев от "Ехнатон" отбелязва, че случващото се в момента у нас "са същите процеси, които са случвали в Централна Европа преди около 10-15 години" - с появата на поддоставчици за германската автомобилна индустрия и свързани с тях фирми. След това тези заводи са се преместили в България и другаде в Източна Европа - за да се насочат сега към "по-евтини държави", като тези в Северна Африка и Югоизточна Азия.
"Единственият начин да продължим, е да добавим повече добавена стойност и да компенсираме този ръст на заплащането чрез по-сложни фабрики, които са автоматизирани", категоричен е той.
Затова и роботите трябва да "застъпят на смяна" за дейностите, които в момента просто не е ефективно да бъдат в човешки ръце. В противен случай проблемът няма да е в празните седалки на служебния автобус, а в липсата на завод, до който той да стига всеки ден.
daniel-dimitrov-zqSFKLi9
на 08.10.2024 в 15:15:07 #1В една фалирала държава, с неработеща икономика. Ежемесечно фирми напускат, а хората остават на улицата. Кой точно работни места заемат роботите?