"Технически погледнато автономни самолети, превозващи пътници и товар могат да се появят до 2025 година" съобщиха днес от банка UBS. Ако самолетите станат напълно безпилотни това би могло да спести 35 милиарда долара годишно на индустрията за въздушен транспорт. Цената на пътническите такси също могат да се намали с около 10 процента. Освен това няма да е нужно авиолиниите да търсят пилоти, и даже ще се спестява гориво.
Пътниците, обаче още не могат да приемат идеята. Само 17 процента от 8 хилядите анкетирани са казали, че е възможно да се качат на безпилотен самолет. Само половината участници в запитването биха си закупили билет за такъв самолет, макар той да е на по-ниска цена.
Всъщност много от функциите на самолетите са вече автоматизирани. Системата за автопилот позволява свободното бавно пътуване и приземяване. По-новите модели са снабдени със сензори, които вкарват данни в летателните системи.
От Боинг планират догодина да тестват полети, на които изкуствен интелект ще изпълнява някои от задачите на пилотите. Все пак не се знае, дали системата за автопилот ще може да взима бързи решения в тежки ситуации. Вице-президентът на Боинг коментира, че автоматизацията няма да бъде приложена, докато не е толкова способна да се справи с въздушен инцидент , колкото е и капитан Чесли Салънбъргър.
От UBS предполагат, че напълно автономните летателни апарати могат да полетят в небесата през 2025 година, като се започне с въздушни таксита и товарни самолети. Но полети, превозващи пътници най-вероятно няма да са пуснати до 2040 година.
Най-голямото препятствие не е технологията, а убеждаването на хората, че безпилотните самолети са безопасни.