Европейската комисия публикува нови практически съвети относно начина на прилагане на издадените от нея Насоки за мерки за управление на границите, за да може превозът на товари в рамките на ЕС да продължи да функционира по време на настоящата пандемия. За да се гарантира, че веригите на доставки на равнището на ЕС ще продължат да функционират, от държавите членки се изисква да определят незабавно всички съответни вътрешни гранични контролнопропускателни пунктове в рамките на трансевропейската транспортна мрежа (TENT) като гранични пунктове със "зелена лента за преминаване".
Граничните пунктове със зелена лента за преминаване следва да бъдат отворени за всички товарни превозни средства, независимо от стоките, които превозват. Пресичането на границата, включително извършването на всички проверки и на здравен скрининг, не следва да отнема повече от 15 минути.
Процедурите на граничните пунктове със зелена лента за преминаване следва да бъдат сведени до минимум и да обхващат само това, което е стриктно необходимо. Проверките и скринингът следва да се извършват, без да се налага водачите да напускат своите превозни средства, а самите водачи следва да бъдат подлагани само на минимални проверки. От водачите на товарни превозни средства не следва да се изисква да представят други документи освен документи за самоличност и свидетелства за управление, и при необходимост писмо от работодателя. Следва да бъде приемано подаването/показването в електронен вид на документи.
Нито едно товарно превозно средство или водач не следва да бъдат подлагани на дискриминация, независимо от произхода и местоназначението им, националността на водача или държавата на регистрация на превозното средство.
Предвид настоящото положение държавите членки също така настоятелно се приканват да преустановят временно всички ограничения за достъп до пътя, които понастоящем се прилагат на тяхна територия, като например забрани за движение през уикенда, през нощта, както и секторни забрани.
Комисията насърчава държавите членки да създадат транзитни коридори за безопасно преминаване, за да се даде възможност на непрофесионалните водачи и пътуващите с тях, като например работещите в сферата на здравеопазването и транспорта, както и на гражданите на ЕС в процес на репатриране, независимо от тяхната националност, да преминават пряко и с приоритет през съответната държава във всяка необходима посока в рамките на мрежата TEN-T. Това следва да се извършва при стриктно придържане към определения маршрут и извършване на необходимите минимални спирания за почивка.
Държавите членки следва да гарантират, че разполагат с поне едно летище, което функционира за целите на репатрирането, и на което се извършват международни полети за оказване на помощ.
Засилено сътрудничество между държавите — членки на ЕС, и с държави извън Съюза: След провеждането на 18 март на видеоконферентна връзка между министрите на транспорта от ЕС Комисията създаде мрежа от национални звена за контакт и платформа за предоставяне на информация относно националните мерки в областта на транспорта, предприети от държавите членки във връзка с коронавируса. Националните звена за контакт следва да оказват подкрепа за ефективното функциониране на граничните контролно-пропускателни пунктове със зелена лента за преминаване. Съседните държави, които не са членки на ЕС, се приканват да работят в тясно сътрудничество с тази мрежа, за да се гарантира потокът от стоки във всички посоки.
Прилагане на правила за транспортните работници: За да може транспортът да продължи да функционира, Комисията препоръчва на държавите членки да предприемат действия за гарантиране на свободното движение на всички работници в областта на международния транспорт, независимо от вида му. По-специално следва да бъде отменено прилагането на някои правила, като например ограниченията за пътуване и задължителното поставяне под карантина на транспортните работници, които не проявяват симптоми.
Например държавите членки не следва да изискват от транспортните работници да притежават медицинско удостоверение, доказващо, че са здрави. За да се гарантира безопасността на транспортните работници, е необходимо предприемането на летищата, пристанищата, железопътните гари и другите центрове за сухопътен транспорт на засилени хигиенни и оперативни мерки. Към представената днес бележка на Комисията е включен пълен списък с препоръки за защита на водачите от коронавируса.
Международно признатите удостоверения за професионална компетентност следва да се считат за достатъчни за доказване, че даден работник извършва дейност в областта на международния транспорт. При липсата на такива удостоверения (не всички международни водачи разполагат с тях), следва да се приема писмо, подписано от работодателя.
Всички тези принципи следва да се прилагат и за граждани на трети държави, ако те са от съществено значение, за да се гарантира свободното движение на товарите в рамките на ЕС или при влизане в Съюза.
Пандемията, причинена от коронавируса, оказва значително отрицателно въздействие върху европейския транспорт и мобилност. Европейската верига на доставки се поддържа чрез широка мрежа от услуги за товарен транспорт, включваща всички видове превоз. Непрекъснатите услуги за сухопътен, воден и въздушен превоз на товари са от решаващо значение за функционирането на вътрешния пазар на ЕС и за ефективните действия в отговор на настоящата криза, свързана с общественото здраве.