Интернет отдавна е пренаселен от специализирани и корпоративни сайтове и портали, които предлагат недвижими имоти. В българското интернет пространство се появиха още два, които за разлика от конкурентите си обръщат по-голямо внимание на потребителите, като наред с офертите предлагат анализи и дискусии на експерти за пазара на недвижимите имоти.

Първият дебат се състоя на 19 май при представянето на новия портал за жилищни имоти на компанията за недвижими имоти Colliers International. Специалната секция „Студио Имоти" представлява ексклузивна видеорубрика, в която професионалистите от консултантската компания ще дискутират с експертите в бранша актуални теми за пазара на жилищни имоти. Това ще става всеки месец. Сред най-обсъжданите теми се очаква да попаднат кредитните условия и формите на алтернативно финансиране; качеството и параметрите, които трябва да се съблюдават при избора на жилище; съвети за справяне с имотни измами.

Фокусът при първия дебат беше върху възможностите за финансиране покупката на жилище. Следващата тема се очаква да бъде съотношението между цена и качество на недвижимите имоти.

Целта на новия сайт www.colliers-residential.bg е да даде обобщена картина на жилищния пазар в София. И, естествено, да улесни по някакъв начин бъдещите купувачи или наематели с максимум информация и решения при избора на дом.

„Създадохме този сайт, тъй като установихме, че хората, които търсят информация за недвижимите имоти, често губят време и ресурси, докато намерят нужните им коректни данни. Ние направихме анализ на пазара, събрахме и обобщихме информацията, от която се интересуват нашите клиенти, и я направихме достъпна за всички", коментира при представянето на портала изпълнителният директор на Colliers International в България Атанас Гаров.

Сайтът, който има версии на български и на английски език, съдържа представяне на кварталите на София с тяхната пътна, инженерна и социална инфраструктура. Също така - анализи и прогнози за жилищния пазар в столицата, специални наръчници на купувача, кредитоискателя, наемателя, наемодателя. Ползвателите ще имат достъп до актуални данни за формите на финансиране, както и подробна информация за някои от най-добрите жилищни проекти в града.

Допълнителен плюс и улеснение е интерактивната карта, която става компас за потребителите. Посредством нея ползвателите ще могат да се ориентират кои са най-близките училища, детски градини, здравни заведения, спирки на градския транспорт и места за развлечение до избрания от тях дом. Потребителите ще имат достъп също така и до последните новини за пазара от това, което е публикувано в медиите.

„Сайтът е интерактивен, което позволява различните теми, вълнуващи голям брой от клиентите ни, да бъдат дискутирани своевременно. Разбира се, нашите специалисти са винаги насреща, когато хората искат да получат лична и детайлна консултация", отчете Татяна Емилова, мениджър отдел „Жилищни имоти" в компанията.

Отделът, занимаващ се с жилищни имоти, консултира както инвеститорите, така и крайните ползватели на продукта (купувачите). При съветите към предприемачите се набляга на разработването на стратегическа дългосрочна концепция. Тя трябва да е съобразена както със спецификите на района, така и с настоящите и с бъдещите изисквания на потребителите, с пазарните условия. Изготвянето на цялостна маркетингова стратегия е важен акцент заедно с разработването на пазарна оценка на продукта на базата на детайлен анализ. Другите два особени момента са управлението на продажбите и постигането на пълна отчетност за извършената дейност.

По отношение на купувачите най-важният елемент е клиентът да бъде ориентиран в актуалното състояние на пазара и бъдещите тенденции за развитието му. Едва след като бъде консултиран за специфичните особености на избрания от него район, е резонно да се премине към детайлите - от изготвянето на офертите през избора на най-подходящата схема за финансиране на покупката до самото изповядване на сделката.

Сега специалистите смятат, че е подходящо да се инвестира в нов дом. „Моментът е подходящ за покупката на жилище и причините за това са няколко. Първо, има избор на качествени имоти. Второ, ценовите равнища в момента са много изгодни, а стартовото ниво на имотите в сравнение с други страни от Централна и Източна Европа е от два до три пъти по-ниско и тепърва ще се покачва в бъдеще. Трябва да се отчете, че покупката на имот е разумна и дългосрочна инвестиция, която би предпазила спестяванията на хората от негативното влияние на инфлацията." Така се аргументира Мартин Гиков, ръководител на отдел „Финансиране на недвижими имоти" в УниКредитБулбанк. Той беше сред участниците в първата видеорубрика в новия сайт на Colliers.

Първата тема беше „Възможностите за финансиране покупката на жилище", а участниците: Татяна Емилова, мениджър отдел „Жилищни имоти" в Colliers International, България; Мартин Гиков, ръководител отдел „Жилищно финансиране" в УниКредитБулбанк; Иво Димитров, изпълнителен директор на сайта FinCity.bg. Обсъждаха се следните въпроси:

- Финансират ли банките покупката на жилище?

- Моментът подходящ ли е за покупка на жилище?

- Какво трябва да знае бъдещият кредитоискател?

- Защо лихвените нива в страната остават сравнително високи въпреки ниската стойност на EURIBOR (лихвеното равнище, при което банките в еврозоната си разменят срочни депозити в евро)?

Основните послания бяха:

- Банковото финансиране е налично, макар и при по-затегнати условия. Част от финансовите институции са по-активни, при други условията са по-трудно изпълними.

- Всяка банка прави оценка на риска, който може да поеме в този момент, и настройва своите оферти спрямо него. Ако преди година едно тричленно семейство с осигурителен доход от 850 лв., реален нетен доход от 1800 лв. и недеклариран наем е могло да получи банково финансиране в размер на 70 000-80 000 евро, то сега сумата би била не повече от 30 000 евро. През април обаче се регистрира раздвижване на пазара на кредити.

- Моментът е изключително подходящ за покупка на имот. Понастоящем ценовите равнища са много изгодни, съществен спад на имотите не се очаква. Стартовото ниво на цените е от два до три пъти по-ниско в сравнение с други страни от Централна и Източна Европа и тепърва ще се покачва в бъдеще, а това превръща покупката на имот в много добра инвестиция.

- Предлагането предоставя възможност за избор, а имотът е разумна и дългосрочна инвестиция, която би предпазила спестяванията на хората от негативното влияние на инфлацията.

- Важен фактор е кредитоискателят да се чувства достатъчно уверен в доходите си.

- Ключовите фактори, на които банките обръщат внимание при кандидатстване за кредит, са: наличие на Акт 16 на сградата, първоначален капитал, който да покрие 40-50% от стойността на жилището, локация и качество на имота, доказване на постоянен доход при кредитоискателя.

- Възможно е банките да отпуснат кредит за покупката на имот и на по-ранен етап от строителството, ако те самите финансират изграждането на обекта, тъй като завършването му се смята за гарантирано.

- Препоръчително е клиентите да се допитат до експерти, когато търсят имот. Купувачите трябва да са добре информирани за състоянието на имота и да обмислят добре своите решения.

- Лихвените нива са по-високи от равнището на EURIBOR, защото българските банки нямат достъп до ресурси на тази цена. В цената на ресурсите за банките се калкулира кредитният риск на България (т.нар. Credit Default Swap). От началото на кризата той се повиши около 10 пъти. Цената на външното финансиране за банките става съизмерима с лихвите по депозитите за граждани.

Сделки без посредници

На пазара на опосредстваните интернет услуги от две седмици работи и портал ProdamSam.com, който улеснява сделките с недвижима собственост. Той предлага възможност за директни сделки за покупка, продажба и договор за наем. Преимуществото на портала е, че предлага имоти, които са разположени в цяла Централна и Източна Европа - в общо 14 държави: България, Хърватска, Словения, Чехия, Словакия, Полша, Украйна, Беларус, Черна Гора, Македония, Сърбия, Босна и Херцеговина, Румъния, Молдова.

Основател на портала е архитект Салко Крийесторац, който от 15 години работи в областта на имуществения мениджмънт и маркетинг в Ню Йорк. На ProdamSam.com информацията е на 12 езика, вкл. и на български. Освен опцията за директни продажби порталът има и раздел „Директория за услуги", където се рекламират архитекти, декоратори, инженери, адвокати, застрахователни агенти, финансови съветници, доставчици, занаятчии и други. На „Страница на предприемачите" инвеститорите пък могат да представят портфолиото си или лично да се ангажират с договарянето на сделка с построени от тях имоти.