Богати клиенти, които отиват при банкер от Morgan Stanley, за да обсъдят инвестициите си, може скоро да имат различен вид изживяване: чатбот да слуша разговора им.

След като го тества с 1000 финансови консултанти в продължение на няколко месеца, банката ще пусне този месец чатбот с генеративен изкуствен интелект, разработен съвместно с създателите на ChatGPT, OpenAI. Подробности за програмата все още не се съобщават, пише Reuters.

Ще замени ли изкуственият интелект вашия портфолио мениджър?

Ще замени ли изкуственият интелект вашия портфолио мениджър?

Какво AI няма как да замени?

С разрешението на клиентите, ботът в крайна сметка ще създаде резюме на срещата и разговора, ще изготви последващ имейл, предлагащ следващи стъпки, ще актуализира базата данни за продажби на банката, ще насрочи последваща среща и ще помогне на съветниците да управляват финансите на клиентите в области като данъци, пенсионни спестявания и наследства.

Междувременно банкерите могат да използват чатбота за бързо намиране на проучвания или формуляри, вместо да преглеждат стотици хиляди документи.

"Въздействието (на AI) ще бъде много значително", потенциално сравнимо с навлизането на интернет, каза Сал Кукиара, главен информационен директор на Morgan Stanley за управление на богатството и инвестициите, който е сред изпълнителните директори, движещи проекта на банката за AI.

Кукиара, натоварен постоянно да наблюдава Силициевата долина за потенциални доставчици на технологии, се срещна с ръководители на OpenAI през 2022 г., преди бързо разрастващото се приложение ChatGPT да получи масова употреба.

"Бързо стана ясно, че трябва да си партнираме с тях, те бяха далеч пред всички останали", каза той.

Анди Сапърстейн, съпрезидент на Morgan Stanley и ръководител на управлението на богатството, след това отлетя за Калифорния, за да обсъди партньорство с изпълнителния директор на OpenAI Сам Алтман и Борис Пауър, член на техническия персонал в компанията.

Те подписаха сделка миналото лято, в която Morgan Stanley предпочита достъп в разработването на продукти за управление на богатството.

Въпреки че ботът ще дава информация и административна подкрепа на финансовите съветници, инвестиционните съвети ще останат в обсега на хората.

"Съветникът все още е в центъра", каза Кучиара. Засега служителите гледат на технологията като на полезен инструмент и не се притесняват, че ще бъдат заменени от ботове, каза той.

Компаниите, които се "давят" в изкуствен интелект

Компаниите, които се "давят" в изкуствен интелект

Бизнесът изглежда все по-объркан

Големите банки: Състезание за големите пари

Инициативата за използване на изкуствен интелект е част от стратегията на Morgan Stanley за стимулиране на неговото подразделение за управление на богатство, където нетните приходи скочиха с 16% до рекорд през второто тримесечие, а новите клиентски активи нараснаха с 90 милиарда долара.

Главният изпълнителен директор Джеймс Горман, ръководил поредица от големи сделки, които насочиха повече пари в бизнеса с богатство, има за цел да достигне 10 трилиона долара управлявани активи.

Morgan Stanley не е сам в усилията си за AI. Докато банките вече използват AI за обработка на числа и данни, откриване на измами и анализиране на клиентски транзакции, гигантите от Уолстрийт разработват по-сложни приложения на генеративен AI, който е в състояние да създава текст, изображения и други данни.

JPMorgan Chase назначи Teresa Heitsenrether за свой главен служител по данни и анализи през юни, за да ръководи внедряването на AI в най-големия кредитор в САЩ. Виртуалният асистент на Rival Bank of America, Ерика, е имал повече от милиард взаимодействия с клиенти, откакто беше представен през 2018 г.

На други места Moody's Analytics също работи с OpenAI и Microsoft за разработване на изследователски асистент, който може да се използва от клиенти, каза Ник Рийд, главен продуктов директор, от Ройтерс.

Големите банки са най-напредналите сред финансовите компании в приемането на AI, но мениджърите на активи, търговците и застрахователите също го внедряват, каза Майкъл Абът, ръководител на глобалното банкиране в консултантската фирма Accenture.

"Започваме да виждаме как услугите за клиенти, ръководени от изкуствен интелект, се разпространяват сред най-големите банки", каза Абът, който работи върху стотици казуси с кредитори, които искат да използват AI.