Богати клиенти, които отиват при банкер от Morgan Stanley, за да обсъдят инвестициите си, може скоро да имат различен вид изживяване: чатбот да слуша разговора им.
След като го тества с 1000 финансови консултанти в продължение на няколко месеца, банката ще пусне този месец чатбот с генеративен изкуствен интелект, разработен съвместно с създателите на ChatGPT, OpenAI. Подробности за програмата все още не се съобщават, пише Reuters.
С разрешението на клиентите, ботът в крайна сметка ще създаде резюме на срещата и разговора, ще изготви последващ имейл, предлагащ следващи стъпки, ще актуализира базата данни за продажби на банката, ще насрочи последваща среща и ще помогне на съветниците да управляват финансите на клиентите в области като данъци, пенсионни спестявания и наследства.
Междувременно банкерите могат да използват чатбота за бързо намиране на проучвания или формуляри, вместо да преглеждат стотици хиляди документи.
"Въздействието (на AI) ще бъде много значително", потенциално сравнимо с навлизането на интернет, каза Сал Кукиара, главен информационен директор на Morgan Stanley за управление на богатството и инвестициите, който е сред изпълнителните директори, движещи проекта на банката за AI.
Кукиара, натоварен постоянно да наблюдава Силициевата долина за потенциални доставчици на технологии, се срещна с ръководители на OpenAI през 2022 г., преди бързо разрастващото се приложение ChatGPT да получи масова употреба.
"Бързо стана ясно, че трябва да си партнираме с тях, те бяха далеч пред всички останали", каза той.
Анди Сапърстейн, съпрезидент на Morgan Stanley и ръководител на управлението на богатството, след това отлетя за Калифорния, за да обсъди партньорство с изпълнителния директор на OpenAI Сам Алтман и Борис Пауър, член на техническия персонал в компанията.
Те подписаха сделка миналото лято, в която Morgan Stanley предпочита достъп в разработването на продукти за управление на богатството.
Въпреки че ботът ще дава информация и административна подкрепа на финансовите съветници, инвестиционните съвети ще останат в обсега на хората.
"Съветникът все още е в центъра", каза Кучиара. Засега служителите гледат на технологията като на полезен инструмент и не се притесняват, че ще бъдат заменени от ботове, каза той.
Големите банки: Състезание за големите пари
Инициативата за използване на изкуствен интелект е част от стратегията на Morgan Stanley за стимулиране на неговото подразделение за управление на богатство, където нетните приходи скочиха с 16% до рекорд през второто тримесечие, а новите клиентски активи нараснаха с 90 милиарда долара.
Главният изпълнителен директор Джеймс Горман, ръководил поредица от големи сделки, които насочиха повече пари в бизнеса с богатство, има за цел да достигне 10 трилиона долара управлявани активи.
Morgan Stanley не е сам в усилията си за AI. Докато банките вече използват AI за обработка на числа и данни, откриване на измами и анализиране на клиентски транзакции, гигантите от Уолстрийт разработват по-сложни приложения на генеративен AI, който е в състояние да създава текст, изображения и други данни.
JPMorgan Chase назначи Teresa Heitsenrether за свой главен служител по данни и анализи през юни, за да ръководи внедряването на AI в най-големия кредитор в САЩ. Виртуалният асистент на Rival Bank of America, Ерика, е имал повече от милиард взаимодействия с клиенти, откакто беше представен през 2018 г.
На други места Moody's Analytics също работи с OpenAI и Microsoft за разработване на изследователски асистент, който може да се използва от клиенти, каза Ник Рийд, главен продуктов директор, от Ройтерс.
Големите банки са най-напредналите сред финансовите компании в приемането на AI, но мениджърите на активи, търговците и застрахователите също го внедряват, каза Майкъл Абът, ръководител на глобалното банкиране в консултантската фирма Accenture.
"Започваме да виждаме как услугите за клиенти, ръководени от изкуствен интелект, се разпространяват сред най-големите банки", каза Абът, който работи върху стотици казуси с кредитори, които искат да използват AI.