Голямата битка на онлайн платформите с дезинформацията и езика на омразата вече не толкова голяма, защото приоритетите на големите компании се променят, пише в свой материал Axios. Ангажиментите на платформите по отношение на съдържанието вече не са това, което виждахме преди само 2-3 години.

Малко предистория

След президентските избори в САЩ и ролята на Cambridge Analytica за манипулиране на общественото мнение, големите социални мрежи се наложи да отговарят на тежки въпроси за това как са допуснали алгоритмите им да заливат потребителите с токсично и опасно съдържание в името на трафика, рекламите и, в крайна сметка, парите.

Компаниите тогава обявиха, че ще се борят с дезинформацията и езика на омразата, като за целта назначиха хиляди модератори или подписаха договори с външни подизпълнители за тази дейност.

Facebook ще плати глобата, наложена във Великобритания заради Cambridge Analytica

Facebook ще плати глобата, наложена във Великобритания заради Cambridge Analytica

Санкцията е в размер на £500 000

Коронавирусът и опасните за живота и здравето фалшиви новини около него създадоха допълнителна работа на новосформираните екипи. Сега пандемията е в голяма степен зад нас, но там остава и ангажираността на платформите към съдържанието.

Какво се случва днес

Facebook най-много си изпатиха от скандалите около онлайн манипулациите в подкрепа на Доналд Тръмп и от медицинската дезинформация за COVID-19. С днешна дата обаче най-голямата социална мрежа и останалите платформи на Meta - Instagram и WhatApp, показват все по-ясна тенденция да делегират на външен Надзорен борд трудните решения по модерацията.

За Марк Зукърбърг и близкия му кръг метавселената остава най-важният проект и по-старите социални мрежи са на втори план. Това е видимо и в проблемите, с които се сблъскват потребителите при всеки опит да спрат опасно съдържание или да се преборят с тролове, които организирано заглушават тези, с които са несъгласни.

Meta ще инвестира над $19 милиарда в метавселената през 2023 година

Социалната мрежа ще инвестира над $19 милиарда в метавселената догодина, но какво от това

Все повече инвеститори се съмняват в големите виртуални амбиции на Марк Зукърбърг

В Google последната вълна съкращения коства на компанията някои от експертите по съдържанието в YouTube, а в Twitter Илон Мъск директно амнистира баннати профили, съкращава модератори и променя правилата по начин, довел до ръст на езика на омразата.

И трите онлайн гиганта разчитат все повече и повече на автоматизирани системи, които, колкото и добри да са, се нуждаят от човешка намеса и ясно дефинирани правила.

Защо?

Не е изненадващо, че при икономическо забавяне модерацията на съдържанието се оказва сред първите мишени за съкращения - все пак тя не носи пряко пари на компаниите, отбелязват от Axios.

Meta се готви за нова вълна от големи съкращения

Meta се готви за нова вълна от големи съкращения

Бюджетите на различни екипи в компанията все още не са финализирани

От друга страна, атмосферата в една социална платформа е основен фактор за това дали потребителите ще я използват и, съответно, дали рекламодателите ще инвестират от бюджетите си. Даже най-крайните "свободни" сайтове в един момент се налага да контролират какво говорят и правят потребителите им, за да не се стигне до закононарушения по линия на непълнолетни лица, тероризъм и т.н.

Снимка 606865

Източник: Явор Николов

В момента големите социални мрежи "свалят гарда", а от другата страна се задава приливна вълна - генеративният изкуствен интелект е в състояние да създава огромно количество съдържание, което в някои случаи просто трябва да бъде спряно.