"По времето, когато си използвахме стените за Messenger" - с този коментар моя позната споделя публикация от 12-13 години, която социалната мрежа е избрала да ѝ напомни именно в този ден. Уговарят се с някой друг за излизане - на shliokavitsa и пред всички. Кога за последно сте използвали Facebook по този начин?

Всъщност, промените са по-дълбоки и за обикновените потребители се случват някак неусетно. Продължават да прекарват много време в разглеждане на публикации, снимки и видеа, но голяма част от всичкото това съдържание идва от създатели, за които Social е професия. Зрителите им все по-рядко споделят публично.

Някои експерти даже твърдят, че социалните мрежи са мъртви - поне във вида, в който в миналото ги познавахме. Това значи, че е време за "сверяване на часовника" за хората зад хиляди малки, средни и големи бизнеси даже само у нас. Причината е очевидна - през последното десетилетие платформи като Facebook и Instagram се превърнаха в ключов канал за достигане на клиенти и обратна връзка. Затова е важно да опознаем новата реалност във виртуалните светове.

Защо любимите ви брандове може да излязат в почивка от социалните мрежи

Защо любимите ви брандове може да излязат в почивка от социалните мрежи

С появата на нови приложения като Threads, някои компании решават да избягват платформите

Къде са потребителите?

"Днес това е амбициозно развлекателно положение - място, където можеш да пазаруваш, да намираш информация, да се вдъхновяваш (или, в по-честия случай, да се товариш) с внимателно подбрани снимки от най-хубавите моменти в чуждите животи" - така Business Insider описва Instagram, но може спокойно да опише с тези думи и всяка друга от големите платформи. Мрежа, но вече не съвсем социална.

"Видимо има много намалено създаване на (публично) съдържание, но то всъщност се е преместило в личните чатове", коментира пред Money.bg експертът по дигитален маркетинг Етиен Янев. По думите му от началото на пандемията насам има много по-голямо потребление на личните съобщения и затворените групи в социалните мрежи, както и на чат платформите като Discord, Telegram, WhatsApp и Viber.

Промяната в потребителското поведение според Янев се дължи на няколко различни фактора: "Те (потребителите) предпочитат да споделят лични мнения в затворен кръг, особено когато става въпрос за политически, социални или по-лични теми. Пространството е пълно с всякакво излишно съдържание и хората търсят начини да следят (само) темите, които ги вълнуват - това е причината да са част от групи и общности. Те искат да се чувстват част от едно цяло и именно това се случва с такъв тип затворени групи".

Етиен Янев

Източник: Личен архив

Етиен Янев

Казано просто, на хората им писна да се съобразяват с мнението на непознати, когато пишат и също така да не намират нищо полезно, когато четат.

Как да стигнем до тях?

На пръв поглед, тази миграция от отворена мрежа към затворена общност е проблем за брандове и инфлуенсъри - как да стигнеш там, където първо трябва да бъдеш "поканен"?

Според Етиен Янев, обаче, това всъщност е много добра възможност: "Много по-лесно е да говориш на общности, отколкото да говориш на всички. Тактиката за тези, които искат да правят пари от социалните мрежи, е да създават такъв тип нишови групи". Дава и пример - по-вероятно е да успееш да продадеш курс по йога на хора, които са събрани именно от споделения си интерес към йогата.

Социалните медии никога вече няма да бъдат същите

Социалните медии никога вече няма да бъдат същите

Какво се промени?

Това обаче не значи, че ще е лесно - даже напротив: "Със сигурност не е достатъчно просто да публикуваш нещо и да разчиташ на алгоритъма. Компаниите трябва да излязат извън сянката на това, че са компании и да се опитат да се държат като хора. Това е трудно и много малко компании го правят - да създават общности, да са близко до потребителите, да излязат извън стереотипа, че имат стена, на която публикуват нещо и да се ангажират в дискусии и коментари".

Инструменти не липсват

Според експерта екипите на самите социални платформи виждат промяната и даже спомагат за това тя да се случва. "Особено силно се усеща през последния месец е, че социалните мрежи дори извън групите започват да създават един невидим балон, който прави така, че виждаш съдържанието от профилите, от които се вълнуваш и с които си взаимодействал", посочва Янев, като дава пример с LinkedIn, където промените в алгоритъма са особено очевидни.

LinkedIn гради своята "армия" от инфлуенсъри

LinkedIn гради своята "армия" от инфлуенсъри

Влиятелни потребители развиват успешен бизнес в деловата социална мрежа

Освен това, някои от новите инструменти за брандове и инфлуенсъри са насочени именно към създаването и поддържането на общности. Така, например, профилите с по над 10 000 последователи в Instagram могат да създават групови чатове, в които да канят своите фенове и пряко да общуват с тях.

"Това, което иска социалната мрежа, е да има потребители - за да може да им пуска реклами. Винаги го има моментът, в който създаваме нещо, за да задържаме вниманието на другите - то може да е както публично, така и не толкова видимо", подчертава Етиен Янев.

Обратната страна на медала

На този тип групиране по теми и създаване на алгоритмични "балони" може да се гледа като на завръщане към зората на онлайн обществата, които преди всичко обединяваха хора с общи интереси във форуми, чат стаи и мейл листи. Това е оптимистичната гледна точка, но далеч не е единствената възможна.

Човечеството трябва "да плати цената" за интернет и социалните мрежи

Човечеството трябва "да плати цената" за интернет и социалните мрежи

Facebook иска да обединява хората, а не да ги разделя

"От нещо глобално, каквото са социалните мрежи и интернет, отиваме към нещо не толкова глобално. Когато социалната мрежа ни среща с хората и съдържанието, които искаме, за мен това означава, че получаваме все по-малко различни гледни точки и неща, които могат да ни бъдат интересни. Новото по-трудно ще достига до тези "капсули", предупреждава Етиен Янев.

Тоест, добре е да се разделим с илюзиите, че алгоритмите ще разширят както нашия кръгозор, така и клиентската база на нашия бизнес. За да се случат тези неща, трябва да си припомним едно позабравено умение, което ще е все по-важно както в реалния, така и във виртуалния свят - да общуваме.