Гърция постави прът в колелата на една от най-големите инвестиции на Китай в Европа. Според археологическия съвет, голяма част от пристанището, в което китайска компания има мажоритарен дял, е от изключително археологическо значение, което спира, поне временно, планираните инвестиции, пише The Wall Street Journal.

През 2016 г. най-голямата компания за превоз на стоки по море в Китай, държавната Cosco, си осигури мажоритарен дял в най-голямото пристанище в Гърция - Пирея. То трябваше да изиграе ключова роля в световния инфраструктурен проект на Китай "Един пояс, един път".

Пристанището и района около него процъфтяват още от античността. То е най-голямото на Средиземноморието след Валенсия, Испания.

Компанията обяви планове за инвестиции в размер на €600 милиона в Пирея, включително в нов логистичен център, още един терминал, четири хотела и мол.

Местните и националните власти обаче не изглеждат съгласни. През февруари Атина, която не е коментирала публично въпроса, одобри само половината от инвестициите. А останалите остави за решение на археологическия съвет - една от най-плашещите за инвеститорите институции в южната ни съседка.

Съветът често забавя инвестиции с години, като заявява, че опазва античните останки в страната. Според инвеститорите обаче подобни забавяния често не са оправдани, а крият местни интереси.

В сряда съветът блокира изграждането на търговския център, призова за промени и ограничения, свързани с хотела и за спиране на работата на две корабостроителници.

Cosco заяви, че е изненадана от решението, при положение, че пристанището работи от десетилетия без да създаде притеснения за археологията.

Макар че съветът не спря напълно плановете, промените, които изисква може да се окажат много трудни или невъзможни за изпълнение, според компанията. Cosco заяви още, че в следващите седмици ще представи за одобрение обновения си план.

Китай е един от важните инвестиции за закъсала Гърция, която не успява да привлече западни компании заради финансовата ситуация в страната.