В най-бедния континент и най-бързорастящ пазар за бира световните компании са принудени да преосмислят изцяло продуктите си, разказва The Wall Street Journal.

Повечето африканци не могат да си позволят бирата, която производители като Anheuser-Busch InBev, Heineken и Diageo продават на останалите пазари. Ниските доходи, както и колебанията в цената на суровините и риска от високи данъци върху по-скъпите бири, които могат да заплашат печалбата, накара производителите да се концентрират върху евтини бири, направени по местни рецепти.

В Уганда една от най-популярните бири носи името Senator. Клиентите на кръчмите поръчват от нея и получава топла халба, сипана от 50-литров кег. Бирата се произвежда от сорго и е дело на местното подразделение на Diageo - най-големият производител на алкохолни напитки в света. Цената ѝ е 1 700 угандийски шилинга, или около 46 щатски цента - наполовина на цената на местните малцови бири. "Това е най-популярната бира тук", казва Флоренс Нийза, позната и като "Мама кег". Тя продава по около 10 кега Senator на седмица в своето заведение.

Diageo, AB InBev, Heineken и Castel вече генерират около 98% от печалбите в региона, като затова им помогна в голяма степен и вълната придобивания на местни компании, която направиха.

В Африка консумацията на бира е най-ниската в света - около 10 литра на човек от населението годишно, сравнено със 70 литра в Северна Америка и Западна Европа. Но пък е и най-бързорастящият пазар и носи по-голяма печалба от останалите развиващите се икономики, по данни на Bernstein Research.

Heineken настъпва на китайския пазар със сделка за $3,1 милиарда

Heineken настъпва на китайския пазар със сделка за $3,1 милиарда

Компанията има присъствие отдавна, но не може да увеличи пазарния си дял

И докато хората в Европа и САЩ пият все по-малко бира, като я заменят с безалкохолни напитки или с друг алкохол, важността на Африка само става все по-голяма.

Затова производителите залагат на евтина бира за потребителите, които не могат да си позволят да купуват основните им брандове. Но африканският пазар все още остава твърде непредвидим за международните компании, които се надяват да установят дългосрочен бизнес.

За някои, които успяха да се наложат сред най-бедните африканци, недостигът на валута и колебанията в цените на суровините се оказаха тежък удар и успяха да изтрият печалбата им.

Някои национални правителства, виждайки повишената консумацията, повишиха и данъците.

Африка може да бъде отговорна за около 40% от общия обем и печалба в света за бирената индустрия през следващото десетилетие, показва анализ на Deutsche Bank. Но един от големите проблеми е цената: в момента едва 15% могат да си позволят бира. Намалявайки цената ѝ наполовина, тя вече може да достигне до 40% от възрастните.