Китай отдавна е доходоносен пазар за американските технологични гиганти. И продължава да бъде, въпреки все по-големите рестрикции от страна на местното правителство. И все пак, за да работят в Китай, компании като LinkedIn, Apple и много други са длъжни да спазват желанията на правителството, пише Business Insider. Проблемът е, че спазването на правилата става все по-трудно.
Apple може и да е известна със своята корпоративна централа, подобна на космически кораб, разположена в средата на Силициевата долина, но на хиляди километри западно от Калифорния се намира една държава, на която компанията трябва да благодари за значителна част от успеха си: това е Китай.
Страната се превърна в един от най-важните и доходоносни пазари на Apple. Технологичният гигант разчита в голяма степен именно на доставчици за сглобяването на многобройните си популярни устройства, както и на потребителите в многолюдната нация.
През последното тримесечие на годината 40% от нетните продажби на Apple идват от Китай. Страната представлява около една пета от общите продажби на iPhone, изчисляват анализаторите. Но това повишено доверие поставя компанията в неудобна позиция, принуждавайки я да избира между това да се съобрази с желанията на китайското правителство и да пропусне един нарастващ пазар.И това не се отнася само за тази компания.
LinkedIn, Facebook, Disney, Google и Microsoft направиха редица компромиси и отстъпки, за да останат на добри позиции в Китай. В крайна смека пропускането на този огромен и все по-нарастващ пазар би означавало потенциално изоставане от конкурентите.
"Китай е като легендата за Ескалибур за изпълнителните директори на Силициевата долина", заяви в интервю за Time през 2016-а година Дънкан Кларк, базиран в Пекин технически анализатор и автор на книга за китайската технологична компания Alibaba.
Припомняме, че този септември LinkedIn премахна акаунтите на няколко журналисти на своя уебсайт в Китай заради съдържание, което правителството е забранило, свързано с предполагаемия геноцид срещу уйгурското мюсюлманско малцинство в страната.
Опасенията относно това доведоха и до дипломатическия бойкот на САЩ и други държави на Олимпийските игри в Пекин през 2022а година. А наскоро от LinkedIn заявиха на един от засегнате журналисти - Грег Бруно, че "макар и силно да подкрепяме свободата на изразяване, ние признахме още, когато стартирахме в Китай, че ще трябва да се придържаме към изискванията на китайското правителство, за да работим тук".
От своя страна главният изпълнителен директор на Apple - Тим Кук, който беше попитан през ноември за проблемите с правата на човека в Китай, отговори, че неговата компания има "отговорност" да прави бизнес навсякъде, включително в Китай и да "признава, че има различни закони на различните пазари". Това винаги е било така и вероятно винаги ще бъде.
Facebook, Twitter и YouTube бяха блокирани още през 2009-а година, заради неспазване на изисквания на правителството. И това беше във време, когато отношенията между САЩ и Китай бяха доста по-добри. Днес те са обтегнати и това никак не помага на американските компании, чиито успех все повече зависи от благоразположението на Пекин.