България има изключително големи проблеми при износа си в Китай. Това каза Лъчезар Динев от, Българо-китайска търговско-промишлена палата, в интервю за БНР.
На 7 юли, в София, ще се проведе седмата Среща на върха на групата 16+1 за сътрудничество между Китай и Централна и Източна Европа. Темата на лидерската среща е "Задълбочаване на отвореното и прагматично сътрудничество, съвместно насърчаване на общия просперитет и развитие".
За форума, който ще се проведе в НДК, пристигат китайският премиер Ли Къцян и държавните ръководители на 16 държави от Централна и Източна Европа.
"Затова Срещата на върха във формат 16+1 е изключително важна. Това, което ще се случи следващите няколко дни, е крайъгълен камък и ние се надяваме след тази среща да се променят нещата, защото специално между България и Китай нещата не са в най-добро положение", коментира Динев.
Той посочи и конкретните проблеми на България в търговските отношения с Китай: "Всички продукти, които са с розово масло и розова есенция от роза дамасцена, от миналата година са забранени за внос в Китай и това продължава да е така. Имахме колега, който беше изхвърлен от 300 супермаркета, защото бисквитите, които е продавал, имат есенция от роза дамасцена. Те разрешават само от произведена в Китай роза, което не е честно, най-малкото, защото в момента търговският дефицит между България и Китай ще надхвърли 1,3 млрд. отрицателен баланс за България. Всичко това трябва да се вземе предвид. Трябва да намерим нашата ниша, така че да изменим този баланс, без да засягаме интересите, и да бъде взаимноизгодно. Идеологията на тези срещи е да се обменят мисли и възможности и да се види какви възможности има за развитие".
От Българо-китайска търговско промишлена палата са готови с предложения към китайската страна: "Примерно китайският пазар да бъде отворен за български софтуерни инженери и аутсорсинг, защото ние сме втората по големина аутсорсинг дестинация в Европа, което ни дава възможност да допринесем за увеличаването на китайския брутен вътрешен продукт.
Също така сме една доста добра дестинация за образование. Имаме над 70 хиляди незаети места в образователната система, а китайските студенти само във Великобритания внасят 4 млрд. паунда за вътрешния продукт на Великобритания, т.е. това е също някакъв вариант да се изчисти този отрицателен години наред баланс. Най-важното нещо е туризмът. В момента имаме около 7000 туристи от Китай, т.е. ние трябва да наблегнем на тези лесни начини за промяна на търговския баланс между България и Китай, което ще бъде дискутирано".
Динев подчерта, че не само Китай трябва да направи отстъпки, но и България: "Страната ни направи инвестиция от близо 5 млрд. лева в жп инфраструктура със скорости от 200 км/ч на голяма част от трасетата и следващите 10 години ще направи още 13 млрд., което дава възможност огромни маси туристи да се преместват от круизните кораби, които акостират на морето, до Стара Загора, Пловдив. Но от няколко дни по всички медии се говори, че ще си купим влакове, които са подобни на тези от след 1980 година, т.е. максимум 160 км/ч, нищо че нашите трасета позволяват 200 км/ч. Това, което е най-големият проблем, е, че тези влакове ще се доставят след около 10 години и ще работят следващите 40 години, т.е. около 2060 година ние ще имаме влакове от времето на нашите баби, но това ще попречи на бизнеса, свързан с туризма".
nsmilitia
на 03.07.2018 в 16:41:32 #1Нищо от това което идва от Китай не ни трябва а и то е пълен боклук. Затова направо режете из-корен отношенията и чао жълтъци! Китайските туристи навсякъде са известни с това, че правят поразии - много шумят, замърсяват а от тях бакшиш е все едно от умрял писмо. По-скоро сяда един китаец и си поръчва една бира а с него сядат още пет, които си изваждат сандвичите от Китай сигурно докарани. Същото е и със студентите им. За китайските марки просто няма да отварям дума защото всички знаят какви са.