"В резултат на усилията на президента Тръмп, TikTok е обратно в САЩ!" - това съобщение посрещна американските потребители на хитовата китайска видео платформа по-малко от ден, след като тя обяви изтегляне от вероятно най-важния си пазар заради влизането в сила на закон, който я забранява.
В България през последните има-няма 25 години сме се нагледали на ситуации, в които частни бизнеси - малки и големи, коленопреклонно благодарят на властта (или на конкретни нейни двама-трима най-висши представители). Някак все се сещаме за сюжети, в който похвалите за силния на деня са били съчетани с тежки съмнения за преплитане на политически и икономически амбиции за сметка на обществения интерес.
Разбира се, България и българските корупционни сюжети са едно, а Америка и американските - друго, така че в случая просто отбелязваме приликата. Иначе, цялата краткотрайна TikTok драма всъщност много добре демонстрира как ще функционира икономиката на САЩ при Тръмп - отвъд твърдите принципи и с основен ангажимент към постигането на резултат, който е приемлив за най-близкия президентски кръг.
Заплаха за националната сигурност
За поколенията, предхождащи Gen Z, TikTok е приложение, в което не твърде забавни хора разиграват скечове, а други с вокални и ритмични дефицити пеят и танцуват. Китайската платформа обаче е много повече от това.
С над 1 милион създатели на съдържание, TikTok има видеа за всичко. Най-силното ѝ "оръжие" е алгоритъмът, който изключително бързо и прецизно профилира потребителя и започва да го "бомбардира" с още и още от съдържанието, за което има обосновано предположение, че ще му хареса. Това позволява TikTok да се използва за почти изцяло пасивна консумация - можеш с часове да гледаш нови и нови видеа.
Обратната страна на медала е, че така на сървърите на китайската компания ByteDance се събира изключително подробна информация за стотици милиони хора, включително - за младежи, които тепърва ще градят кариера в армията, силите за сигурност, разузнаването и т.н.
Освен това алгоритъмът, над който потребителите нямат никаква власт, може постепенно да вкара в микса от съдържание такова, специално създадено, за да повлияе на позициите на зрителя по определени теми. Това вече стана повод за касиране на президентските избори в Румъния и е в основата на разследване срещу TikTok на европейско ниво.
На фона на всичко това, в САЩ беше приет закон, с който до 19 януари TikTok или трябваше да продаде бизнеса си в страната, или щеше да се наложи да се оттегли от този пазар. Оценката във Вашингтон беше, че платформата е заплаха за националната сигурност.
Какво се случи за една неделя време
Датата, на която TikTok трябваше да спре да предлага услугите си в САЩ, е важна. Това беше последният ден от администрацията на Джо Байдън - на 20 януари Доналд Тръмп се заклева за втори път като президент. Това означава, че реалното съблюдаване на закона отива в ръцете на неговата администрация.
На митинг в навечерието на своето завръщане в Белия дом републиканецът представи своя план за TikTok. Първата стъпка е изпълнителна заповед, която отлага влизането на закона в сила.
След това идва създаването на ново дружество, в което влизат "сегашните и/или новите собственици", но и американското правителство с 50-процентов дял.
"По този начин спасяваме TikTok, държим го в добри ръце и му позволяваме да работи. Без одобрението на САЩ няма да има TikTok. С нашето одобрение ще струва стотици милиарди долари - може би трилиони", написа в своята социална мрежа Truth Social Тръмп.
Това явно беше достатъчно както за ByteDance, така и за останалите технологични партньори на китайската компания, за да се завърне TikTok в САЩ.
"Нямаме избор - трябва да го спасим", заяви Тръмп пред симпатизантите си.
Защо се случи това?
Целият план за спасяването на TikTok е дълбоко проблематичен от гледна точка на това как изведнъж платформата става практически "държавна", но още по-интересното е как еволюира позицията на Тръмп по темата.
По време на първия си мандат и в първите години извън властта републиканецът категорично подкрепяше забрана на TikTok. От началото на 2024 г. обаче позицията му започна да става по-нюансирана, а по време на същинската част на предизборната кампания екипът му вложи много усилия именно за силно присъствие в платформата - и според някои оценки това е било фактор за доброто му представяне сред традиционно клонящите вляво млади избиратели.
Наивно е обаче да се смята, че Тръмп спасява TikTok в знак на признателност или защото е сериозно притеснен за инфлуенсърската икономика на САЩ. Случващото се е по-скоро демонстрация на генералното преподреждане на приоритетите на новата администрация.
Тук отново е нужно да направим стъпка назад - до първия мандат на Тръмп.
Тогава той се крепеше на два силни стълба - alt-right национализма на равнище "масов електорат" и гледището на републиканския неоконсервативен елит, че архивраг на Америка е Китай. В резултат на тях видяхме засилващи се рестрикции при износа на технологично ноу-хау към главния конкурент, но и по-мека политика към Москва с далечната цел да бъде привлечена като съюзник срещу Пекин.
Сега Тръмп очевидно е готов да скъса с всичко това. Видяхме го около Нова година, когато той избра да обърне гръб на по-националистически настроената част от своята партия по въпроса с H-1B визите, използвани в технологичната индустрия за "внос" на цели екипи от чужбина.
Стари съюзници на Доналд Тръмп като Стив Банън обявиха цялата програма за заплаха за американските работници, докато новото обкръжение на лидера в лицето на милиардери като Илон Мъск и Вивек Рамсвами са на позицията, че "американската култура твърде дълго е поставяла посредствеността над високите постижения". Не само това, но и босът на Tesla се обяви за "прочистване" на Републиканската партия от "расистите", които са против H-1B програмата.
Надали това са очаквали да чуят повечето от консервативните избиратели на новия-стар президент.
Скандалът напусна публичното пространство едва в момента, в който Тръмп заговори за анексиране на Гренландия. Дали именно това беше целта на неговите коментари - към момента не е ясно.
Видно обаче е друго - бизнес кръговете около републиканеца ще имат думата по множество ключови въпроси в Белия дом. А хора като Илон Мъск развиват дейности за стотици милиарди далеч извън границите на САЩ.
За Tesla например Китай е пазар, без който компанията трудно би оцеляла. Пекин може да навреди на компанията и по друг начин - като ѝ отреже достъпа до някои критични минерали, без които просто не можеш да произвеждаш електромобили. Иначе казано, Tesla може много да пострада от гнева на комунистическата страна - предизвикан например от решение на американските власти да ограничи "меката" ѝ сила чрез социалните платформи.
Както става ясно от държавни медии в КНР, Мъск се е срещнал с китайския вицепреиздент Хан Чжън в навечерието на встъпването на Тръмп в длъжност - и точно около TikTok скандала. Хан е във Вашингтон като представител на поканения за събитието китайски лидер Си Дзинпин.
И Мъск, и много други от милиардерския кръг около Тръмп, са хора, които са обединени не толкова от общи ценности, колкото от общи бизнес цели. За тях геополитическите съображения не са фактор - стига да не влияят непосредствено на компаниите, които смятат за важни. Метафорично казано, няма значение къде е построен заводът и кой работи в този завод - важното е заводът да е на печалба.
Всъщност, до преди първия си мандат самият Доналд Тръмп беше известен именно като човек с такъв светоглед. Все пак, говорим за автора на бестселъра "Изкуството на сделката".
Това означава, че ще виждаме повече и по-разнопосочни "сделки". America First е силен бранд, но изолационизъм в икономиката и твърда принадлежност към даден лагер в политиката от "Тръмп 2.0" по-скоро не очаквайте.