Комисията по регионална политика, благоустройство и местно самоуправление прие на първо четене да продължи, въпреки забраната по закон, на прекратените вече договори за ремонт на пътища, които прекрати служебният кабинет. Към момента ситуацията с поддръжката на републиканската пътна мрежа е своеобразна задънена улица - не се извършват никакви ремонти поради това, че старите договори са прекратени, а нови такива все още няма.

Казусът е следният - договорите за текуща поддръжка на пътища, подписани още от правителството на ГЕРБ през 2019 и 2020 година, вече са невалидни. Те бяха отменени от служебния кабинет, тъй като бешe преминат лимитът на прогнозната им стойност по договор, като по закон държавата няма право да възлага нови дейности на фирмите. Това се случи след проверка на специално създадена от правителството на Янев експертна комисия, проверяваща казусите, която освен това обяви въпросните договори за нищожни.

С промените, приети на първо четене от регионалната комисия, ще стане възможно да бъде плащано на избраните по времето на Борисов фирми въпреки изчерпването на въпросния лимит, докато не бъдат избрани нови изпълнители чрез обществени поръчки.

Комитова си тръгва и не знае за какво протестират "Автомагистрали - Черно море"

Комитова си тръгва и не знае за какво протестират "Автомагистрали - Черно море"

Не знам и какво ще търсят от регионалното министерство

Освен това - ще бъдат изплатени 50% от висящите задължения от страна на АПИ към изпълнители на ремонти на пътища и 100% от задълженията към компаниите, отговаряли за зимното почистване, поставяли пътни знаци, полагали маркировка. Към момента пътният бранш претендира за близо 1,2 милиарда лева. Общо сумата, която трябва да отдели държавата за това е 650 милиона лева.

"Това решение не е за узаконяване на незаконни договори. Това не е индулгенция за възможно извършване на основни ремонти под формат на текущи. И не е решение, която дава възможност да се избере една или друга фирма - ще се изплати пропорционално на всички. Това е единственият начин да продължи да се поддържа републиканската пътна мрежа и да се намали социалното напрежение в пътния бранш", аргументира се министърът на регионалното развитие и благоустройството Гроздан Караджов.

Към момента са обявени 7 нови процедури по Закона за обществени поръчки за избор на нови изпълнители, но тези договори могат да бъдат подписани най-рано в началото на юли и то при условие, че не бъдат обжалвани, което създава риск от това да продължи да няма никакви ремонти на пътната мрежа, обясни министърът. "От встъпването ни в длъжност до настоящия момент не сме възлагали никакви ремонти, а само дейности по поддръжка и зимно почистване."

Следва обаче да се уточни - макар и в нарушение на закона, МРРБ са възложили ремонт на стария път, алтернативен на АМ "Хемус" край Витиня. Това обяви пред Нова и потвърди пред News.bg Йордан Караджов. Причината е изключително лошото състояние на пътя, по който минава целият товарен трафик и опасността от случването на тежки инциденти.

Към момента "висящите" обекти - магистрали, пътища, тунели и мостове, които са започнати, но са останали недовършени заради прекратяване на договорите, са 278 на брой. Ако НС приеме предложението на министерството, то те ще бъдат завършени още в рамките на настоящата 2022 година, увери главата на регионалното ведомство.

Комитова в дилема: Пътните фирми съучастници ли са или са жертви

Комитова в дилема: Пътните фирми съучастници ли са или са жертви

Ремонт на ремонта идва от поръчките за текущ ремонт, при които няма гаранция

Решаването на въпроси, свързани с АПИ, не е работа на Народното събрание, а на изпълнителната власт, като така се прехвърля отговорността, контрира от своя страна бившият регионален министър и настоящ депутат от ГЕРБ Николай Нанков. И добави - бившето ръководство на МРРБ "подложило динена кора" на новия министър, обещавайки, че ще бъдат проведени обществени поръчки и сключени договори, когато прекратило настоящите договори, а това към момента не е факт. "На трето място - означава ли, че се иска саниране на незаконосъобразността, за която се твърди", попита Нанков.

От ГЕРБ излязоха и с контрапредложение - да бъдат изплатени не 50%, а 100% от задълженията на държавата към пътните строителите. "Иначе какво става с другите 50%? На килимчето при финансовия супер вицепремиер", ироничен бе бившият регионален министър.

"Защо 50%? Защото това е добър жест за намаляване на социалното напрежение в бранша. Ще бъде изплатени 100%, след като приключи течащата ревизия на договорите", контрира Гроздан Караджов. Въпросната проверка трябва да приключи в началото на месец май.

Протестираща строителна фирма взела над 95 млн. лв. аванс

Протестираща строителна фирма взела над 95 млн. лв. аванс

"Автомагистрали Хемус" АД работи на км 135 от бъдещия аутобан

От "Има такъв народ" се обявиха против предложението. Причината - не е работа на парламента да прави такова нещо, както и няма достатъчно информация. Създава се и прецедент да се освобождава един министър от отговорностите му, каза заместник—председателят на регионалната комисия и депутат от ИТН Георги Георгиев. Интересна подробност е, че Караджов е министър именно от квотата на партията на Трифонов.

Това, че няма достатъчно информация изтъкнаха и от опозицията. Поради тази причина Елена Гунчева от "Възраждане" предложи отлагане на точката. Предложението й бе подкрепено от представителите на ГЕРБ и ДПС. "Разбирам г-н Караджов - той е поставен в тази ситуация от предшественика си и Асен Василев и сега колегиално ги пази. Познавам г-н Караджов и знам, че разбира ситуацията. Но сега некоректно иска от нас да решаваме техния проблем. Затова няма как да участваме в това гласуване", каза Александър Ненков от ГЕРБ.

Става въпрос за пътната безопасност. Не можем да се сме заложници на политически игри в такава ситуация, всеки ден стават катастрофи, а през пролетта и лятото стават най-много катастрофи, не позволи отлагане на гласуването председателят на комисията от ПП Настимир Ананиев.

Караджов и юристи имат нужда от още време, за да платят на "Автомагистрали - Черно море"

Караджов и юристи имат нужда от още време, за да платят на "Автомагистрали - Черно море"

50% от дължимите суми възможно най-скоро

"Проблемът идва от една много порочна практика през текущи ремонти да се правят основни ремонти и нови строежи. Имайки предвид, че говорим за над 1 млрд. лева, е много важно да се намери подход, по който да се види къде и кога имаме нарушение на закона. Затова е и създадена междуведомствена група, която проверява договорите и извършените работи. Целта е да не се разпише празен чек на някого, а да се знае какво е извършил", каза той.

И призна - решението не било перфектно, но давало възможност да се продължи напред. "Когато комисията приключи проверката на договорите, ще бъде изплатен остатъкът."

Изненадващо след близо 3 часа дебати Ананиев позволи да се гласува отлагане на гласуването, но поради паритет в гласовете това не бе прието.

В крайна сметка гласуването по същество бе бойкотирано от ДПС, ГЕРБ и "Възраждане".

Предстои предложението да влезе за гласуване на първо четене и в пленарна зала.

Пътищарите искат спешна среща с Василев и Караджов

Пътищарите искат спешна среща с Василев и Караджов

Явно държавата не планира да спази подписано споразумение