През месец март 2023 година министрите на енергетиката на страните членки на ЕС одобриха спорния план за забрана на автомобилите с двигатели с вътрешно горене от 2035 година, съобщи шведското председателства на Съвета на ЕС. Изключение ще бъде правено за новите автомобили, които се движат на климатично-неутрални горива, т. нар. синтетични или е-горива, посочи тогава шведският министър на енергетиката Ебба Буш. Споразумението беше одобрено с огромно мнозинство. Срещу забраната гласува единствено Полша, а България, Румъния и Италия се въздържаха.

Няколко месеца по-късно стана ясно, че столицата на скандинавска Швеция - Стокхолм, е и първата в Европа, която забранява да бензиновите и дизелови автомобили да влизат в центъра на града от началото на 2025 година. Това са част от усилията на града за борба със замърсяването на въздуха, съобщават местните власти.

Достъп до определен район, включващ около 20 пресечки във финансовата зона и основните улици за пазаруване в шведската столица, ще имат само електромобилите, някои хибридни коли, както и превозни средства с горивни клетки.

Снимка 540732

Източник: iStock

Стокхолм ще се превърне в първата голяма столица, въвеждаща широка забрана на автомобилите с двигатели с вътрешно горене

Брюксел разследва евтиния внос на китайски електромобили

Брюксел разследва евтиния внос на китайски електромобили

Има ли икономическа заплаха за производството в Европа?

Шведският град отива отвъд плановете на Париж, Атина и Мадрид за забрана на бензиновите и дизелови коли. Други градове, като Лондон например, въвеждат зони с ниски емисии, които включват дневни такси за влизане в центъра на града за по-стари автомобили с двигатели с вътрешно горене.

Шведското правителство подчертава, че мярката е с цел създаването на по-добра среда за живот за хората, които живеят и работят в Стокхолм.

Според прогнозите новите правила ще засилят допълнително продажбите на електрически автомобили в Швеция

Към днешна дата продажбите на електромобили в скандинавската страна отслабват, тъй като потребителите усещат удара от продължаващата криза с разходите за живот.

"Зелени заедно"

е общ проект на Money.bg и Webcafe.bg, който обръща внимание на екологичните тенденции - както в ежедневието на всеки от нас, така и в бизнеса.

Научете повече тук:

zelenizaedno.bg

По-рано тази година организацията Mobility Sweden намали прогнозата си за нови регистрации на електрически превозни средства за 2023 година до 35% от всички регистрации от 40% по-рано. След въвеждането на забраната в Стокхолм обаче, вероятно продажбите отново ще се повишат, прогнозират дилъри на автомобили.

Забраната на двигателите с вътрешно горене е важна част от стремежа на ЕС да стане неутрален по отношение на климата до 2050 година, с нулеви нетни емисии на парникови газове.

В кря на изминалото лято делът на регистрираните нови електрически коли в Евросъюза, задвижвани изцяло от батерии (165 165 е-автомобила), за първи път нарастна до над 20% от всички новорегистрирани автомобили (21 на сто), при дял от 11,6 на сто през август 2022 година.

В България през август 2023 година делът на новорегистрираните електрически автомобили  е едва 4,4 на сто

Най-много са били новите коли с бензинови двигатели - 72,9%, следвани от тези с дизелови двигатели - 18,9 на сто. Хибридните електрически превозни средства (HEV) са били 2,3% от всички новорегистрирани коли.

Стимулите за нови електромобили в страните от ЕС: Разликите са огромни

Стимулите за нови електромобили в страните от ЕС: Разликите са огромни

Седем държави, включително. България, не дават никаква финансова подкрепа

Разликите в стимулите за покупка на електромобил в ЕС все още са огромни

През юли месец тази година Асоциацията на автомобилните производители в Европа (ACEA) публикува годишното си проучване за политиките за подпомагане на придобиването на нискоемисионни или 100% електрически автомобили (BEV). Изнесените данни показват изключително полюсна стратегия по отношение стимулирането на покупката на нови екологични превозни средства.

В 20 от включените в проучването 27 държави съществуват политики за финансово подпомагане на покупката на нов електрифициран или изцяло електрически автомобил. Според доклада на ACEA изключенията в това отношение са Белгия, България, Дания, Финландия, Латвия, Словакия и Швеция.

Държавата с най-добра политика за подпомагане на покупката на електромобил от последните няколко години - Румъния, със субсидия от до 11 500 евро, отстъпва първото си място на Кипър. Потребителите в страната могат да разчитат на премия от до 20 000 евро, като 19 000 от тях са предвидени за придобиването на BEV модел, а още 1000 евро се дават при връщането на употребяван такъв.

Сериозни преференции за покупката на нов BEV автомобил има също така в Малта (11 000 евро), Хърватия (9291 евро), Унгария (7350 евро), Люксембург (8000 евро) и други.

Във Франция субсидирането е на стойност от до 5000 евро, а в Германия до 6750 евро.

"Зелени заедно" показва добрите примери и важните съвети - всичко, което трябва да знаем по пътя към по-природосъобразно съществуване, работа и правене на бизнес. Проектът се осъществява с подкрепата на Кауфланд България, UniCredit Bulbank, Cargotec, RÖFIX, Insaoil, GreenPoint Logistics, Toki.bg, Инвестбанк, BILLA България.